تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راهنمای سفر با ماشین شخصی به ارمنستان+ جذاب‌ترین جاهای دیدنی

تک فان- ایران کشوری پهناور است، به شکلی که اگر بخواهیم از یک استان شمالی به یک استان جنوبی سفر کنیم ممکن است چیزی در حدود 20 ساعت در مسیر حرکت باشیم آن هم اگر بدون استراحت و تخته گاز برویم. نکته این است که برای سفر به برخی از کشورهای هم مرز با ایران، مثل ارمنستان نیز حدودا 20 ساعت در راه هستیم. اما نه راهی بیابانی و خسته کننده، بلکه مسیری که سرتاسرش شبیه به جاده چالوس الهام‌بخش و زیباست. پس به این نتیجه می‌رسیم که با خودروی شخصی و با مبلغی اندک؛ تقریبا به همان اندازه‌ای که در یک سفر به استان‌های داخلی هزینه می‌کنیم، می‌توانیم یک سفر خارجی داشته باشیم. تک فان در این مطلب راهنمای کاملی است برای سفر شما به ارمنستان با خودروی شخصی درحالی که زیباترین جاهای دیدنی این کشور جذاب را نیز مرور می‌کند.

بهترین مسیر برای سفر به ارمنستان

به گزارش تک فان، چندین مسیر برای سفر به ارمنستان وجود دارد، اما بهترین مسیر معمولاً از طریق مرز نوردوز در استان آذربایجان شرقی ایران است. این مسیر کوتاه‌ترین و آسان‌ترین مسیر برای دسترسی به ایروان است. برای این منظور می‌توانید از جاده تبریز_جلفا سفر خود را آغاز کنید. نکته قابل توجه این است که این مسیر، مسیری اتوبانی است و نسبت به سایر مسیرها شما را زودتر به مقصد می‌رساند.

مسیر دوم برای رفتن به ارمنستان با خودروی شخصی ورود به جاده خاروانا- ورزقان است. اگرچه در برخی از نقاط این مسیر، طبیعتی سرسبز می‌بینیم، اما باقی مسیر خشک بوده و آسفالت جاده مناسب نیست؛ یعنی ممکن است کمی توی دردسر بیافتیم.

مراحل گذر از مرز ایران- ارمنستان

گذر از مرز نوردوز معمولاً روال اداری مشخصی دارد. شما باید خودرو خود را برای بازرسی آماده کرده و مدارک لازم را به ماموران گمرک ارائه دهید. لیست مدارکی که نیاز دارید به شرح زیر است:

پاسپورت

گواهینامه بین‌المللی

پلاک ترانزیت

کاپوتاژ خودرو

برای تهیه پلاک ترانزیت و کاپوتاژ خودرو می‌توانید به سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران رفته و اقدامات اولیه را انجام دهید. اما، مدارکی که برای کاپوتاژ خودرو نیاز داریم شامل؛ کارت خودرو، سند خرید خودرو، برگ سبز خودرو، اصل گواهینامه، چهار قطعه عکس 4*3، همراه داشتن خودرو و پاسپورت است.

قوانین رانندگی در ارمنستان

قوانین رانندگی در ارمنستان شباهت زیادی به قوانین ایران دارد، اما بهتر است قبل از سفر با قوانین خاص این کشور آشنا شوید.

فاصله تهران تا مرز نوردوز

فاصله تهران تا مرز نوردوز تقریبا 7 الی 8 ساعت است؛ حال فاصله ساعتی پایتخت ارمنستان یعنی ایراوان را با پایتخت ایران یعنی تهران حدود 20 ساعت است. به همین خاطر اگر بخواهید بدون استراحت تمام مسیر را در حرکت باشید پیشنهاد می‌کنیم که به اتفاق چند نفر که گواهینامه رانندگی دارند سفر را آغاز کنید تا در طول مسیر پست رانندگی را به یکدیگر سپرده و از سفر لذت ببرید.

نکات مهم در مورد سفر به ارمنستان با خودرو شخصی

اولین و مهم‌ترین نکته در مورد سفر به ارمنستان با خودروی شخصی باز بودن مرز نوردوز به شکل 24 ساعته است؛ این یعنی شما هر ساعتی از روز که به مرز برسید اجازه خروج خواهید داشت. اما، اگر بخواهید کارهای اداریتان با سرعت بیشتری انجام شود، بهتر است شب هنگام از تهران راه بیافتید تا صبح اول وقت به مرزبانی رسیده و مراحل اداری و ارائه مدارک را طی کنید.

