تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

خنک‎ترین جاذبه‌های طبیعی در ارتفاعات آذربایجان غربی برای سفر تابستانی

تک فان- آذربایجان غربی با طبیعت بکر و کوهستانی خود، پناهگاهی عالی برای فرار از گرمای تابستان است. در این استان همه چیز چنان دست نخورده و زیباست که نمی‌توان از آن چشم برداشت. اما این تمام ماجرا نیست. ارتفاعات این استان، با آب و هوای خنک و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، مقصد مناسبی برای سفرهای تابستانی هستند. یعنی اگر به سمت آذربایجان شرقی و ارومیه سفر کنیم، داغی هوا کلافه‌مان نخواهد کرد و از سفر رفتن پشیمان نمی‌شویم.  در ادامه تک فان، برخی از خنک‌ترین جاذبه‌های طبیعی در ارتفاعات آذربایجان غربی را به شما معرفی می‌کند تا لحظه‌ای از زمانتان را برای پرسش «کجا بریم؟» هدر ندهید.

تخت سلیمان

به گزارش تک فان، اگر بخواهید به سمت جاذبه‌هایی از طبیعت بروید که در عین حال تاریخی هم هستند بهتر است به سمت تخت سلیمان بروید که قدمتش به 3000 سال می‌رسد. تخت سلیمان، به عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای ایران باستان شناخته می‌شود. این مجموعه در دوره‌های مختلف تاریخی، شاهد تغییرات و بازسازی‌های بسیاری بوده است. برخی از کارشناسان، تخت سلیمان را با شهر باستانی ائوریمیا که در متون تاریخی به آن اشاره شده است، یکی می‌دانند. کاخ، زندان، تالار، دریاچه و هر بخش از تخت سلیمان زیبایی منحصربه فردی دارد که شما را به قلب تاریخ می برد. در روزهای بهار و تابستان تخت سلیمان آب و هوای دلچسبی دارد و شب هنگام به هنگام وزیدن باد خنک میتوانید زیر نورپردازی‌هایی که انجام شده است قدم بزنید و از آن لذت ببرید. در نزدیکی تخت سلیمان محلی برای اقامت هم هست که خیال شما را راحت میکند.

برای رفتن به تخت سلیمان باید به شهرستان تکاب، بخش تخت سلیمان، سه کیلومتری شرق روستای نصرت آباد بروید.

منطقه سردشت

یکی از خنک‌ترین مناطق در استان آذربایجان غربی که پر است از جاذبه‌های طبیعی بکر، منطقه سردشت است. چشمه ها، آبشارها، غارها و حتی جاذبه‌های تاریخی این منطقه باعث شده که سالانه گردشگران فراوانی به سمت آن رهسپار شوند. آب و هوای منطقه سردشت نیز در فصل تابستان و در داغ‌ترین روزهای سال خنک است به خصوص برخی از نقاط آن که در ارتفاع بیشتری از سطح دریا قرار گرفته‌اند. جدای از تمام زیبایی‌هایی که گفته شد جنگل‌های سردشت با درختان تنومند و پوشش گیاهی متنوع، یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است. پیاده‌روی در این جنگل‌ها و لذت بردن از هوای خنک و سایه درختان، بسیار لذت‌بخش است که حتما باید در تابستان آن را ببینید.

برای رفتن به منطقه سردشت در استان آذربایجان غربی باید به شهرستان سردشت بروید.

آبشار شلماش

یکی از جاذبه‌های طبیعی استان آذربایجان غربی که آب و هوای آن در روزهای گرم تابستان خنک و دلچسب است، حوالی آبشار شلماش است. این آبشار جزو دیدنی‌های منطقه سردشت به حساب می‌آید، اما به دلیل زیبایی خاص آن ترجیح دادیم به شکل جداگانه از آن نام ببریم. آبشار شلماش، آبشاری سه طبقه‌ای است. نکته جالب‌تر در مورد این آبشار سه بخشی بودن آن است که برای دیدن همه آن‌ها باید 400 پله‌ای بالا بروید. در کنار این آبشارهای خاص، منظره‌های بکر با درخت‌های سر به فلک کشده وجود دارند که زیبایی آن را چندین برابر می‌کنند.

برای رفتن به آبشار شلماش باید به ۱۵ کیلومتری سردشت بروید.

منطقه حفاظت‌شده مراکان

منطقه حفاظت‌شده مراکان با وسعتی بالغ بر 103983 هکتار، یکی از بزرگترین و مهمترین مناطق حفاظت‌شده ایران است. این منطقه در جنوب استان آذربایجان غربی و در مجاورت مرز ایران و ترکیه واقع شده است. مراکان به دلیل تنوع زیستی بالا، چشم‌اندازهای طبیعی زیبا و اهمیت اکولوژیکی، به عنوان یکی از ارزشمندترین مناطق حفاظت‌شده ایران شناخته می‌شود. اما در فصل تابستان این منطقه هوایی خنک و دلچسب دارد. ضمنا لازم نیست نگران محل اقامت در آن باشید چراکه این منطقه در نزدیکی روستای مراکان قرار گرفته و جاهایی برای اقامت گردشگران در آن حوالی ساخته شده است.

برای رفتن به منطقه حفاظت‌شده مراکان باید به منطقه جلفا بروید که خود یکی از خنک‌ترین مناطق در ایران به حساب می‌آید.

دریاچه مارمیشو

اما بدون شک یکی از زیباترین، بکرترین و خوش آب و هواترین جاذبه‌های طبیعی آذربایجان غربی دریاچه مارمیشو است که در دره‌ای بهشتی به وجود آمده. این دریاچه با آب‌های زلال و چشم‌اندازهای کوهستانی، مقصدی محبوب برای گردشگران و طبیعت‌گردان به شمار می‌رود به خصوص در فصل تابستان که کل ایران را هوایی داغ تهدید می‌کند و اکثر مردم به دنبال فرار از گرما هستند. شاید باورتان نشود ولی علت به وجود آمدن این دریاچه، زلزله است. پیش‌تر نیز ساکنان اطراف این دریاچه مسیحی بودند و نام این منطقه برگرفته از نام روحیانیان مسیحی است.

برای رفتن به دریاچه مارمیشو باید به ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه بروید.

دریاچه دالامپر

یکی از جاذبه‌های طبیعی آذربایجان غربی که در ارتفاعات قرار گرفته و در روزهای گرم تابستانی هم به شدت خنک است، دریاچه دالامپر است. این دریاچه در مرز میان ایران، ترکیه و عراق قرار گرفته و آب زلالش به روح شما جلا می‌بخشد. ضمنا دریاچه دالامپر در دل طبیعتی بکر و دست‌نخورده قرار دارد. کوه‌های سر به فلک کشیده، مراتع سرسبز و هوای پاک از ویژگی‌های بارز این منطقه هستند که زیبایی آن را چندین برابر می‌کنند. پس اگر دنبال جایی برای کمپ طبیعت گردی هستید، بهتر است دریاچه دالامپر را فراموش نکنید.

برای رفتن به دریاچه دالامپر باید به ۴۵ کیلومتری ارومیه، جاده ارومیه به اشنویه بروید.

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!