تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

10 دلیل جذاب که زنان معمولا به آن‌ها خیانت می‌کنند

تک فان-چرا زنان خیانت می‌کنند؟ به خاطر محبت؟ یا از روی انتقام؟

به گزارش تک فان، در اغلب روابط زوج‌ها – تلویحی یا مستقیم ـ متفق‌القول هستند که روابط‌شان تک‌همسری است و وفاداری از ضروریات بی‌چون و چرای رابطه‌شان است.

وقتی شخصی خیانت می‌کند، این توافق را نقض کرده و باعث می‌شود که سلامت و ثبات رابطه به خطر بیفتد. خیانت، فشار بسیار زیادی را به رابطه وارد می‌کند و دلیل اصلی بسیاری از طلاق‌ها است (آماتو و پریواتی، 2004).

شیوع خیانت

خیانت رابطه را به خطر میندازد اما هنوز واقعه شایعی است. مروری بر تحقیقات خیانت نشان می‌دهد که تقریبا بین 20 تا 25درصد از زوج‌های متأهل در طول دوره رابطه‌شان حداقل با یک مورد خیانت برخورد کرده‌اند. همین مطالعه همچنین روند تغییر یافتن خیانت‌کننده به رابطه را بررسی کرده و نتیجه‌گیری می‌کند که زنان دارند این شکاف را پر می‌کنند و نرخ خیانت در آن‌ها دارد به مردان نزدیک می‌شود.

آیا دلایل زنان برای خیانت با دلایل مردان متفاوت است؟ چه دلایل منحصربه‌فردی انگیزه‌بخش زنان برای به خطر انداختن سلامت رابطه‌شان با یک رابطه خارج از ازدواج است؟

10دلیلی که زنان خیانت می‌کنند

در مطالعه‌ای که در سال 2024 انجام شد، محققان پاسخ 116 زن (و 138مرد) را در چندین کشور مطالعه کردند. همه آن‌ها قبلا خیانت کرده بودند. زنان دلایل زیر را به عنوان علل اصلی خیانت‌شان بر شمردند:

1.در رابطه فعلی خوشحال نیستند (64.66درصد)

تاکنون مهمترین دلیل بیان‌شده برای خیانت، نارضایتی از رابطه بوده که یک وضعیت پیچیده شناختی و عاطفی است. شاید نارضایتی از رابطه انعکاس‌دهنده الگوهای ناسالم، کشمکش‌های مداوم یا جدایی واضح باشد اما وقتی زنان از رابطه ناراضی باشند، در معرض خطر خیانت کردن قرار می‌گیرند. زنان دو برابر بیش‌تر از مردان نارضایتی و عدم احساس خوشحالی در رابطه را به عنوان دلیل خیانت‌شان بیان می‌کنند.

2.شریک زندگی‌شان را دلمشغول رابطه نمی‌بینند (22.41درصد)

در اینجا نیز کیفیت رابطه مهم است. وقتی زنان احساس می‌کنند شریک زندگی‌شان به رابطه دل نمی‌دهد، ممکن است انگیزه‌های خیانت در آن‌ها ایجاد شود. زنان 4برابر بیش‌تر از مردان علت خیانت‌های گذشته را به این دلیل نسبت می‌دهند.

3.انتقام‌جویی (15.52درصد)

وقتی زنان خیانت شریک زندگی‌شان را کشف می‌کنند، برای عمل متقابل انگیزه‌مند می‌شوند. زنان 5برابر بیش‌تر از مردان به دلیل انتقام‌جویی خیانت می‌کنند.

4.کسل شده و نیازمند تغییر هستند (12.9درصد)

زنانی که حس می‌کنند زندگی‌شان کسل‌کننده یا فاقد هیجان است، ممکن است به خیانت گرایش پیدا کنند. 5درصد از زنان برای نوگرایی به دنبال رابطه تازه بودند و 8درصد به دلیل کسالت از رابطه فعلی خیانت کرده بودند.

5.نارضایتی جنسی (8.62درصد)

زنان به دلیل نارضایتی از بعد جنسی رابطه‌شان ممکن است به دنبال شرکای جنسی دیگر باشند.

6.فرصت دارند، تحت تأثیر هستند یا به حماقت فرصت هدایت می‌دهند (7.76درصد)

نیازی نیست حتما فردی از رابطه‌اش ناراضی باشد یا خوشحال نباشد، تا خیانت کند. بعضی اوقات، عوامل موقعیتی دلایل حقیقی خیانت هستند. وقتی کسی عشق‌ورزی می‌کند، روی پیامدهای تمرکز نمی‌کند، یک عامل به عامل دیگر منجر شده و نهایتا خیانت رخ می‌دهد درست است که انتظار داریم افراد بر اساس ارزش‌های درونی‌شان رفتار کنند اما نیروهای موقعیتی و تحت شرایط خاص، می‌توانند آنقدر قوی عمل کنند که علت خیانت زنان را توضیح بدهند.