از مرز نوردوز تا ایروان چه مسیرهایی را باید طی کنیم؟

وقتی به مرز نوردوز رسیدید ابتدا باید 10 کیلومتر تا شهر مغری طی کنید؛ در واقع در هر یک از این شهرها می‌توانید استراحت کنید و از جاذبه‌های دیدنی آن لذت ببرید.  پس از مغری 5 کیلومتر تا شهر لهواز طی می‌کنید، بعد 45 کیلومتر تا لرنادزور، بعد 22 کیلومتر تا کاپان، بعد 36 کیلومتر تا اغوانی، بعد 150 کیلومتر تا آرپی و در نهایت 114 کیلومتر تا ایروان راه دارید. این در حالی است که شهری مثل آرپی پر است از جاذبه‌های گردشگری که روح شما را نوازش می‌کند.

جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان: سفری به تاریخ و طبیعت

ارمنستان، کشوری با تاریخی غنی و طبیعتی بکر، مقصدی جذاب برای گردشگران است. در این مطلب، برخی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور را به شما معرفی می‌کنیم.

ایروان، پایتخت مدرن و تاریخی

میدان جمهوری:

قلب تپنده ایروان با فواره‌های موزیکال و ساختمان‌های زیبا.

کاسکاد:

پله‌های عظیمی که شما را به مجسمه مادر ارمنستان می‌رسانند.

موزه تاریخ ارمنستان:

برای آشنایی با تاریخ غنی این کشور.

مسجد کبود:

یکی از زیباترین مساجد منطقه قفقاز.

گنجینه‌های تاریخی ارمنستان

صومعه گغارد:

صومعه‌ای که بخشی از آن در دل کوه تراشیده شده است.

معبد گارنی:

تنها معبد یونانی-رومی باقی‌مانده در ارمنستان.

صومعه خور ویراپ:

جایی که گریگور روشنگر سال‌ها در زندان بوده است.

کلیسای جامع اچمیادزین:

مهم‌ترین کلیسای ارامنه و یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان.

طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبا

دریاچه سوان:

بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین قفقاز.

دره گارنی:

دره‌ای زیبا با صخره‌های باشکوه.

آبشار جرموک:

یکی از زیباترین آبشارهای ارمنستان.

سایر جاذبه‌ها

موزه نسل‌کشی ارامنه: یادبودی تلخ از یکی از بزرگ‌ترین نسل‌کشی‌های تاریخ.

ماتناداران: کتابخانه باستانی که شامل هزاران نسخه خطی است.

دژ اربونی: قدیمی‌ترین پایتخت ارمنستان.

هزینه‌های سفر به ارمنستان

هزینه‌های سفر به ارمنستان به عوامل مختلفی مانند فصل سفر، نوع اقامت و نوع خودرو بستگی دارد. بهتر است قبل از سفر بودجه سفر خود را تخمین بزنید. اما طبق تخمین‌ها اصل هزینه‌های شما برای هر نفر 10 میلیون تومان خواهد بود.

نکات مهم برای سفر با خودرو به ارمنستان

 در این بخش به نکات مهمی مانند سوخت‌گیری، تعویض روغن، حمل وسایل ضروری و امدادرسانی در صورت بروز مشکل پرداخته می‌شود.

نکات تکمیلی:

بهترین زمان سفر: بهترین زمان برای سفر به ارمنستان بهار و پاییز است. در این فصول هوا معتدل است و می‌توانید از تمام جاذبه‌های گردشگری این کشور لذت ببرید.

اقامت در ارمنستان: شما می‌توانید در هتل‌ها، آپارتمان‌های اجاره‌ای یا مهمانخانه‌ها اقامت کنید.

غذای ارمنستان: غذاهای ارمنی بسیار متنوع و خوشمزه هستند. شما می‌توانید در رستوران‌های محلی و سنتی از انواع غذاهای ارمنی لذت ببرید.

سوغات ارمنستان: از سوغاتی‌های معروف ارمنستان می‌توان به فرش‌های دستباف، صنایع دستی چوبی، سنگ‌های قیمتی و غیره اشاره کرد.

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!