تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

8 راه ساده برای شما که می‌خواهید توانایی گفتاری و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

سخن گفتن و صحبت کردن به زیبایی و درستی، نوعی توانمندی است که بسیاری از ما به آن نیاز داریم. نه تنها در هنگام صحبت در دانشگاه و سازمان و جمع‌های رسمی، بلکه برای ارتباط مناسب با اطرافیان نیز نیاز به مهارت صحبت کردن داریم که توام با رعایت آداب گفتگو و جذابیت و قانع کردن مخاطب باشد. بسیاری از ما برای سخنرانی یا صحبت کردن، اعتماد به نفس خوبی نداریم.

اعتماد به نفس، یعنی شما در موردی خاص، به توانایی خود برای آن کار، باور داشته باشید و مطمئن باشید که از پس آن به خوبی برمی‌آیید. در این مقاله از اُکالا بلاگ می‌خواهیم به چند راه برای افزایش اعتماد به نفس و بهتر شدن فن بیان اشاره کنیم.

تمرین کردن

هر چه بیشتر تمرین کنید، آمادگی شما بیشتر و اعتماد به نفستان بیشتر خواهد شد. رو به روی آینه برای خود حرف بزنید، اگر متنی آماده دارید تصور کنید که جلوی دیگران هستید. می‌توانید در زمان تمرین، از خود فیلم بگیرید تا با دیدن مجدد خود بتوانید ارزیابی بهتری داشته باشید و نقص‌های خود را رفع کنید. تکرار کلید تسلط بر گفتار است و هرچه این تسلط بیشتر باشد، اعتماد به نفس شما در زمان صحبت کردن بیشتر خواهد بود.

آمادگی برای هر شرایطی

وقتی برای شرایط مختلف آمادگی داشته باشید، دیگر چیزی برای شما شوکه کننده نخواهد بود. هرچیز ممکن را که می‌تواند اختلالی در صحبت کردن شما ایجاد کند، تصور کنید. از آب و هوای نامناسب و دیر رسیدن به مکان سخنرانی، سر و صدای اضافی که باعث حواس پرتی می‌شود، قطع شدن صدا، قطعی برق و غیره. وقتی که برای شرایط‌های خاص آماده باشید می‌توانید واکنش درست نشان دهید و دیگر نگران کنترل نکردن شرایط خراب شدن جو نخواهید بود. در این صورت است که اعتماد به نفس شما بیشتر می‌شود و می‌توانید به درستی و با خیال راحت به صحبت خود ادامه دهید.

تسلط به موضوع

تا زمانی که ما به یک موضوع تسلط نداشته باشیم نمی‌توانیم در مورد آن به خوبی صحبت کنیم. احتمالا شما دائماً نگران پرسش‌هایی هستید که ممکن است از شما بپرسند و یا جنبه‌هایی از موضوع که جوابی برای آنها ندارید. هر چقدر که به موضوع و جوانب مختلف آن مسلط‌تر باشید اعتماد به نفس شما بیشتر است. چرا که چیزی در مورد صحبت شما وجود ندارد که شما ندانید. پس لازم است در مورد موضوعی که مورد صحبتتان به اندازه کافی مطالعه داشته باشید و به همه جوانب آن آگاه باشید.

اگرچه گفتن نمی‌دانم یکی از کارهایی است که ما باید آن را تمرین کنیم. قرار نیست حتی در یک موضوع، تمام دانش موجود در آن حیطه را داشته باشیم، ممکن است روی جنبه‌ای از آن مسلط باشیم. پس ‌می‌توانیم از کلمه نمی‌دانم بسیار راحت استفاده کنیم و از دیگران بخواهیم که همه باهم به جستجوی جواب بپردازیم.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌های کاربردی برای اینکه با اعتماد به نفس‌ دیده شوید!

شناخت مخاطب

شناختن مخاطبان سخنرانی شما یکی از مهم‌ترین کارهایی است که قبل از صحبت کردن باید آن را انجام دهید. اینکه برای چه کسانی صحبت می‌کنید و آن افراد چه دانشی، چه طرز فکری و چه سلیقه‌هایی دارند، با هم متفاوت و در روند صحبت شما بسیار مهم است. مثلاً اگر برای رده سنی نوجوان صحبت می‌کنید باید به چه مواردی اشاره کنید تا سخنرانی برای آنها جالب و جذاب باشد.

اگر برای رده میانسال صحبت می‌کنید باید شرایط آنها را در نظر بگیرید و نسبت به موقعیت آنها صحبت کنید. حتی صحبت کردن برای زنان و مردان می‌تواند متفاوت باشد و لازم است که این تفاوت‌ها و حساسیت‌های افراد را در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند که بهتر صحبت کنید و صحبت شما مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد در نتیجه در لحظه سخنرانی خواهید دید که به خاطر واکنش‌های مثبت اعتماد به نفس شما در صحبت کردن بیشتر خواهد شد.

