تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چگونه از ناراضی بودن با زندگی دست بزنیم؟

زندگی یک جریان پر پیچ و خم و ناهموار است که در آن زیبایی‌ها و شگفتی‌های زیادی هم وجود دارد. همه ما در حالی که مسیرهای دشوار را می‌گذرانیم، از مناظر فوق‌العاده و احساسات خوشایند این مسیر نیز بهره می‌بریم. اما اینکه چقدر از زندگی‌مان راضی باشیم، بیشتر به ما مربوط است، نه آنچه که در مسیر وجود دارد. در این مقاله از اُکالا بلاگ می‌خواهیم به مواردی اشاره کنیم که به ما کمک می‌کنند نارضایتی از زندگی را کنار بگذاریم. با ما همراه باشید.

۷ تکنیک طلایی برای کنار گذاشتن نارضایتی از زندگی

در ادامه به ترفندهای کنار گذاشتن نارضایتی از زندگی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- به احساسات توجه کنید

احساسات ما چراغ راهنمای ما هستند. آنها می‌توانند به ما نشان دهند که چه در درونمان می‌گذرد. همه احساسات برای بقای ما ضروری هستند و ما نمی‌توانیم احساسات را کنترل کنیم یا تلاش کنیم که آنها را از بین ببریم. بلکه لازم است که آنها را ببینیم و از آنها استفاده کنیم.

ما از طریق احساسات است که می‌توانیم دنیا را بشناسیم و نسبت به همه چیز آگاه شویم. احساساتمان نشان دهنده یک نیاز برآورده نشده در ما هستند. مثلاً وقتی شما احساس خشم می‌کنید باید به دنبال نیاز پشت آن باشید. آیا شما احترامی که می‌خواستید را نداشتید یا چیز دیگری مانع کارتان شده است؟

یا وقتی احساس ترس می‌کنید چیزی باعث شده که حس عدم امنیت به شما دست دهد و نیاز دارید که امنیت خود را دوباره برقرار کنید و برای آن اقدامی انجام دهید. همانطور که می‌بینید هیچ کدام از احساسات ما بی‌دلیل و بیهوده نیستند و یک فرد سالم لازم است تا آنها را داشته باشد و حرف آنها را بشنوید.

۲- به نیازها توجه کنید

چه نیازهایی در شما وجود دارد که برآورده نشده است؟ چیزی که به عنوان نیاز می‌شناسید باید چند ویژگی داشته باشد. یکی اینکه نیازها بین تمام انسان‌ها یکی هستند، مثل نیاز به محبت یا نیاز به امنیت.

دوم اینکه برای رفع هر نیاز راه‌های زیادی وجود دارد، و همه آدم‌ها مثل هم به نیازهایشان پاسخ نمی‌دهند. مثلاً اگر فردی نیاز به امنیت دارد یکی از راه‌هایی که فکر می‌کند می‌تواند حس امنیت را به او بازگرداند، داشتن یک خانه است پس می‌بینید که نیاز او خود خانه نیست بلکه داشتن خانه یک راه برای رسیدن به نیاز امنیت است.

اگر به یکی از نیازهای خود به اندازه کافی اهمیت ندهیم آن نیاز مثل یک لکه سیاه در زندگی ما باقی می‌ماند و همیشه ردی از نارضایتی در زندگی ما باقی می‌گذارد. پس لازم است همه نیازهایمان را ببینیم و تلاش کنیم که همه آنها را در سطح متعادل رفع کنیم.

۳- در مسیر ارزش‌ها قدم بردارید

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین عامل برای رضایت از زندگی قدم برداشتن در مسیر ارزش‌هاست این ارزش‌ها هستند که زندگی ما را معنادار می‌کنند. همه انسان‌ها با دردها سختی‌ها و مشکلاتی روبرو هستند که اگر این سختی‌ها در راستای ارزش‌های ما باشد می‌توانیم به راحتی آنها را تحمل کرده و به مسیر خود ادامه دهیم و در غیر این صورت ادامه دادن زندگی با نارضایتی خواهد بود.

رضایت به معنای همیشه شاد بودن یا لذت بردن از تمام جنبه‌های زندگی نیست، بلکه به معنای حس راضی بودن از خود است، حسی که می‌گوید کار درستی انجام داده‌اید که به سختی‌هایش می‌ارزید.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌های طلایی برای رهایی از کمال گرایی

۴- در لحظه زندگی کنید

زندگی کردن در گذشته و یا آینده می‌تواند منجر به نارضایتی ما از زندگی شود چرا که گذشته سرشار از حسرت‌ها و پشیمانی‌هاست و آینده که هنوز نیامده یک فضای پر از ابهام و در نتیجه پر از اضطراب است. زیستن در لحظه اکنون است که می‌تواند برای ما رضایت خاطر به همراه بیاورد.

وقتی در لحظه اکنون زندگی می‌کنیم از هر آنچه که در این لحظه داریم لذت می‌بریم و غم گذشته یا اضطراب آینده را نخواهیم داشت. علاوه بر این‌ها زندگی در لحظه کنونی باعث بهتر کار کردن حواس مختلف ما خواهد شد، که این نیز منجر به آرامش و رضایت بیشتری می‌شود.

