تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

شگفتی‌های فیلم پادشاهی سیاره میمون‌ها از دست ندهید!

«پادشاهی سیاره میمون‌ها» دهمین فیلم از مجموعه فیلم‌های میمون‌ها است، و واقعاً شگفت‌انگیز است که این مجموعه نه تنها در طول ۵۵ سال گذشته شکوفا شده است، بلکه به شیوه‌ای جذاب دائماً تکامل یافته است. در این مقاله از بخش فرهنگ و هنر مجله تک فانبلاگ، به شما توضیح می‌دهیم که چرا باید فیلم پادشاهی سیاره میمون‌ها (Kingdom of the Planet of the Apes) را ببینید؟

معرفی

در حالی که فیلم اصلی «سیاره میمون‌ها» به طور قابل درکی توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند، چهار دنباله آن با رویکردی بلندپروازانه و جسورانه، همواره مرزهای این مجموعه را گسترش دادند و به اوج‌های جدیدی دست یافتند (از جمله زندگی انسان‌ها در اعماق زمین، جنگ هسته‌ای و سفر در زمان).

سه‌گانه‌ بازسازی شده اخیر که شامل «ظهور سیاره میمون‌ها»، «طلوع سیاره میمون‌ها» و «جنگ برای سیاره میمون‌ها» می‌شود، رویکردی جدی و واقع‌گرایانه به این فیلم‌ها داشت و یکی از بهترین مجموعه فیلم‌های دهه ۲۰۱۰ را ارائه کرد.

بازسازی تیم برتون از «سیاره میمون‌‌ها»، اگرچه با استقبال گسترده روبرو نشد، اما حداقل یک نکته را روشن کرد: در دنیای سینما، ایده‌های نو و بدیع همواره بر بازسازی‌های تکراری ارجحیت دارند.

پادشاهی سیاره میمون‌ها (Kingdom of the Planet of the Apes)

سال تولید: ۲۰۲۴کارگردان: وس بالنویسنده: جاش فریدمن، ریک جفا، آماندا سیلوربازیگران: اوون تیگ، فریا آلن، کوین دورند، ویلیام اچ. میسیژانر: اکشن، ماجراجویی، درام، علمی تخیلی، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۷.۰مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲۵ دقیقهگروه سنی: PG-13

«پادشاهی سیاره میمون‌ها» ما را به دنیایی جدید می‌برد؛ فیلمی که نه تنها فصل تازه‌ای از این مجموعه را آغاز می‌کند، بلکه با احترام به ریشه‌های کلاسیک این فرانچایز، به بررسی میراث سه‌گانه‌ی اخیر نیز می‌پردازد. «پادشاهی» تلاش می‌کند تا پلی بین این دو رویکرد متفاوت باشد. این فیلم سعی می‌کند به جای پیدا کردن راه خود، در مسیر آنچه قبلاً انجام شده است قدم بردارد.

با توجه به گستردگی غیرمنتظره خط زمانی این مجموعه در بیش از نیم قرن، این ایده چندان بدی نیست، اما نمی‌توان انکار کرد که انگار “پادشاهی سیاره میمون‌ها” در تکامل این فرانچایز، گامی به عقب برداشته است.

داستان

«پادشاهی» با مراسم خاکسپاری سزار پس از مرگش در پایان جنگ آغاز می‌شود. در حالی که دوستان و خانواده‌اش خداحافظی می‌کنند، شاهد نسخه بزرگی از الگوی الماسی هستیم که زمانی پنجره اتاق سزار در فیلم ظهور را تزئین می‌کرد. این نماد در طول سال‌ها، از زمانی که سزار با خانواده رادمن در فیلم «ظهور» زندگی می‌کرد تا زمانی که به طور فعال علیه انسان‌ها در فیلم “جنگ” می‌جنگید، با او همراه بوده است. در طول سه‌گانه سزار، این نماد به یادآوری مهمی برای او تبدیل شده است که از کجا آمده و چقدر پیشرفت کرده است.

داستان ما چندین نسل بعد آغاز می‌شود، جایی که میمون‌ها رهبران سیاره شده‌اند. «پادشاهی» عمدتاً بر نوا (اوون تیگ)، میمون جوانی تمرکز دارد که پدرش رهبری قبیله آن‌ها را بر عهده دارد. پس از درگیری با قبیله دیگری از میمون‌ها به رهبری پروکسیمس سزار (کوین دوراند)، نوا باید برای نجات قبیله‌اش به سفری برود. در این سفر با راکا (پیتر مک‌آن)، اورانگوتان خردمندی که پیرو آموزه‌های سزار اصلی است، آشنا می‌شود و با زن جوان انسانی (فریا آلن) برخورد می‌کند که به او ملحق می‌شود. این جستجو نه تنها آینده قبیله او را تعیین می‌کند، بلکه باورهای نوا و دیدگاه او نسبت به جهان را نیز متحول خواهد کرد.