مدیریت استرس

شاید ندانید اما حتی کسانی که اعتماد به نفس خوبی در صحبت کردن دارند ممکن است اندکی استرس داشته باشند. استرس نوعی فشار روانی است که در اثر نگرانی و نشخوار فکری زیاد به وجود می‌آید اما قابل مدیریت است. به شرایط مختلف فکر کنید و برای آن آمادگی داشته باشید.

می‌توانید قبل از شروع سخنرانی یا روز قبل از آن، ورزش کنید. ورزش باعث می‌شود تنش‌های بدن شما از بین برود. همچنین می‌توانید از تکنیک‌های تنفس استفاده کنید. نفس‌های عمیق و تمرکز بر تنفس باعث اکسیژن رسانی بیشتر به مغز می‌شود. این کارها باعث می‌شوند مغز و بدن شما از استرس خالی شود و با خاطری آسوده‌تر به جایگاه سخنرانی بروید.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌‌های ۵ دقیقه‌ای برای درمان سریع استرس و اضطراب!

روابط اجتماعی خوب

هر چقدر که در بین افراد قابل اعتماد خود، بیشتر صحبت کنید، اعتماد به نفس شما برای صحبت کردن در جمع بیشتر خواهد بود. در واقع روابط دوستانه و معاشرت با افراد مختلف می‌تواند فرصتی برای نوعی تمرین سخنرانی باشد. در طول رابطه و معاشرت، نه تنها شما صحبت کردن را تمرین می‌کنید بلکه آداب صحبت کردن را از دیگران می‌آموزید.

یادگیری اینکه با چه صحبت‌هایی چه واکنش‌هایی دریافت می‌کنید و در صحبت خود از چه تکنیک‌هایی برای جالب شدن سخنرانی خود و جذب مخاطب استفاده کنید، در معاشرت‌ها اتفاق می‌افتد. از طرفی در جمعی که برای ما قابل اعتماد است، نگران آسیب‌پذیری خود و خراب کردن سخنرانی نیستید. این باعث اعتماد به نفس شما در صحبت کردن خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نکته‌های طلایی مؤثر در تقویت روابط اجتماعی

شمرده صحبت کردن

هر چقدر که آرام‌تر و شمرده‌تر صحبت کنید بهتر می‌توانید آن را کنترل کنید و اعتماد به نفس شما بیشتر می‌شود. در واقع قبل از کلمه بعدی مکث کنید و مطمئن شوید که جمله را درست خوانید. البته می‌توانید قبل از شروع سخنرانی بارها متن را بخوانید و ببینید در کجای متن نیاز به مکث دارید تا بتوانید جمله بعدی را به خوبی ادا کنید.

شمرده صحبت کردن باعث نوعی آرامش هم در شما می‌شود که اعتماد به نفس شما برای صحبت کردن را افزایش می‌دهد. سعی کنید که مثبت فکر کنید و نگران چیزی نباشید. اگر نگرانی شما بیش از حد است لازم است که ریشه‌های آن را پیدا کنید. حتی شاید لازم باشد از روانشناس یا روان درمانگر کمک بگیرید.

فکر کردن به بدترین حالت

به بدترین حالت فکر کنید. چه می‌شود اگر که صحبت شما نیمه تمام بماند یا بین آن مکث کنید یا فرصت بخواهید تا ادامه دهید. مثلا بین سخنرانی خود برای خوردن لیوان آبی که باعث آرامش می‌شود اندکی به خود زمان بدهید. ممکن است که در اولین قدم‌ها نتوانید مثل یک سخنران حرفه‌ای به صحبت کردن ادامه بدهید اما این به معنای ناتوانی شما نیست.

در همه مسیر‌های زندگی، موانعی هست که با تلاش و ادامه دادن و دلسرد نشدن، می‌توانید از آنها عبور کنید. این نوع تفکر می‌تواند به شما کمک کند که خود را سرزنش نکنید و با خود مهربان باشید. همه انسان‌ها در کارهایی که انجام می‌دهند خطاها و اشتباهاتی دارند. هیچکس از این قاعده مستثنا نیست و هیچکس در اولین سخنرانی خود حرفه‌ای نبوده است. مثل یک معلم خوب، راهنمایی مهربان برای خود باشید.

 

اعتماد به نفس، از باور به خودتان سرچشمه می‌گیرد. نیازی نیست ما در همه کارها اعتماد به نفس داشته باشیم، چون در همه کارها به یک اندازه توانمند و حرفه‌ای نیستیم و این یک واقعیت است. اما اگر می‌خواهیم در کاری اعتماد به نفس داشته باشیم، می‌توانیم با شناخت خود، تمرین زیاد و استفاده از تکنیک‌های مختلف، به خودمان مطمئن و باور داشته باشیم. شما چه راهی برای بهتر شدن فن بیان و ایجاد اعتماد به نفس در این زمینه سراغ دارید؟ آن را با ما درمیان بگذارید.

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!