تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سفری به شهر باستانی تبریز؛ جاذبه‌های تاریخی تبریز در خنک‌ترین نقاط شهر

تک فان- تبریز، شهری با قدمتی دیرینه که به دوران اشکانیان و ساسانیان می‌رسد و فرهنگ و تاریخی غنی، همواره یکی از مقاصد اصلی گردشگران بوده است. قدمت این شهر و فرهنگ اصیلش باعث شده که شهر تبریز پر شود از ساختمان‌ها و سازه‌های باشکوه که هریک مربوط به دوره‌ای خاص می‌شوند. آخر چه چیزها که تبریز با چشم خود ندیده و چه زلزله‌هایی که او را به ویرانی نکشانده اما هنوز این شهر زیبا، با معماری باشکوه، بازارهای سنتی و جاذبه‌های تاریخی فراوان، هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. بعلاوه، تبریز شهری است با آب و هوای خنک که حتی در این روزهای گرم مرداد ماه دمای هوای مرکز شهرش از ۱۹ تا ۳۶ درجه متغیر است. بنابراین می‌توانیم یک دست لباس خنک بپوشیم و رهسپار جاذبه‌های تاریخی آن شویم. در ادامه تک فان به برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی تبریز خواهد پرداخت.

بازار بزرگ تبریز

به گزارش تک فان، بازار بزرگ تبریز یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. این بازار منحصر به فرد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، نمونه‌ای کامل از معماری ایرانی استکه در آن می‌توان ضمن خرید به شکوه بی پایان یک بنای تاریخی خیره ماند و از آن لذت برد.  راسته‌های مختلف بازار، هر یک به فروش کالای خاصی اختصاص یافته و فضایی جذاب برای گردشگران ایجاد کرده است. کوچه و پس کوچه‌های دل انگیز و آجری آن ما را به دوران قدیم می‌برد و درهای قدیمی و چوبی مغازه‌ها فرصتی برای عکاسی به وجود می‌آورد. جالب این است که در روزهای گرم تابستان، این بازار بزرگ خنک است چراکه تماما سرپوشیده است.

برای رفتن به بازار بزرگ تبریز باید در شهر تبریز از طریق تابلو راهنما و مسیریابی خود را به آن برسانید.

مسجد کبود

مسجد کبود با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای رنگش، یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران است. شاید به این فکر کنید که چرا به این مسجد زیبا کبود می‌گویند؟! رنگ کبود کاشی‌های این مسجد باعث شده چنین نامی روی آن بگذارند، می‌بینید؟ این نمونه‌ای بی‌نظیر از هنر اسلامی است. موضوع این است که در دورانی که این مسجد ساخته می‌شد، این رنگ به شدت خاص و منحصر به فرد بوده است. حال ممکن است فکر کنید که مسجد یک مکان کاملا مذهبی است، اما این طور نیست در این مسجد پیوند میان هنر، فرهنگ و مذهب دیده می‌شود.

برای رفتن به مسجد کبود باید به تبریز، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت، جنب پارک خاقانی بروید.

ارگ علیشاه

اجازه دهید شما را با ارگ علیشاه، یکی از بزرگ‌ترین بناهای آجری جهان آشنا کنیم.  این بنا که در دوره ایلخانی ساخته شده، نمادی از قدرت و شکوه تبریز در گذشته است. این ارگ که ۷۰۰ سال از زمان ساخت آن گذشته، در تاریخ ایران، بلندترین دیوار به حساب می‌آید. فرض کنید در زمان‌های دور هر کجای شهر که می‌ایستادی، این دیوار بلند را می‌یدیدی؛ درست مثل نشانه‌ای از شهر تبریز. اگرچه زلزله این دیوارهای سترگ را به لرزه درآورد، اما هنوز بخش‌هایی از آن سرزنده و سرپاست.

برای رفتن به ارگ علیشاه باید به  تبریز، ضلع جنوبی تقاطع امام خمینی و خیابان فردوسی، نزدیکی محدوده میدان ساعت بروید.

خانه مشروطه

آیا می‌دانید که در دوره قاجار، این شهر تبریز بود که چراغ انقلاب مشروطه را روشن نگه داشت؟ بله، تبریز شهری پیشرو در آن دوره بود. خانه مشروطه، جایی است که نخستین انقلاب مشروطه ایران در آن شکل گرفت. وقتی که در این خانه زیبا قدم بگذارید باید به یاد آوردی که چندین سال پیش افرادی چون ستارخان و باقرخان در آن قدم گذاشته‌اند. این خانه تاریخی، امروزه به موزه‌ای تبدیل شده که اسناد و اشیای مربوط به انقلاب مشروطه در آن نگهداری می‌شود. حال بهتر است اشاره شود که در دوره جنگ جهانی دوم نیز این خانه مکانی مهم به حساب می‌آمد چراکه فرقه دموکرات آذربایجان زمانی که روس‌ها آذربایجان را اشغال کرده بودند، در این خانه جمع می‌شدند.

برای رفتن به خانه مشروطه باید به تبریز، خیابان شهید مطهری، روبروی مسجد جامع، خانه مشروطه بروید.

موزه آذربایجان

شاید باورتان نشود ولی بعد از موزه ملی که مهم‌ترین موزه ایران زمین است، موزه آذربایجان، مهم‌ترین موزه باستانی ایران به حساب می‌آید. در این موزه، آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان از جمله سفالینه‌ها، سکه‌ها و دست‌نوشته‌های قدیمی به نمایش گذاشته شده است. جدای از این که چه چیزهایی در این موزه نگهداری می‌شود باید به بنای موزه دقت کرد که توسط یک معمار ایرانی به نام اسماعیل دیباج ترسیم شده است. جالب این است که آندره گدار، باستان شناس فرانسوی پرده از روی این ماجرا برداشته.

برای رفتن به موزه آذربایجان باید به  تبریز، خیابان امام، جنب مسجد کبود بروید.

ائل گلی

اگر بخواهید در یک عصر تابستانی به پارکی بروید که مطمئنید از شما با نسیمی خنک پذیرایی می‌کند بهتر است به سراغ مجموعه ائل گلی بروید که زیبایی آن خیره کننده است. البته این تنها یک پارک معمولی نیست. بنای تاریخی که در مرکز آن قرار دارد و دریاچه مصنوعی‌ای که اطراف آن را احاطه کرده، ائل گلی را از هر پارکی که تا کنون دیده‌اید متمایز کرده است. این بنای زیبا مربوط به دوره صفویه و آق قویونلو می‌شود و در آن دوره منبعی برای ذخیره آب بوده است.

برای رفتن به ائل گلی باید به ۲۰ کیلومتری شهر تبریز رفته و با توجه به تابلوهای راهنما به سمت آن رهسپار شوید.

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!