تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

بافتی سنتی، رنگ‌هایی مدرن: دکوراسیون تابستانی متفاوت

تک فان- قرار گرفتن دو واژه سنتی و مدرن کنار یکدیگر، به اندازه کافی جنجال برانگیز است؛ اما وقتی این دو در یک سبک دکوراسیونی در خانه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، بیش از پیش سروصدا راه می‌اندازند. حال اگر از سبک مدرن و سنتی تمام عناصر تابستانی را برداریم چه؟

به گزارش تک فان، تلفیق عناصر موجود در سبک‌های سنتی و قرار دادن آن در یک استایل مدرن یا برعکس می‌تواند خانه ما را زیر و رو کند. به شرطی که انتخاب‌هایی هوشیارانه و تابستانی داشته باشیم که تک فان در این مطلب به آن می‌پردازد.

1. به پالت خنثی رنگ درخشان اضافه کنید!

این روزها وقتی به خانه‌های مدرن نگاه می‌کنیم، پالت رنگی خنثی‌ای را می‌بینیم که در کنار یکدیگر با سایه‌هایی تیره و روشن قرار گرفته‌اند. این مساله ما را از فضای خانه‌های سنتی دور کرده است. بنابراین اگر بخواهیم در میان چنین رنگ‌های مدرنی، آرایه‌ای از بافت سنتی داشته باشیم، بهتر است به سراغ رنگ‌های درخشان برویم و تعدادی از آن‌ها را به عناصر خانه‌مان اضافه کنیم. به‌عنوان مثال به خانه‌ای فکر کنید که سرتاسر خاکستری است، اما ما از رنگ فرش‌های لاکی قرمز و سنتی ایرانی الهام می‌گیریم و کوسن، فرش یا پرده‌هایمان را از بی‌حالی نجات می‌دهیم. به جز رنگ لاکی، رنگ زرد ایرانی یا خردلی نیز می‌تواند تزریق‌کننده حس و حال سنتی به بافت خانه باشد.

2. به رنگ سفید، آبی اضافه کنید!

بسیار خب! هوا به شدت گرم است و به جز استفاده از کولر برای خنک شدن، باید به هر چیزی که توهم خنک بودن هوا را در ذهن ما ایجاد می‌کند، نزدیک شویم. مثلا اگر سبک خانه‌تان شاخه از سبک‌های مدرن؛ یعنی مینیمالیسم است و سرتاسر خانه‌تان رنگ سفید و شیری موج می‌زند، می‌توانید رنگ آبی به آن اضافه کنید. شما نمی‌دانید که این رنگ باکلاس تا چه حد می‌تواند خانه شما را شیک کند در حالی که حسی از خنکی هوا را القا می‌کند. رنگ آبی مورد نظر شما می‌تواند از تیره‌ترین سایه رنگ آبی یعنی سورمه‌ای تا آبی آسمانی یا آبی بی بی باشد. در این میان استفاد از رنگ آبی ایرانی یا فیروزه‌ای نیست حسی از سنتی بودن به خانه شما میبخشد و تلفیقی هیجان انگیز ایجاد می‌کند.

3. الگوهای سنتی به فضای مدرن اضافه کنید!

یکی از جنجالی‌ترین کارها و البته ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای یک دکوراسیون تابستانی انجام دهید، اضافه کردن الگوهای سنتی به فضای مدرن است. به‌عنوان مثال فرض کنید در یک فضای کاملا مدرنی که از رنگ‌های خنثی در آن استفاده شده و همه چیز ساده است، از کوسن‌ها یا کاغذدیواری‌هایی استفاده کنیم که ما را یاد فرش‌های ایرانی، طرح‌های مینیاتوری یا گل و مرغ می‌اندازند. بدون شک، آن بخش از خانه شما به شدت برجسته و جذاب خواهد شد. اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید به سراغ طرح‌های کلاسیک‌تر مثل راه راه بروید.

4. از بافت‌های سنتی استفاده کنید!

فرض کنید تا کنون تنها از اکسسوری‌ها و لوازمی استفاده می‌کردید که کاملا رنگ‌وبویی از طبیعت داشتند؛ یعنی از پارچه‌هایی با بافت کتان یا پرده‌هایی از جنس لینن. اما، برای ترکیب کردن سبک سنتی و مدرن و دستیابی به یک سبک نو در فصل تابستان برای دکوراسیون خانه بهتر است به سراغ بافت‌های سنتی بروید. مثلا، می‌توانید از کوسن‌هایی استفاده کنید که مکرومه بافی شده‌اند، یا پارچه‌های سوزن‌دوزی شده که می‌توانند حس و حالی از جنوب ایران را به خانه بیاورند. اگر در کنار انتخاب طرح‌‌ها، توجهی به رنگ آن‌ها داشته و به سراغ رنگ‌هایی مناسب فصل تابستان، مثل رنگ سبز فاکس بروید، همه چیز دقیقا سر جای خودش قرار می‌گیرد و یک خانه جذاب با دکوراسیون تابستانی بی‌نظیر خواهید داشت.

5. یک گالری دیواری تابستانی بسازید!

یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌توانید برای تابستانی کردن دکوراسیون داخلی منزلتان داشته باشید در حالی که سبک سنتی و مدرن را با یکدیگر تلفیق کرده‌اید، ایجاد کردن یک گالری دیواری است. برای این منظور به جای استفاده از تابلوهای دکوراتیو یا مدرن و لته‌ای با طرح‌های مینیمال و انتزاعی می‌توانید از قاب عکس‌های سنتی با تصاویری نقاشی شده با رنگ روغن استفاده کنید. بهتر است طرح‌ها حس و حالی از دریا، جنگل و طبیعت بی جان را داشته باشند.

6. با نور مصنوعی و طبیعی بازی کنید!

یکی از اصلی‌ترین المان‌های یک خانه مدرن، استفاده بهینه از نور طبیعی است. بنابراین باید پنجره‌هایی بلند و عریض داشته باشیم تا تمامی نور تابستانی را دریافت کنیم. این در حالی است که در معماری سنتی ایرانی، بازی با نور طبیعی جلوه‌ای خاص به خانه‌های می‌بخشید. پس یک اقدام جذاب می‌تواند استفاده از شیشه‌ها و آینه‌های رنگی باشد که نور را با رنگی دیگر وارد خانه می‌کند. این نوع بازی با نور می‌تواند حس و حالی متفاوت و دوست داشتنی به خانه شما ببخشد.

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!