تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

بزرگ‌ترین نیروی هوایی جهان/ تاج بر سر چین است یا آمریکا؟

خبرآنلاین نوشت: چین سالانه حدود ۲۴۰ جت جنگنده تولید می‌کند و به نظر می‌رسد این افزایش تولید با تمرکز بر موتورهای جدید برای جنگنده‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین حتی ممکن است چین در این زمینه از نیروی هوایی آمریکا پیشی بگیرد.

آن‌طور که کشورهای غربی تعداد تولیدات خود را فاش می‌کنند، کشوری مثل چین اطلاعاتی از تولیدات خود منتشر نمی‌کند بنابراین تخمین اینکه چین دقیقا چه تعداد جنگنده تولید می‌کند کار سختی است بااین‌حال تعداد جنگنده‌ای که در این مطلب ذکرشده تخمینی از جنگنده‌های چینی است که شامل JF-۱۷های تولید مشترک پاکستان نمی‌شود.

چین جدید

جنگنده‌های چینی تا سال‌های متمادی آن‌ها عمدتاً تحت لیسانس شوروی تولیدشده بودند. تا جایی که بیشتر موجودی نیروی هوایی چین بر اساس سوخو-۲۷ فلانکر روسیه است. چین تا اواخر سال ۲۰۱۳ به تولید جنگنده چنگدو J-۷ که نسخه‌ای از میگ ۲۱ شوروی بود ادامه داد.  دیگر هواپیماهای قدیمی موجود در چین، کپی‌های شوروی هستند. به‌عنوان‌مثال،  J-۱۱ و J-۱۶ کپی‌های دارای مجوز از جنگنده سوخو۲۷  فلانکرند. درعین‌حال چین تعداد زیادی جنگنده سوخو ۲۷ فلانکر، سوخو ۳۵ و سوخو ۳۰ را از روسیه خریداری کرده است.

اما در سال‌های اخیر چین برنامه جنگنده J-۱۰ Dragon و نسل پنجم J-۲۰ Mighty Dragon را توسعه داده است.  نکته مهم این است که در طول جنگ سرد و تا دهه ۲۰۰۰، چین نتوانست موتورهای جت جنگنده پیشرفته خود را توسعه داده و تولید کند، اما به نظر می رسد که این روند اکنون در حال تغییر است و چین درحال‌توسعه و ساخت موتورهای جت خود است. اکنون می‌تواند موتورهای سری WS-۱۰ و WS-۱۵ را به‌عنوان موتورهای معتبر و قابل‌اعتماد برای هواپیماهای J-۱۰C و J-۲۰ خود تولید کند.

طبق گزارش مجله نیروی هوایی و فضایی، چین تقریباً بیش از ۱۰۰ جنگنده نسل پنجم چنگندو J-۲۰ در سال تولید می‌کند. براساس تولید ۷۰ فروند j-۲۰ در سال ۲۰۲۲ تخمین زده‌شده بود که چین تا پایان سال۲۰۲۳ نزدیک به ۱۰۰ فروندj-۲۰  و در سال ۲۰۲۴ به‌راحتی ۱۰۰ فروند را تولید می‌کند.

این در حالی است که ایالات‌متحده سالانه ۱۳۵ فروند F-۳۵ تولید می‌کند و حدود ۶۰ تا ۷۰ فروند از این F-۳۵ها برای صادرات به متحدان و شرکا هستند. علاوه بر این، درحالی‌که F-۳۵ و J-۲۰ معمولاً جنگنده‌های نسل پنجم نامیده می‌شوند، آن‌ها یکسان نیستند و F-۳۵ به‌طور قابل‌توجهی توانمندتر در نظر گرفته می‌شود.

چین همچنین سالانه حدود ۴۰ فروند چنگندو  J-۱۰C (Firebird) تولید می‌کند. J-۱۰ گاهی اوقات با F-۱۵EX پایین رده مقایسه می‌شود؛ بااین‌حال در صدر فهرست تولید جت‌های جنگنده چینی بیش از ۱۰۰ فروند J-۱۶ (Flanker-N) قرار دارد؛ همچنین این تعداد تولید جنگنده، تعدادی است که فعلاً در دسترس است . ممکن است چین تولیدات خود را افزایش دهد.

از طرفی چین درحال‌توسعه جنگنده چندمنظوره FC-۳۱ نسل پنجم است. همچنین J-۱۵ و J-۱۱ را بر اساس سوخو۲۷  فلانکر شوروی تولید می‌کند که در نیروی دریایی استفاده می‌شوند اما مشخص نیست که چه تعداد از این جنگنده در حال تولید است.

ترس از سبقت!

تعداد تولید جت‌های جنگنده چینی اکنون چشمگیر است و این نگرانی را برای غرب به وجود آورده است که از نیروی هوایی ایالات‌متحده پیشی بگیرد و به بزرگ‌ترین نیروی هوایی در جهان تبدیل شود.

چین راهی برای جایگزینی بسیاری از هواپیماهای قدیمی خود در پیش دارد، اما اگر نیروی دریایی و تفنگداران دریایی به این آمار اضافه شوند، ایالات‌متحده هواپیماهای جنگی بسیار بیشتری خواهد داشت. گمان می‌رود ترکیب نیروی هوایی و نیروی دریایی چین حدود ۳۱۵۰ جنگنده داشته باشد؛ درحالی‌که نیروی هوایی ایالات‌متحده حدود ۴۰۰۰ هواپیما دارد (به‌استثنای آموزش‌دهنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین). البته این رقم برای ایالات‌متحده بدون در نظر گرفتن نیروی دریایی و تفنگداران دریایی با حدود ۳۳۰۰ جت است، چراکه در این صورت، تعداد جنگنده‌ها برای ایالات‌متحده به بیش از ۸۰۰۰ جت می‌رسد.

راضیه میرزاحیدری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!