تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سرآشپزی گیلاس پلو: دستور تهیه شام تابستانی و شیک

گیلاس پلو یکی از متفاوت‌ترین غذاهای ایرانی است که شباهت زیادی به آلبالو پلو دارد، تنها برای تهیه آن از گیلاس استفاده می‌شود. طعم این پلو مخلوط شیرین‌تر از آلبالو پلو است و برای تهیه آن هم می‌توانید از مرغ و هم گوشت استفاده کنید. در این مقاله از تک فانبلاگ می‌توانید با طرز تهیه گیلاس پلو آشنا شوید.

طرز تهیه گیلاس پلو با گوشت چرخ کرده

آماده کردن گیلاس پلو حدود ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد. مواد اولیه به کار رفته در این غذا برای ۴ نفر مناسب است.

مواد لازم برای تهیه گیلاس پلو با گوشت چرخ کرده

برای تهیه این غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

گیلاس۲۵۰ گرمبرنج۳ لیوان فرانسوی دسته‌دارشکر۲۰۰ گرمگوشت چرخ کرده۱۵۰ گرمپیاز متوسط۱ عددنمک و فلفل سیاهبه مقدار لازمزعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوریروغن۳ تا ۵ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه گیلاس پلو با گوشت چرخ کرده

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل تهیه پلو با گیلاس و گوشت چرخ کرده آشنا شوید.

مرحله اول: گیلاس‌ها را با شکر ترکیب کنید

برای شروع باید گیلاس‌ها را بشویید و هسته آن‌ها را جدا کنید. در ادامه آن‌ها را در یک قابلمه بریزید. سپس شکر را اضافه کنید و قابلمه را برای حدود ۲ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا گیلاس‌ها آب بیندازند.

مرحله دوم: برنج را بخیسانید

برنج را بشویید و چند بار آب آن را عوض کنید تا کاملا شفاف شود. سپس آن را در یک ظرف آب بریزید و کمی نمک اضافه کنید و اجازه دهد برنج برای حدود ۲ ساعت در آب بماند.

مرحله سوم: مایه گوشتی را آماده کنید

در این مرحله باید پیاز را رنده کنید و آب اضافه آن را بگیرید. در ادامه گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید. مقداری نمک و فلفل سیاه به گوشت بزنید و مواد را به خوبی ترکیب کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو به روش اسپانیایی

مرحله چهارم: کوفته قلقلی‌ها را سرخ کنید

مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. در ادامه کمی از مایه گوشتی را بردارید و با دست به آن شکل دهید تا گرد و قلقلی شود. این کار را برای همه گوشت انجام دهید و سپس کوفته قلقلی ها را در روغن داغ سرخ کنید.

مرحله پنجم: گیلاس‌ها را با شکر بجوشانید

زمانی که گیلاس به خوبی آب افتاد، باید قابلمه را روی حرارت قرار دهید. شعله گاز را روی حرارت متوسط رو به کم تنظیم کنید و اجازه دهید گیلاس‌ها بپزند و به قوام برسند.

مرحله ششم: برنج را آبکش کنید

برای آماده کردن برنج باید یک قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و مقداری نمک به آب اضافه کنید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند، سپس برنج را آبکش کنید و در قابلمه بریزید.

حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج نیم پز شود. زمانی که سطح بیرونی برنج نرم شود و قسمت داخلی آن هنوز کمی سفت بود، یعنی برنج شما برای آبکش کردن آماده است. در این مرحله باید برنج را آبکش کنید و کمی با آب سرد بشویید و تا شل نشود.

مرحله هفتم: گیلاس پلو را آماده کنید

در این مرحله باید کف قابلمه کمی روغن بریزید. سپس برای ته دیگ می‌توانید از ترکیب مقداری برنج با زعفران استفاده کنید. حالا یک لایه برنج در قابلمه بریزید.

