تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

8ویژگی افرادی که زیادی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند

تک فان-اگر در طول صرف شام گوشی دست‌تان است و دارید اینستاگرام را چک می‌کنید، احتمالا از چیزی فراتر از کسالت رنج می‌برید. اگر هر چیزی به ذهن‌تان می‌رسد را توییت می‌کنید، احتمالا دلیلی بیش‌تر از صرفا به اشتراک‌گذاری وجود دارد.

به گزارش تک فان، شما به دنیای رسانه‌های اجتماعی و ویژگی‌های بد آن وارد شده‌اید. رسانه‌های اجتماعی همیشه یک سیاه‌چاله وقت‌گیر که خیلی‌ها ممکن است درباره‌اش فکر کنند، نیست. درحقیقت، می‌تواند چیزهای زیادی درباره بدقلقی‌های آدم‌ها فاش کند.

می‌خواهید بدانید کسانی که 24ساعت 7روز هفته به صفحات نمایش‌شان می‌چسبند چه ویژگی‌هایی دارند؟ آن‌ها معمولا این ویژگی‌هایی را دارند که در ادامه با شما به اشتراک می‌گذاریم:

1.تشنه ارتباط هستند

رسانه‌های اجتماعی به تمامی درباره ارتباط هستند. درست است؟ رسانه‌های اجتماعی پلی دیجیتالی است که ما را به دوستان، خانواده و حتی غریبه‌ها در سراسر جهان وصل می‌کنند. اما خط باریکی بین متصل ماندن و بیش‌ازحد متصل بودن، وجود دارد. افرادی که وقت زیادی را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، معمولا میل شدیدی به ارتباط دارند. آن‌ها مدام فیدهایشان را چک می‌کنند، تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها را می‌شمارند و محتوا را برای جهان منتشر می‌کنند.

نکته اینجاست که آن‌ها صرفا در حال به اشتراک‌گذاری لحظات دوست‌داشتنی‌شان نیستند بلکه به دنبال کسب اعتبار از دیگران هستند. هر لایک، نظر یا به اشتراک‌گذاری درواقع مثل سر تکان‌دادنی به نشانه تأیید اما در قالب مجازی است که آن‌ها دریافت می‌کنند. آن‌ها درواقع از دیگران تأیید افکار، احساسات و صرفا، وجود داشتن‌شان را می‌گیرند. اما همیشه هم اینطور نیست که دارید در یک پارک دیجیتالی قدم می‌زنید که هیچ خطری برایتان ندارد. نیاز دائمی به ارتباط با دیگران می‌تواند گاهی تبدیل به اضطراب یا حتی حس تنهایی شود. زیرا ارتباطات مجازی همیشه هم تعاملات دوطرفه نیستند.

2.میل به اهمال‌کاری و پشت‌گوش اندازی

همه ما گاهی کارها را پشت گوش انداخته‌ایم. حتی پیش آمده درست در آخرین روز تحویل پروژه‌مان مشغول چک کردن اینستاگرام بوده‌ایم. درواقع ما صرفا برای اتلاف وقت به سراغ شبکه‌های اجتماعی نمی‌رویم، بلکه شبکه‌های اجتماعی راه گریزی هستند برای آنکه روی چیزی که باید تمرکز کنیم، تمرکز نکنیم. افرادی که ساعات طولانی را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند مهارت خوبی در اهمال‌کاری دارند. آن‌ها استادان پیدا کردن حواس‌پرتی و اجتناب از مسئولیت هستند و شبکه‌های اجتماعی پلتفرم خوبی برای این کار برایشان فراهم می‌کند.

3.ترس از از دست دادن یا فومو

رسانه‌های اجتماعی مانند پنجره‌ای رو به جهان هستند که ما را به روز نگه می‌دارند و در جریان آخرین اتفاقات، ترندها و رویدادهای قرار می‌دهند. اما یک نکته هست، آن‌ها می‌توانند ترس عقب ماندن و از دست دادن یا فومو را در ما ایجاد کنند. افرادی که ساعات طولانی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند می‌ترسند اتفاقی بیفتد و آن‌ها خبردار نشوند یا دیر خبردار شوند. آیا می‌دانستید که بین استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی و فومو ارتباط وجود دارد؟

