تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

آبشارهای شیراز: آغوشی خنک در دل طبیعت برای شما اماده است

تک فان-اگرچه وصف شیراز را در اشعار بزرگانی چون سعدی و حافظ زیاد می‌شنویم اما حضور ردپای این بزرگان شعر و ادب تنها دلیل جذابیت شیراز نیست.

  به قول سعدی شیرازی:

خاک شیراز همیشه گل خوشبوی دهد                لاجرم بلبل خوشگوی دگر بازآمد

اگرچه وصف شیراز را در اشعار بزرگانی چون سعدی و حافظ زیاد می‌شنویم اما حضور ردپای این بزرگان شعر و ادب تنها دلیل جذابیت شیراز نیست. این شهر زیبا، گنجینه‌ای از جاذبه‌های طبیعی به ویژه آبشارهای خروشان است که در فصل گرما به پناهگاهی خنک برای گردشگران تبدیل می‌شود. آبشارهایی که انگار شعر زندگانی سرمی‌دهند و نوایی بر غزل‌ها و قصیده‌های حافظ و سعدی هستند. در این مطلب تک فان، به معرفی برخی از زیباترین آبشارهای شیراز پرداخته و دلایلی که باید این آبشارها را در لیست مقاصد گردشگری خود قرار دهید، بررسی خواهد کرد.

آبشار مارگون

به گزارش تک فان، آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای استان فارس است که یکبار در عمرمان هم که شده حتما باید آن را از نزدیک ببینیم. دلیل نام گذاری این آبشار، آن است که آبشار همچون مارهایی پیچیده در هم از ارتفاع 70 متری به زمین می‌ریزد. اطراف این آبشار را درخت‌های سرسبز فراگرفته و انبوهی از آواز بلبل‌ها روحی تازه در جسم ما می‌دمد. عرض این آبشار خوش آب و رنگ 100 متر است و باید اشاره کرد که این آبشار را بلندترین آبشار ایران لقب داده‌اند.

برای رفتن به آبشار مارگون باید به استان فارس، شهر سپیدان، ۵۰ کیلومتری شمال سپیدان، نزدیک روستای مارگون بروید.

آبشار تنگه رغز

یکی از زیباترین آبشارهای استان فارس که در میان صخره‌های بلند، درخت‌های سربه فلک کشیده، پناهگاهی برای ما است، آبشار تنگه رغز نام دارد. برخی می‌گویند که این آبشار و تنگه‌اش عروس تنگه‌های ایران است. آب حوضچه‌هایی که از آبشار رغز به وجود آمده به قدری زلال است که می‌توانیم شنای ماهی‌ها را زیر نظر بگیریم و دمی همراه زیست آبزیان باشیم. جالب این است که آب این آبشار از چشمه‌ای جنگلی تامین می‌شود. این یعنی ما در منطقه‌ای جنگلی هستیم که بدون شک آب و هوایی خنک و خواستنی دارد.

برای رفتن به آبشار تنگه رغز باید به استان فارس، بخش فسارود، ۳۰ کیلومتری شمال‌ غربی شهر داراب، روستای رغز بروید.

آبشار تنگ براق

یکی دیگر از زیباترین آبشارهای شیراز که بدون شک ما را به یاد باغی از بهشت می‌اندازد، آبشار تنگ براق است. این آبشار دل دل صخره‌هایی بلند و خزه بسته پایین می‌ریزد و چنان ناز و ادایی دارد که محو تماشای آن خواهیم شد. جالب این است که این آبشار در دره‌ای خواستنی به وجود آمده، یعنی اگر از بالا به آن نگاه کنیم انگار دل زمین را کنده‌ایم و داخل آن را پر کردیم از درخت‌های سرسبز و رودخانه و آبشارهایی زلال و روان. آب و هوای این دره به شدت خنک است بنابراین در روزهای گرم تابستان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های طبیعت همین تنگ براق برای شیرازی‌ها است.

برای رفتن به آبشار تنگ براق باید به استان فارس، شهرستان اقلید، بخش سده، تنگ براق بروید.

