تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

جوجیتسو: چگونه استرس را کاهش دهیم؟

تک فان-اگر باور دارید که استرس چیزی نیست که مطلقا بر آن کنترل داشته باشید، احتمالا حس طعمه‌ای را دارید که در تار عنکبوت گیر افتاده است.

به گزارش تک فان، اما لحظه‌ای که تشخیص بدهید می‌توانید از تار عنکبوت خارج شوید، همه چیز به سمت بهتر شدن حرکت می‌کند.

وقتی بدن یک موقعیت استرس‌زا را تجربه می‌کند، هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و غدد آدرنال در بالای کلیه‌‌ها آبشاری از هورمون را آزاد می‌کنند. کورتیزول و آدرنالین در کنار نورپی‌نفرین، در کل بدن و مغز جریان پیدا می‌کنند و باعث می‌شوند علائمی فیزیکی مثل افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و بهم ریختن شکم و روده را تجربه کنیم.

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که افزایش کورتیزول با بهم خوردن حافظه، چاقی و سایر مشکلات مرتبط است. افزایش ناگهانی کورتیزول در بدن آن را در وضعیت گریز یا جنگ قرار می‌دهد. سپس با خارج شدن هورمون کورتیزول از بدن این ماده در بدن کاهش پیدا می‌کند. اما، وقتی که استرس به مدت طولانی تجربه می‌شود و به حالت مزمن در می‌آید، سطح آن در بدن بالا باقی می‌ماند و میزان کورتیزولی که در بدن تجمع پیدا کرده است، اثرات خطرناکی تولید می‌کند.

درحقیقت، کورتیزول، عملکرد سیستم ایمنی را مختل می‌کند، تعداد سلول‌های تی را کاهش می‌دهد و حتی تعداد سلول‌های طبیعی قاتل (NK) را در بدن کاهش می‌دهد. سلول‌های قاتل طبیعی برای سلامتی ضرورت دارند زیرا نقش مهمی در جنگ با ویروس‌ها و حتی برخی از انواع سرطان‌ها ایفا می‌کنند.

اگر تا اینجا آنقدرها بد نبوده، باید بدانید که استرس مزمن روی یادگیری نیز اثر منفی می‌گذارد علتش آن است که وقتی کورتیزول مغز را به مدت چندروز فرا می‌گیرد، درحقیقت سلول‌های عصبی داخل هیپوکامپ که به مغز در به خاطرسپاری کمک می‌کنند را می‌کشد و از بین می‌برد.

آیا می‌توان استرس را از بین برد؟

نخست، این عبارت را به خاطر داشته باشید که «استرس نمی‌کشد، واکنش به آن کشنده است.»

در اینجا به شما فنی از جوجیتسو را می‌آموزیم که می‌تواند واکنش و نگاه شما به استرس را تغییر دهد و در نتیجه به سلامتی شما کمک کند.

ذهنیت جوجیتسو در مبارزه با استرس

سه گام وجود دارد که جوجیتسو به مبارزه با استرس کمک می‌کند. بدترین استرسی که می‌توانید تجربه کنید را تصور کنید. شاید همین حالا در حال تجربه بدترین شکل استرس‌تان هستید. همانطور که هر گام جوجیتسو را می‌خوانید ببینید که این روش چگونه می‌تواند به یک موقعیت خاص استرس‌زا کمک کند:

1.موقعیت را دوباره قاب‌بندی کنید: این حرکت جیجوتسو یک قاب‌بندی مجدد ذهنی است؛ شما استرس‌تان را به مثابه فرصتی برای یادگیری و رشد قاب‌بندی می‌کنید. حتی با اینکه آرزو می‌کردید ای کاهش در این موقعیت نبودید، تلاش می‌کنید که زاویه نگاهتان را به این موقعیت تغییر دهید. می‌توانید تصور کنید که استرس‌تان موقعیتی برای رشد فردی است؟ شما در جریان این تجربه می‌توانید چیزهای بیش‌تری درباره خودتان و دیگران یاد بگیرید. شاید شما را وادارد قدرتی را کشف و در خودتان پرورش بدهید که هرگز نمی‌دانستید آن را دارید. یا شاید بفهمید که چه کسی است که در این موقعیت حاضر است کنارتان بماند. پاسخ‌تان هر چه که باشد، این موقعیت استرس‌زا فرصتی است که می‌توانید منابع تازه و تاب‌آوری بیش‌ترتان را در آن کشف کنید.

2.استرس حلال مشکل: شاید نتوانید موقعیت استرس‌زا را به طور کامل حل کنید اما استرس ابعاد متعددی دارد که می‌تواند به شما در حل مشکل کمک کند.  مثلا اگر در مسیری پرترافیک و استرس‌زا گیر کرده باشید، شاید بتوانید به فکر مسیری متفاوت یا زمانی متفاوت برای رسیدن به محل مور نظر باشید. حتی اگر بتوانید گوشه‌ای از موقعیت استرس‌زا را حل کنید، اثرگذاری آن را کاهش می‌دهید.

3.استرس را به مثابه موقعیتی موقتی بنگرید: در آخر، می‌توانید به این فکر کنید که اغلب موقعیت‌های استرس‌زا موقتی و گذرا هستند. حقیقتا، موقعیت‌های استرس‌زای شما چقدر طول کشیده‌اند؟ همینکه بدانید استرس بالاخره در موقعیتی تمام می‌شود، می‌تواند کمک‌تان کند. حتی استرس‌هایی مثل طلاق، پرداخت قسط، دانشگاه و یافتن شغل در موقعیتی تمام می‌شود. این حرکت جوجیستو چه کمکی به احساس شما می‌کند؟

درحالیکه این گام‌ها را تمرین می‌کنید، یادتان باشد که یک دقیقه تنفس آهسته در هر زمانی می‌تواند به کاهش دادن سطح استرس و بازگرداندن بدن به حالت آرامش کمک کند.

عاطفه رضوان نیا

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!