تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

معنی اقا ضیاء عراقی در دیکشنری فارسی چیست؟

در این مطلب از سایت انتخاب روز پاسخ دقیق اقا ضیاء عراقی در دانشنامه آزاد واژگان فارسی را پیدا خواهید کرد.

اقا ضیاء عراقی در دانشنامه آزاد فارسی:

[ویکی شیعه] آقا ضیاء عراقی. ضیاءالدین علی بن ملا محمد عراقی معروف به آقاضیاءِ عِراقی؛ (۱۲۷۸-۱۳۶۱ق) فقیه و اصولی امامی قرن چهاردهم قمری. وی نزد اساتیدی چون سید محمد فشارکی، آخوند خراسانی و سید محمدکاظم یزدی تحصیل کرد. آقاضیاء را از استادان مشهور اصول فقه و از احیاکنندگان این علم به شمار آورده اند. سید محمد تقی خوانساری، سیدابوالقاسم خویی، سید محسن حکیم و میرزا هاشم آملی برخی از شاگردان اویند.
ضیاء عراقی در سال ۱۲۷۸ق در سلطان آباد اراک به دنیا آمد. پدرش آخوند ملّا محمّدکبیر عراقی (اراکی) بود.وی در شب دوشنبه ۲۸ ذی القعده ۱۳۶۱ق در نجف اشرف درگذشت. و در ضلع غربی صحن حرم امیر المؤمنین در حجره دوم سمت چپ ورودی باب غربی معروف به باب العماره به خاک سپرده شد.
آقاضیاء مقدمات علوم دینی را در زادگاهش، نزد پدر و چند تن دیگر از فضلای آن دیار فرا گرفت. سپس ابتدا به اصفهان و سرانجام به نجف رفت و در مجلس درس آقاسید محمد فشارکی حاضر شد. پس از وی نزد میرزاحسین خلیلی، آخوند ملأ محمدکاظم خراسانی، سید محمدکاظم یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی درس خواند. آقاضیاء از آغاز تحصیل به هوشمندی و نبوغ شناخته شد و به زودی به وسعت اطلاعات و عمق نظریات شهرت یافت و بدین جهات مورد احترام استادان خود گشت. وی از شاگردان ممتاز آخوند ملامحمدکاظم شناخته می شد و در میان مدرسان «سطح» در دوران خویش مقامی والا داشت.

wikishia: آقا_ضیاء_عراقی

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!