7.به دنبال تأیید هستند (6.90درصد)

احساس دیده و درک شدن می‌تواند خیلی فراتر عمل کند و اگر زنان احساس کنند که در رابطه فعلی ارزش‌شان نادیده گرفته شده است، ممکن است به رابطه‌ای فرصت بدهند که احساس می‌کنند این ارزش را از آن کسب می‌کنند.

8.عاشق می‌شوند (6.89درصد)

ویژگی‌های منحصربه‌فرد یک شریک عشقی تا چه اندازه می‌تواند دلیل اصلی خیانت زنان باشد؟ شاید تعجب کنید اما خیلی کم. بیش‌تر دلایلی که زنان برای درک رابطه‌ عاشقانه خارج از ازدواج‌شان به کار می‌برند، بر محور رابطه اصلی‌شان است و فقط 2درصد از زنان می‌گویند که عاشق فردی خارج از ازدواج شده‌‌اند و فقط 5درصد می‌گویند که جذابیت فرد خارج از ازدواج انگیزه اصلی خیانت‌شان بوده است.

9.حس کرده‌اند که رابطه‌ اصلی‌شان به زودی تمام می‌شود (6.3درصد)

پایان روابط همیشه دشوار است اما روابط به ندرت ناگهان تمام می‌شوند. عواملی هستند که در کنار هم رفته‌رفته کار را به طلاق و جدایی می‌رسانند. شاید خیانت بهانه‌ای است که زنان برای پایان دادن به رابطه اصلی نیاز دارند یا شاید به دردی که از انحلال رابطه اصلی‌شان احساس می‌کنند، ربط داشته باشد. اما هر کدام که باشد، زنان گاهی به این دلیل خیانت می‌کنند که رابطه اصلی‌شان رو به اتمام است.

10.رابطه‌شان از راه دور است (3.45درصد)

تعداد کمی از زنان دوری از شریک زندگی را علت اصلی خیانت‌شان عنوان می‌کنند. وقتی زوج‌ها در مکان‌های متفاوتی زندگی می‌کنند، کم‌تر در زندگی همدیگر ادغام هستند و فرصت‌های بیش‌تر برای یک رابطه تازه ایجاد می‌شود.

با اینکه این دلایل بیش ترین دلایل اصلی خیانت زنان بودند اما این فهرست کامل نیست. دلایل کم‌تر عنوان‌شده برای خیانت شامل مشکلات روانی و استرس و …است. اما علاوه بر آن‌ها اشخاص ممکن است دلایل بسیار شخصی برای خیانت داشته باشند.

فقدان برآورده شدن نیازها 

بسیاری از افرادی که وارد رابطه متعهدانه می‌شوند هرگز فکرش را هم نمی‌کنند که روزی خیانت کنند. علی‌رغم این حقیقت، بسیاری از زوج‌ها، با خیانت مواجه می‌شوند. چالشی که یا منجر به اتمام رابطه‌شان می‌شود یا از آن عبور می‌کنند و با هم پیشرفت می‌کنند.

در میان همه دلایلی که برای خیانت برشمرده شد، یک مضمون خاموش وجود دارد:

به نظر می‌رسد که خیانت به فقدان برآورده شدن نیازها یا ارضا نیازها مرتبط است. وقتی نیازهای تعلق، پیوند، جنسی، عزت نفس یا اجتماعی برآورده نشوند، زنان بیش‌تر در خطر خیانت قرار می‌گیرند.

کاملا منطقی به نظر می‌رسد. انسان‌ها فقط یکبار زندگی می‌کنند و به صورت غریزی به واسطه ارضا نیازهایشان در زندگی پیش می‌روند. اگر نیازها در یک رابطه ارضا نشوند، کشش شرکای عشقی دیگر قوی‌ می‌شود و مقاومت به نظر نامطلوب می‌آید.

نمی‌گوییم که فقدان برآورده شدن نیازها به صورت خودکار به معنای خیانت است. بلکه، می‌گوییم مهم است که نیازهای عمومی زنان در رابطه تأمین شود زیرا برآورده نشدن نیازها یکی از عوامل خطر بزرگ خیانت زنان است.

 

 

 

 

عاطفه رضوان نیا

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!