تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

رمز و راز پوست شیر در داستان داریوش: ارتباطات مخفی که باید بدانید

هادی حجازی‌فر با سریال‌های “پوست شیر” و “داریوش” به یکی از چهره‌های شاخص سریال‌سازی ایران تبدیل شده است. هر دو سریال با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شدند، اما آیا می‌توان آن‌ها را ادامه‌ای بر هم دانست؟ یا اینکه هر کدام هویت مستقل خود را دارند؟ در این مقاله از تک فانبلاگ با مقایسه این دو سریال، شباهت‌های آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

سریال «داریوش» به عنوان اولین ساخته هادی حجازی‌فر در نمایش خانگی، ۲۷ تیرماه در فیلم‌نت منتشر شد. این پلتفرم پیشتر سریال‌های موفق و پربیننده‌ای مانند «پوست شیر» و «افعی تهران» را در جدول پخش روز چهارشنبه قرار داده بود و حالا نوبت به «داریوش» رسیده است.

این سریال هادی حجازی‌فر فعلا در چهار قسمت قسمت اول، شروع خوبی داشته و کنجکاوی‌هایی را برای ترغیب مخاطب نسبت به پیگیری داستان، ایجاد کرده است. در ادامه، به شباهت‌های بین این دو سریال می‌پردازیم:

همه چیز از یک ترانه آغاز می شود

یکی از نکات مهمی که در دیده شدن سریال «پوست شیر» تاثیر زیادی داشت، اسم این سریال بود. این ترانه‌ قدیمی تبدیل به عامل درخشش سریال پوست شیر شد. حالا این الگو در سریال «داریوش» نیز حاشیه ساز شده است. ترانه اصلی این سریال، آهنگ “یاور همیشه مومن” از داریوش اقبالی است.

استفاده از این ترانه باعث اعتراض خواننده اصلی آن نیز شد اما این کنش دیگر بی نتیجه بود چرا که ایده‌ی تبلیغاتی سریال داریوش خیلی وقت پیش به ثمر رسیده بود!

بیشتر بخوانید: چرا باید فیلم پادشاهی سیاره میمون‌ها را ببینید؟

تکرار داستان قهرمان همیشگی

به نظر می‌رسد هادی حجازی‌فر به نقش قهرمان خو گرفته است! او در آثاری مانند «آتابای»، «موقعیت مهدی» و «پوست شیر» که در چند سال اخیر از او دیده‌ایم، اا نقش قهرمان اصلی داستان را بر عهده دارد و انگار نمی‌تواند از این جایگاه دل بکند.

حالا حس می‌کنیم حضور او در هر پروژه‌ای مشروط بر این است که خودش قهرمان اصلی داستان باشد و این الگو در سریال داریوش، که خود او نویسنده و کارگردانش است نیز تکرار شده.

البته نباید فراموش کرد که تفاوت‌هایی نیز میان نعیم پوست شیر و داریوش وجود دارد و ما دیگر شاهد آن قهرمان نترس و همه فن حریف پوست شیر نیستیم اما با این حال شاید نمی‌توان بین نعیم و داریوش تمایز ویژه‌ای قائل شد چرا که حجازی فر به این تیپ قهرمانانه عادت کرده است و نمی‌توان انتظار خلاقیت ویژه‌ای از او داشت.

ناگفته نماند گذشته «داریوش» که زمینه‌ساز کینه و انتقام شده، بی‌شباهت به گذشته «نعیم» در «پوست شیر» نیست. هادی حجازی‌فر بازیگر اصلی «داریوش» است و چهره‌هایی مانند ژیلا شاهی، سحر دولتشاهی، مهرداد صدیقیان، عباس جمشیدی‌فر، محسن قصابیان، امیر نوروزی و رامین راستاد نیز در آن ایفای نقش کرده‌اند.

تداعی شدن قصه «نعیم» با «داریوش» و «طلاهای گم‌شده»

سریال «داریوش» درباره مردی به همین نام است که گذشته خوبی نداشته. او به همراه دوستانش «سیروس» و «بهرام» شمش‌های طلای شخصی به نام «رشید» را می‌دزدند، سپس در جریان این دزدی، شخصیت «سیروس» به قتل می‌رسد و شمش‌ها نیز گم می‌شوند. «داریوش» برای خلاصی از اتهام دزدیدن طلاها و همچنین قتل «سیروس»، از ایران فرار می‌کند و پس از ۱۱ سال، وقتی خانواده «سیروس» قاتل او را می‌بخشند و رضایت می‌‎دهند، تصمیم می‌گیرد پنهانی به ایران بازگردد.

در سریال «پوست شیر» هم مشابه این اتفاق در گذشته «نعیم» رخ داده بود. «نعیم» و دوستانش «منصور» و «صابر» به پیشنهاد یکی از بستگان «صابر» که طلافروشی داشته، سراغ پیدا کردن یک زیرخاکی می‌روند، اما روزی متوجه می‌شوند زیرخاکی به سرقت رفته.

«منصور» ادعا می‌کند سرقت گنج کار «عباس» است بنابراین سراغش می‌روند و به حدی او را کتک می‌زنند که می‌میرد، «نعیم» در بازجویی‌ها اسمی از «منصور» و «صابر» نمی‌آورد و به عنوان قاتل شناخته می‌شود.