۵- با خودتان صادق باشید و خودتان را بپذیرید

دروغ گفتن باعث سردرگمی و اضطراب و نگرانی است به ویژه وقتی که به خود دروغ می‌گوییم. دروغ گفتن به خود باعث می‌شود که ما خود واقعیمان را نبینیم و یا آن را انکار کنیم در نتیجه ناخودآگاه ما هرگز به آرامش نمی‌رسد و به روش‌های مختلفی سعی در ابراز خود دارد که باعث بی‌قراری و اضطراب دائمی خواهد بود.

لازم نیست که به خودتان دروغ بگویید. هر آنچه که هستید را ببینید و قبول کنید. شما با وجود نقص‌هایتان یک آدم کامل هستید. و این بدان معنا نیست که لزومی به تغییر ندارید و به چیزی که امروز هستید قانع خواهید بود، بلکه به معنای دیدن خود واقعی است که لازم است برای بهتر بودن و حال خوب و رشدش تغییر کنید.

۶- مسئولیت پذیر باشید

برخی از افراد نمی‌توانند مسئولیت زندگی و انتخاب‌های خود را بپذیرند. آنها دائماً بین نقش‌های مختلفی از جمله نقش ظالم یا نقش مظلوم می‌چرخند. بسیاری از انسان‌ها در برابر مشکلات تصور قربانی بودن دارند که باعث می‌شود نتوانند مسئولیت خود را بپذیرند. مسئولیت پذیرفتن به معنای مقصر بودن نیست بلکه به معنای پاسخگو بودن برای واکنش‌ها است.

اتفاقات زیادی برای مردم می‌افتد اما همه آنها واکنش یکسانی ندارند. برخی ممکن است در همه زمینه‌ها خود را قربانی تصور کنند اما کسی که مسئولیت زندگی‌اش را قبول می‌کند واکنش‌های بهتر و درست‌تر نشان خواهد داد. این حس که فرد اختیار زندگی خودش را دارد و می‌تواند خودش سرنوشت خود را رقم بزند باعث حس قدرتمند بودن و رضایتمندی از زندگی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: با این ۸ قدم، دوباره از نو شروع کن!

۷- حریم خود را مشخص کنید

اگر حریم و مرزی برای خود نداشته باشید، هر کسی می‌تواند از مرز شما رد شود و به شما آسیب برساند. در حریم هر فرد فقط کسی می‌تواند وارد شود که محرم است به این معنا که با خلوص نیت وارد می‌شود و از نقاط ضعف و آسیب پذیر میزبان خود سوء استفاده نخواهد کرد. همه آدم‌ها نمی‌توانند در اولین خط حریم شما قرار بگیرند.

اگر مرزهای خودتان را مشخص نکنید در معرض آسیب‌های روانی بسیاری قرار خواهید گرفت و احترام و جایگاه خود را از دست خواهید داد. با مشخص کردن مرز برای دیگران و در صورت لزوم تکرار آن با احترام، می‌توانید احساس امنیت و رضایت بیشتری داشته باشید.

۸- رسالت خود و معنای زندگی را پیدا کنید

هر کدام از انسان‌ها در زندگی خود رسالت‌هایی دارند و دانستن این رسالت‌ها می‌تواند جرقه‌ای باشد برای نگه داشتن شعله زندگی. رسالت چیز خاص یا بزرگی نیست، بلکه صرفا چیزی است که فقط شما در مکان و زمانی که هستید، توانایی انجام آن کار را دارید. مثلا نجات یک بچه گربه از یک گودال، اگرچه به نظر کار خاصی نیست اما این شما بودید که در آن لحظه در آن مکان حضور داشته و بچه گربه را نجات داده‌اید.

رسالت ما هرچه که باشد انجام دادن آن حس رضایت بی‌اندازه‌ای به ما خواهد داد. فردی که رسالت خود را نداند گمگشته و سرگردان خواهد بود و معنای رضایت از خود و رضایت از زندگی را درک نخواهد کرد. بودن ما در جهان برای ما لازم است که معنا داشته باشد.

رسالت ما الزاماً به معنای دلیل ما برای زندگی نیست بلکه تنها یک عامل پیش برنده است که به ما کمک می‌کند معنای زندگیمان را به درستی پیدا کنیم و از این عمر کوتاه احساس رضایت و خرسندی داشته باشیم.

اینها تنها بخشی از کارهایی بود که می‌توانید برای یک زندگی بدون نارضایتی داشته باشید. کارهایی مثل کمک به دیگران، اثرگذاری در جامعه برای بهود مشکلات، کارهای خیریه، پرورش فرزندان و بسیاری کارهای دیگر می‌تواند در مسیر ارزش‌های شما و باعث رضایت خاطر شما از زندگی شود.

ما مشتاقیم که روش‌های شما برای کنار گذاشتن نارضایتی از زندگی را هم بدانیم. برای ما پیام بگذارید و نظرتان را در این مطلب از مجله سبک زندگی تک فانبرای ما بنویسید.

من هستی دفتری هستم، دانش آموخته روزنامه‌نگاری، روانشناسی و علوم اعصاب شناختی. بزرگترین دغدغه من در حوزه کاری، شناخت انسان‌ها و کمک بهشون برای داشتن ذهن و روانی سالم و تواناست. در مسیرم چیزهای زیادی هم از کتاب‌ها و نظریه‌ها و هم از تجربه‌های دیگران یاد گرفتم و اینجا سعی دارم دریافت خودم از بعضی مسائل رو به زبان ساده برای شما بنویسم. امیدوارم که نوشته‌هام بتونه اندکی راهنما و کارگشا باشه.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!