در ادامه کمی از گیلاس و چند عدد گوشت قلقلی اضافه کنید. یک لایه دیگر برنج روی مواد بریزید و بعد باقی مانده مواد را اضافه کنید. در انتها مقداری روغن و زعفران دم کرده روی برنج بریزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سماق پلو با کباب تابه‌ای

مرحله هشتم: برنج را سرو کنید

بعد از این که برنج آماده شد، آن را روی شعله ملایم گاز قرار دهید. بهتر است روی درب قابلمه دم کنی بگذارید تا بهتر دم بکشد. دم کشیدن این غذا حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد. بعد از این که غذا آماده شد می‌توانید آن را در دیس مورد نظر بریزید و با چند کوفته قلقلی و مقداری گیلاس پخته شده تزیین کنید.

طرز تهیه گیلاس پلو با مرغ

آماده کردن این غذا حدود ۱ ساعت طول می‌کشد. مواد اولیه به کار رفته در این غذا برای ۲ نفر مناسب است.

مواد لازم برای تهیه گیلاس پلو با مرغ

مواد لازم برای تهیه گیلاس پلو با مرغ به شرح زیر است:

برنج۲ لیوان فرانسوی دسته‌دارگیلاس۱ لیوان فرانسوی دسته‌دارسینه مرغ۲ تکهشکر۳ قاشق غذاخوریپیاز۱ عددخامه صبحانه۱ قاشق غذاخوریپودر پاپریکا۱ قاشق مرباخوریروغن زیتون۱ قاشق غذاخوریزعفران دم کردهبه مقدار لازمنمک و فلفل سیاهبه مقدار لازمآبلیموی تازه۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه گیلاس پلو با مرغ

مراحل تهیه گیلاس پلو با مرغ به شرح زیر است:

برای تهیه این غذا ابتدا باید شکر و گیلاس را ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا گیلاس کمی پخته شود و شکر به طور کامل با آب گیلاس ترکیب شود و کمی قوام پیدا کند.در ادامه سینه مرغ را به صورت مکعبی خرد کنید. سپس آن را در یک ظرف بریزید و با پیاز رنده شده، آبلیموی تازه، روغن زیتون، سس مایونز، خامه، نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا و زعفران مخلوط کنید.مواد را هم بزنید و برای ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ مزه دار شود. برنج را بشویید و در یک ظرف آب بریزید و برای حدود ۲ ساعت همراه با کمی نمک بخیسانید.مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. زمانی که روغن داغ شد، می‌توانید مرغ مزه دار شده را در روغن سرخ کنید تا همه قسمت‌های مرغ به خوبی در روغن سرخ شود.یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. در ادامه برنج را به آب جوش اضافه کنید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج قد بکشد و آماده شود، سپس آن را آبکش کنید.در ادامه مقداری زعفران و روغن کف قابلمه بریزید و کمی برنج نیز برای ته دیگ به آن اضافه کنید. سپس برنج را با زعفران و کمی از آب گیلاس‌ها ترکیب کنید و در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا برای ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت دم بکشد.زمانی که برنج آماده شد، آن را در دیس بریزید و سپس گیلاس پخته شده را همراه با مرغ سرخ شده دور ظرف بچینید و از طعم این غذا لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو شاه عباسی

نکات و فوت و فن‌های تهیه گیلاس پلو

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه گیلاس پلو اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای تهیه گیلاس پلو با گوشت قلقلی بهتر است قلقلی ها را در اندازه کوچک آماده کنید.برای تهیه این غذا با گوشت چرخ کرده می‌توانید گوشت را با پیاز سرخ و بعد با برنج و گیلاس‌ها ترکیب کنید.گیلاس پلو خواص زیادی برای سلامت دارد و مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرماخوردگی و همچنین جلوگیری از بیماری‌های عفونی و ویروسی می‌شود.در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه گیلاس پلو برنج را با گیلاس و زعفران ترکیب کنید و قلقلی‌های سرخ شده را روی برنج قرار دهید.برای تزیین این غذا می‌توانید از مقداری خلال بادام و پسته استفاده کنید.

در این مقاله از مجله آشپزی تک فانبه ۲ روش طرز تهیه گیلاس پلو با مرغ و گوشت چرخ کرده اشاره شد. این غذا طعم فوق العاده لذیذی دارد و یک غذای بی‌نظیر برای روزهای گرم تابستانی است. اگر تجربه درست کردن این غذا را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به آشپزی به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!