جدا افتادن و دوری یک پدر از خانواده خود به دلیل اتفاقی که در گذشته رخ داده، گم شدن طلا و گنج، کشته شدن یک نفر در جریان دزدی و بیرون کشیدن زیرخاکی، اتهام قتل و دزدی به «نعیم» و «داریوش» به عنوان شخصیت اصلی داستان، شباهت‌های گذشته این دو شخصیت هستند.

همیشه پای یک دختر در میان است!

یکی دیگر از شباهت‌های سریال داریوش و پوست شیر، وصال پدر و دختر است. بعد از خون دل‌هایی که برای ساحل و پدرش خوردیم، حالا نوبت به آشتی و وصال داریوش و دخترش مریم بعد از سال‌های طولانی رسیده که به نظر می‌رسد قرار نیست چندان شاد و دلگرم‌کننده باشد.

مریم در غیاب پدرش سختی‌های زیادی کشیده است و حالا داریوش قرار است جای خالی خود در این چند سال را پر کند اما شاید او هم مثل نعیم چندان در این مسیر موفق نباشد!

بیشتر بخوانید: میخ‌کوب‌‌کننده‌‌ ترین سریال‌های جنایی!

مهرداد صدیقیان، همان عاشق گذشته

مهراد صدیقیان که در سریال پوست شیر، عاشق دخت «نعیم» شده بود، در سریال «داریوش» نیز نقش پسری را بازی می‌کند که در عشق پر پیچ و خمی گرفتار شده. او این بار هم عاشق دختری شده که هادی حجازی‌فر پدرش است و احتمالا چالش‌های زیادی در کمین او خواهد بود. هرچند به نظر می‌رسد با توجه به اختلاف سنی کاراکتر او و مریم قرار است شاهد یک عاشقانه نامتعارف باشیم و همین موضوع خلاقیتی‌ست که می‌توانیم به آن امیدوار باشیم.

شروع درگیرکننده

«داریوش» در قسمت اول شروع نسبتا خوبی داشت. در قدم اول، فضای کلی قصه ترسیم شد و مخاطب در جریان فضای روایت قرار گرفت. تعدادی از شخصیت‌های مهم قصه نیز به مخاطب معرفی شدند. تعداد رخدادها و روند مناسب وقوع اتفاقات نیز باعث شد تماشاگر به خوبی با قصه درگیر شود.

«داریوش» مجموعه پربازیگری است و قصه آن کاراکترهای متعددی دارد. باید دید در ادامه داستان و با ورود شخصیت‌های جدید به قصه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و زندگی «داریوش» با وجود دشمنانی که منتظر انتقام از او هستند، چگونه پیش خواهد رفت.رامین

عوامل مشترک این دو سریال

هادی حجازی‌فر که در «پوست شیر» نقش اصلی را برعهده داشت، این‌بار در ساخته خودش نیز نقش اصلی را ایفا می‌کند. علاوه بر او ژیلا شاهی و مهرداد صدیقیان دیگر بازیگران «پوست شیر» هستند که در «داریوش» نیز حضور دارند. رامین راستاد و کیوان ساکت‌اف هم که در ساخته برادران محمودی نقش کوتاهی داشتند، در «داریوش» بازی کرده‌اند.

علاوه بر هادی حجازی‌فر، تهیه کننده، مدیر فیلم‌برداری، طراح صحنه، گریم و طراحی لباس نیز در دستان مشابهی است. جوری که حتی سویشرت رضا پروانه را بر تن کیوان ساکت‌اف می‌بینیم.

از میان بازیگران سریال، حجازی‌فر، شاهی و جمشیدی‌فر، حضور پررنگ‌تری در قسمت اول داشتند. شخصیت «داریوش» در مقایسه با «نعیم» به اندازه او مظلوم و ترحم‌برانگیز نیست، اما فعلا باتوجه به قسمت اول نمی‌توان گفت «داریوش» نسبت به «نعیم» کاراکتر کاملا متفاوتی بوده است.

بازیگران

برای ارزیابی بازی حجازی‌فر باید بیشتر صبر کرد و ابعاد دیگر شخصیت او را دید، اما این بازیگر فعلا در شروع سریال، بازی خوبی داشته است. ژیلا شاهی که پیش از این در «موقعیت مهدی» نقش همسر حجازی‌فر را ایفا کرده بود، در «داریوش» نقش دختر او را بازی کرده و در شروع ضعف یا امتیاز ویژه‌ای در عملکردش به چشم نمی‌آید.عباس جمشیدی‌فر نیز در ادامه حضورش در نقش شخصیت‌های جدی، بازی باورپذیر و همراهی‌برانگیزی در «داریوش» داشت.

در این مقاله از مجله فرهنگ و هنر تک فانبلاگ، تلاش کردیم تا شباهت‌های میان سریال‌های پوست شیر و داریوش را بررسی کنیم. از انتخاب بازیگران گرفته تا تم‌های اصلی داستان، این دو سریال شباهت‌های بسیاری دارند. آیا شما نیز به شباهت‌های دیگری د بین این دو سریال پی برده‌اید؟ با ما در میان بگذارید.

منابع: انتخاب / رصد روز

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!