تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

خواص بی شمار نمک صورتی را بشناسید

نمک صورتی نوعی نمک است که به طور طبیعی رنگ صورتی دارد و از کوه های هیمالیا در پنجاب پاکستان استخراج می شود. بسیاری از مردم بر این باورند که نمک صورتی دارای محتوای مواد معدنی بالایی است و بنابراین فواید زیادی برای سلامتی دارد.

به گزارش عصرترکیه، این نمک با دست استخراج می شود و افزودنی های کمی دارد که باعث محبوبیت آن شده است.

نمک صورتی به دلیل ویژگی هایی که در زیر به آن اشاره می کنیم، محبوبیت بیشتری نسبت به نمک معمولی دارد. این توابع و ویژگی ها عبارتند از:

مواد معدنی بالا

نمک صورتی دارای 84 ماده معدنی مختلف است که به راحتی توسط بدن جذب می شود. البته این مشکل نباید باعث شود که فرد به مقدار زیاد از این نمک استفاده کند. از مواد معدنی ارزشمند موجود در نمک صورتی می توان به کلسیم، پتاسیم، منیزیم و آهن اشاره کرد.

کلرید سدیم بیشتر

مقدار کلرید سدیم در نمک صورتی و سفید تفاوتی ندارد. اما گفته می شود نمک صورتی به دلیل دانه بندی بودن و دانه های درشت تری سدیم بیشتری دارد.

عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

طبق مطالعات محدود، نمک صورتی به بهبود عملکرد گوارشی و تنظیم سطح pH خون کمک می کند.

تسکین گرفتگی عضلات

نمک صورتی به دلیل داشتن منیزیم بالا به رفع گرفتگی عضلات کمک می کند. ماهیچه های ورزشکاران در اثر ورزش و تمرینات متعدد ممکن است سفت شوند که علت اصلی آن کمبود منیزیم در بدن است و با کمک نمک صورتی قابل حل است.

دئودورانت طبیعی

نمک صورتی به عنوان یک ضد تعریق طبیعی برای بدن استفاده می شود و از بوی نامطبوع بدن جلوگیری می کند.

بهبود سلامت پوست

از نمک صورتی نیز می توان در تهیه انواع ماسک های خانگی برای بهبود سلامت پوست صورت استفاده کرد.

درمان بیماری های تنفسی

اعتقاد بر این است که نمک صورتی می تواند برای درمان بیماری های تنفسی استفاده شود. یونانیان باستان در گذشته از این نمک برای پاکسازی مجاری تنفسی و بهبود تنفس استفاده می کردند.

لامپ های ساخته شده با نمک صورتی می توانند فضا را تمیز کنند. علاوه بر این، نمک صورتی می تواند علائم سینوزیت را بهبود بخشد.

کاهش استرس

گفته می شود که نمک صورتی سطح سروتونین را در بدن افزایش می دهد و به بدن در کاهش استرس کمک می کند. همچنین انرژی را افزایش می دهد و علائم افسردگی را بهبود می بخشد.

خواب منظم

نمک صورتی به دلیل دارا بودن مواد معدنی فراوان به خواب طبیعی فرد کمک می کند. مصرف این نمک فرد را از خواب آشفته و نامنظم مصون می دارد.

بهبود پوست

یکی دیگر از فواید نمک صورتی خاصیت سم زدایی آن است و پوست صورت و بدن را تمیز می کند. پوست را هیدراته می کند و همچنین سطح PH را تنظیم می کند و در مواردی مانند درمان اگزما نیز استفاده می شود.

کاهش وزن

استفاده از فوم نمک صورتی روش محبوبی است که می تواند برای کاهش وزن مفید باشد. برخلاف نمک سفید، نمک صورتی آب اضافی را از سلول ها خارج می کند و بدن را با مواد معدنی و مواد مغذی غنی می کند.

بهبود عملکرد قلب

نمک صورتی گردش خون را در بدن بهبود می بخشد و فشار خون را بیشتر تنظیم می کند و از عوارضی مانند حمله قلبی محافظت می کند.

علاوه بر موارد فوق، نمک صورتی با کمک عناصر کمیاب عملکرد سلول های بدن را بهبود می بخشد.