4.میل همیشگی به تازگی

شبکه‌های اجتماعی مملو از محتواهای تازه است. ترندهای تازه برای فالو کردن، پست‌های جدید برای واکنش نشان دادن و چیزهای تازه برای دیدن وجود دارد. افرادی که ساعت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند اغلب میل شدیدی به تازگی و نوگرایی دارند. آن‌ها شیفته تازگی اطلاعات هستند، علاقه شدید به پیدا کردن چیزهای منحصربه‌فرد و تازه دارند و این کار دوپامین زیادی برایشان تولید می‌کند. اما یک سویه تاریک نیز وجود دارد. میل دائمی برای تازگی می‌تواند گستره توجه ما را کوتاه کند. وقتی عادت کنیم مدام محتواهای تازه مصرف کنیم، نمی‌توانیم مدت طولانی روی محتواهای عمیق تمرکز کنیم.

5.مشکل در کنترل رفتار تکانشی

همیشه با خودمان می‌گوییم: «فقط 1دقیقه دیگر چک کنم و تمام.» اما یک ساعت است که داریم شبکه‌های اجتماعی را بیهوده‌وار بالا و پایین می‌کنیم. داریم عکس‌ سگ و گربه و دسر و لباس و لب‌های ژل‌زده تماشا می‌کنیم!

افرادی که ساعات طولانی در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند اغلب در کنترل رفتار تکانشی مشکل دارند. مثل یک بسته چیپس می‌ماند، می‌خواهید یک عدد بخورید اما تا ته می‌روید.

کافی است که نوتیفیکیشن بیاید. وارد اینستاگرام می‌شوید و به خودتان می‌آیید دو ساعت است دارید ویدیوهای آن را تماشا می‌کنید. اگر مدام سراغ گوشی‌تان را می‌گیرید تا رسانه‌های اجتماعی را چک کنید، در کنترل تکانش مشکل دارید.

6.نیاز به انزوا و عزلت

شاید عجیب باشد اما کسانی که ساعات طولانی در شبکه‌های اجتماعی هستند ممکن است آدم‌های عزلت‌طلبی باشند. این امر درواقع تناقض رسانه‌های اجتماعی است. رسانه‌های اجتماعی پیوندهای تازه ایجاد می‌کنند اما همزمان می‌توانند مسیر عزلت را نیز باز کنند. رسانه‌های اجتماعی فضایی هستند که می‌توانیم درحالیکه در محیط امن خودمان قرار داریم، در فعالیت‌های اجتماعی نیز مشارکت کنیم. افرادی که ساعات طولانی در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند اغلب نیاز به عزلت و تنهایی دارند. آن‌ها دوست دارند در گوشه‌ اتاق بنشینند و از راه دور اجتماع را نظاره کنند.

7.هویت‌یابی

من کیستم؟ جایگاه من در جهان کجاست؟ این پرسش‌های هستی‌گرایانه در مواقعی به سراغ ما آمده‌اند. اما برای کسانی که در رسانه‌های اجتماعی غرق هستند، پاسخ‌ اغلب در قلمرو دیجیتالی نهفته است. افرادی که ساعات طولانی را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند اغلب به دنبال هویت‌یابی هستند. آن‌ها از این پلتفرم برای بیان افکار، کشف علایق، همراستا شدن با جوامعی که با باورهای آن‌ها مطابقت دارد، استفاده می‌کنند. رسانه‌های اجتماعی تبدیل به آینه‌ای می‌شود که کیستی آن‌ها را انعکاس می‌دهد و گاهی الهام‌بخش آن‌هاست. رسانه‌ای برای تجربه کردن هویت‌شان، آزمودن دیدگاه‌هایشان و فهم دیگران به شکلی بهتر است.

8.حس اعتبار

در قلب همه این موارد، رسانه‌های اجتماعی پلتفرمی برای کسب اعتبار و ارزش است. هر لایک، کامنت و پستی که به اشتراک می‌گذاریم تأییدی برایمان است. مثل این است که اشخاص به صورت دیجیتالی دستی روی شانه‌مان می‌زنند و به ما مرحبا می‌گویند. «ما شنیده شده‌ایم. ما مهم دانسته شده‌ایم.»

افرادی که وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند اغلب به دنبال کسب حس اعتبار هستند. آن‌ها مدام مطلب به اشتراک می‌گذارند، استوری می‌گذارند، افکارشان را به اشتراک می‌گذارند و در بحث‌ها شرکت می‌کنند به امید اینکه پذیرفته شوند.

 

عاطفه رضوان نیا

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!