هشدار: در نقد فیلم «پادشاهی سیاره میمون‌ها» خطر لو رفتن داستان وجود دارد.

«پادشاهی سیاره میمون‌ها» در لحظاتی می‌درخشد که به ریشه‌های خود بازمی‌گردد و به بررسی تحولات جهان، به‌ویژه میراث سزار می‌پردازد. پس از ظهور سزار، نماد الماس به یک باور مذهبی میان میمون‌ها بدل شد. راکا، سزار را می‌پرستید و پیروانی وفادار گرد آورده بود. در مقابل، پروکسیمس با ادعای وراثت قانونی، از ایدئولوژی سزار برای رسیدن به اهداف شخصی خود سوءاستفاده می‌کرد. با این حال، هر دو از مسیر اصلی سزار فاصله گرفته بودند، میمونی که ناخواسته به جنگ کشیده شده بود.

قدرت فیلم «پادشاهی» در توانایی آن برای بازتاب و تجلی رویدادهای گذشته در طول سال‌هاست. به عنوان مثال، قبیله نوا از واژه “اکو” برای انسان‌ها استفاده می‌کند. زمانی که راکا تصمیم می‌گیرد نامی برای زن انسان انتخاب کند، او را “نووا” می‌نامد. این به این معنا نیست که او به شخصیت فیلم “سیاره میمون‌ها” از سال ۱۹۶۸ تبدیل خواهد شد یا نسخه بزرگ‌شده نووا از فیلم “جنگ” است، بلکه به این معنی است که میمون‌ها همیشه زنان انسان را “نووا” می‌نامیده‌اند.

«پادشاهی» تلاش می‌کند با الهام از قسمت‌های قبلی سری، داستانی جدید خلق کند. اما نتیجه این ترکیب، ترکیبی از نقاط قوت و ضعف است. این فیلم هم به سه‌گانه اخیر و هم به مجموعه کلاسیک دهه‌های ۶۰ و ۷۰ رجوع می‌کند. برای مثال، شخصیت‌ها و داستان‌ها یادآور سه‌گانه سزار هستند، اما در عین حال، ایده‌هایی مانند جامعه بزرگ میمون‌ها و وضعیت اسفبار انسان‌ها، ما را به یاد نسخه‌های قدیمی‌تر می‌اندازد.

اگرچه کارگردان و نویسنده سعی کرده‌اند تعادلی بین این دو سبک ایجاد کنند، اما فیلم بیشتر به یک اثر مشتق و نوستالژیک شباهت دارد تا یک اثر کاملاً نوآورانه. این در حالی است که قسمت اول سه‌گانه اخیر، یعنی «ظهور سیاره میمون‌ها»، چندان قوی نبود، اما این قسمت جدید هم نتوانسته شروع خوبی برای یک سری جدید باشد.

«پادشاهی» به‌دلیل ارتباط مستقیم با قسمت‌های قبلی سری، ناخودآگاه با آن‌ها مقایسه می‌شود. متأسفانه، این قسمت جدید به اندازه فیلم‌های قبلی جذاب نیست و نتوانسته عمق و پیچیدگی آن‌ها را داشته باشد.

به‌خصوص وقتی فیلم به میراث سزار و جایگاه انسان‌ها در دنیای جدید می‌پردازد، فیلمنامه نتوانسته به اندازه کافی به این موضوعات بپردازد. این ایده‌ها به صورت سطحی مطرح شده‌اند و فیلم بیشتر به دنبال ایجاد مقدمه‌ای برای قسمت‌های بعدی است. انگار که برخی سوالات مهم بدون پاسخ رها شده‌اند تا در آینده به آن‌ها پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: با این فیلم‌های هیجان انگیز، سطح آدرنالینتان را به سقف بچسبانید!

فیلم‌نامه

«پادشاهی سیاره میمون‌ها» نه تنها به گذشته این مجموعه نگاه می‌کند، بلکه آینده آن را هم پیش‌بینی می‌کند. برخلاف فیلم‌های قبلی که داستان‌های کاملی را روایت می‌کردند، این قسمت جدید بیشتر شبیه آغاز یک داستان بزرگ‌تر است. انگار که سازندگان فیلم می‌دانند این اولین قسمت از یک مجموعه جدید است و به همین دلیل، برخی از سوالات بی‌پاسخ می‌مانند و داستان با یک پایان باز همراه می‌شود.

در حالی که سه‌گانه قبلی هر فیلم یک داستان کامل را روایت می‌کرد و پایان‌بندی مشخصی داشت، «پادشاهی» بیشتر به دنبال ایجاد هیجان برای قسمت‌های بعدی است.