کاربردهای دیگر نمک صورتی چیست؟

علاوه بر مصرف خوراکی، نمک صورتی را می توان به روش های دیگری نیز استفاده کرد، از جمله:

حمام نمک صورتی

استفاده از نمک صورتی در حمام بسیار رایج است و لک ها و ناراحتی های پوست را از بین می برد و همچنین عضلات را شل می کند.

چراغ نمک صورتی

گفته می شود لامپ های ساخته شده از نمک صورتی آلودگی های محیطی را از بین می برند و هوا را تصفیه می کنند.

نگهداری گوشت

یکی دیگر از خواص نمک صورتی این است که می توان از آن برای نگهداری و طعم دادن به غذاهایی مانند گوشت استفاده کرد.

معایب نمک صورتی چیست؟

نمک صورتی نیز مانند سایر نمک های رایج دارای معایب و خطرات مختلفی است و از این قاعده مستثنی نیست. برخی از مضرات این نمک عبارتند از:

احتمال ابتلا به بیماری های کلیوی

سدیم بیش از حد خطر بیماری مزمن کلیوی مانند CKD را افزایش می دهد. اگر مبتلا به بیماری مزمن کلیه هستید، توصیه می شود از پزشک خود بخواهید که دوز صحیح نمک را تجویز کند و از نمک صورتی استفاده کنید.

شروع پوکی استخوان

هر چه فرد سدیم بیشتری دریافت کند، بدن کلسیم بیشتری از طریق ادرار از دست می دهد. به همین دلیل، افرادی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند باید رژیم غذایی کم سدیم داشته باشند تا از از دست رفتن کلسیم از بدن جلوگیری شود.

احتمال ایجاد سرطان

شواهد مختلف نشان می دهد که مصرف زیاد سدیم باعث سرطان، به ویژه سرطان معده می شود.

دریافت ید سخت است

در اوایل قرن بیستم، تولیدکنندگان شروع به افزودن ید به نمک خوراکی کردند تا از کم کاری تیروئید جلوگیری کنند، که به جلوگیری از مشکلاتی مانند گواتر کمک کرد. ید یک ماده ضروری مهم برای افراد باردار و مادران شیرده است.

نمک صورتی محتوای ید بالایی ندارد و کمبود آن منجر به رشد ضعیف جنین و ایجاد مشکلات عصبی در نوزادان می شود.

نمک هیمالیا علاوه بر موارد فوق دارای ناخالصی هایی مانند آرسنیک، سرب و کادمیوم است و باید از مصرف آن خودداری شود.

چه کسانی نباید از نمک صورتی استفاده کنند؟

اگرچه سدیم یک جزء ضروری برای بدن است، اما مقادیر زیاد آن می تواند تأثیر منفی بر سلامت بدن داشته باشد. برخی از افرادی که در معرض بیماری های زیر هستند باید از مصرف نمک صورتی اجتناب کنند:

افرادی که مشکلات کلیوی دارند

افرادی که با بیماری قلبی دست و پنجه نرم می کنند

افرادی که مشکلات کبدی دارند

افرادی که مصرف سدیم را محدود می کنند

خواص نمک صورتی و نظر طب سنتی در مورد آن

از آنجایی که نمک صورتی به طور طبیعی مشتق شده و دارای ویژگی های نمک صورتی گرم و خشک است، در طب سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این عملکرد متابولیسم بدن را افزایش می دهد و از طرفی از افزایش وزن جلوگیری می کند.

همچنین در طب سنتی از نمک صورتی برای رفع انواع عفونت های قارچی پا و ناخن استفاده می شود.

آخرین کلمه

نمک صورتی دارای مواد معدنی مختلفی است که ممکن است در سایر نمک های رایج وجود نداشته باشد. نمک صورتی بیماری های تنفسی را بهبود می بخشد، علائم پیری را کاهش می دهد، سطح قند خون و pH بدن را تنظیم می کند و کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

اگر می خواهید غذاهای خود را با حداقل مواد افزودنی چاشنی کنید، نمک صورتی می تواند گزینه خوبی باشد. توصیه می شود در صورت داشتن مشکل سلامتی خاصی (مانند مشکلات تیروئید، قلبی، کلیوی) قبل از شروع مصرف نمک صورتی با پزشک متخصص مشورت کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!