آبشار رحمت ‌آباد

یکی از آبشارهای سبک‌تر شیراز آبشار رحمت آباد است. این آبشار به اندازه آبشار مارگون مرتفع یا به اندازه آبشار رغز پهناور نیست، اما چکه چکه آب از بالای صخره‌هایی که شبیه به مجسمه‌هایی عجیب هستند آن را شبیه به آبنمایی ساخته دست خداوند کرده است. وقتی در کنار این آبشار زیبا قدم می‌زنیم عطر آویشن کوهی دیوانه‌مان می‌کند و چهچه پرنده‌ها جانی تازه به روح ما می‌بخشد. از آنجایی که این آبشار در دامنه رفیع ترین قله منطقه لارستان قرار گرفته، آب و هوایی بسیار خنک و سرزنده دارد، پس می‌تواند مکان مناسبی برای فرار از گرمای شهر شیراز باشد.

برای رفتن به آبشار رحمت آباد باید به 20 کیلومتری شمال باختری شهر جویم برویم.

آبشار دم اسب

اثر هنری چیست؟ چیزی که بتواند ما را از خود بیخود کند؟ به فکر فرو ببرد یا ما را در خودش حل کند و از همه چیز چند لحظه‌ای دور نگهمان دارد؟ نمی‌دانم! اما خوب می‌دانم که آبشار دم است اثر هنری خداوند است. دقیقا در آن لحظه‌ای که زلزله را دستاویزی برای خلق شدن این اثر هنری در نظر گرفت. فرض کنید آبشارهایی پلکانی که هر کدام تا 30 متر ارتفاع دارند، صخره‌ها و خاک را می‌شکافند، بدن درختان بلوط را نوازش می‌کنند و به سراغ حوضچه‌هایی می‌روند که این سو و آن سو به وجود آمده. این آبشار را دم اسب نامیده‌اند چون دقیقا شبیه به دم لخت اسب است. سنگین اما با وقار از ارتفاع پایین می‌ریزد و روح ما را چنگ می‌زند.

برای رفتن به آبشار و تنگه دم اسب باید به جاده شیراز به بوشهر، 50 کیلومتری شیراز، تابلو دوربرگردان روستای کوهمره سرخی، روستای کره بس بروید.

آبشار فدامی

یکی دیگر از زیباترین و البته خاص‌ترین آبشارهای اطراف شیراز، آبشار فدامی است که وقتی آن را بشناسید شوکه می‌شوید. این آبشار داری چهار نوع آب است. یکی از آب‌هایش گرم، دیگری سرد است، یکی از آب‌هایش شور، دیگری شیرین است. حیرت زده نمی‌شوید وقتی بگویم حتی شیوه فرود آمدن این آب‌ها از صخره‌ها هم متفاوت است؟ آبشار آب شیرین فدامی روزی پهنایی 800 متری داشته. حالا هم اگر روزهای پرآبی داشته باشیم چنین پهنایی را از آن خواهیم دید. جالب این است که اطراف این آبشارها را درخت‌های نخل زیبایی احاطه کرده است که زیبایی آن را چندین برابر می‌کنند. پس در یکی از همین روزهای گرم سال باید آبشارهای فدامی را از نزدیک ببینیم.

برای رفتن به آبشار فدامی باید به استان فارس، شهرستان داراب، بخش فورگ، هشت کیلومتری شمال غربی فدامی بروید.

آبشار دشتک ابرج

یکی دیگر از آبشارهای خواستنی شیراز که در منطقه‌ای قدیمی به وجود آمده آبشار دشتک ابرج است. حوالی این آبشار پر است از درخت‌های گردو که زیبایی خاصی به اطراف این آبشار بخشیده. جالب این است که در همین منطقه دو آبشار وجود دارد که هر دو را به آبشار دشتک ابرج می‌شناسند. کمی آنسوتر و در 8 کیلومتری آن نیز می‌توانید سد درودزن را ببینید که باعث شده آب و هوای منطقه از خشکی درآمده و خنک باشد. پس این آبشار نیز جای مناسبی برای تفریح در روزهای گرم تابستانی است که نباید از آن غافل شویم.

برای رفتن به آبشار دشتک ابرج باید به استان فارس، شهرستان مرودشت، روستای دشتک بروید.

 

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!