تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

شهمیرزاد؛ مقصدی رویایی برای فرار از گرمای تابستان

تک فان- وقتی در جست‌وجوی سردسیرترین شهرها و استان‌های ایران باشیم، بدون شک یکی از شهرهایی که به ما معرفی می‌کنند شهمیرزاد استان سمنان است. پس یعنی یک مقصد مناسب برای سفر در تابستان پیدا کرده‌ایم.

به گزارش تک فان، شهرستان شهمیرزاد پر است از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که ما را مجذوب خود می‌کند. از چشمه‌ها و رودخانه‌ها گرفته تا جنگل‌های سرسبز همه از معجزات شهمیرزاد، در دل شهری کویری هستند که تک فان در این مطلب به شما معرفی می‌کند.

پارک کوهستان

بدون اغراق، یکی از خوش آب‌وهواترین منطقه‌های گردشگری در شهمیرزاد پارک کوهستان و شهربازی آن است چراکه دست طبیعت را در دست هنرهای انسانی گذاشته. این منطقه کوهستانی که امروزه تبدیل به پارک شده است، از یک سو ما را با طبیعتی زیبا و درختانی سرسبز حیرت زده می‌کند و از سویی دیگر پذیرای ما با تله سیژی است که یک اتریشی‌ها برایمان ساخته‌اند. نکته این است که اگر در تابستان مسافر سمنان باشید، می‌توانید برای استراحت و اقامت این پارک زیبا و متفاوت را انتخاب کنید چراکه مطمئنید هرگونه امکانات رفاهی در آن موجود است و در دل تابستان آب و هوایی خنک دارد.

برای رفتن به پارک کوهستان باید به استان سمنان، شهرستان مهدیشهر، بخش شهمیرزاد، خیابان دکتر بهشتی، خیابان قلعه بروید.

دمای هوای پارک کوهستان در این هفته از مرداد ماه 1403 از 17 درجه تا 28 درجه خواهد بود.

جنگل رودبارک

یکی از جذابیت‌های استان سمنان که باعث می‌شود آن را به استانی با چند نوع آب و هوا تبدیل کنید هم مرزی آن با استان مازندران است. جنگل رودبارک نیز هدیه مازندران به سمنان است. جنگلی سرسبز و زیبا با رودخانه‌ها و چشمه‌های جوشان که روحیه شما را عوض می‌کند. آب و هوا در این جنگل در روزهای گرم تابستان بسیار مناسب است و امکان ندارد گرمای هوا بر وجودتان چیره شود. در دل این جنگل نیز روستای رودبارک قرار گرفته که در برخی از روزها در مهی غلیظ فرو می‌رود به محلی رویایی تبدیل می‌شود.

برای رفتن به جنگل رودبارک باید به استان سمنان، شهرستان مهدی‌ شهر، روستای رودبارک بروید.

هفت چشمه و سرچشمه

یکی دیگر از اعجاب‌انگیزترین اتفاقات طبیعی در شهمیرزاد، حضور چشمه‌های متعدد در بخش‌های متفاوت آن است که در نهایت تبدیل به رودخانه شده و دست در دست دوستانشان، شهمیرزاد را به بهشتی زیبا تبدیل می‌کنند. هفته چشمه و سرچشمه در مسیرشان و در رسیدنشان به یکدیگر تمام دشت‌های شهمیرزاد را سرسبز و آب و هوای آن را خنک می‌کنند. این دو چشمه از دل شیرکوه بیرون می‌ریزند و تا مرکز شهر ادامه خواهند داشت و در مسیرشان روستاهایی جذاب وجود دارد که انگار رنگی از حال و هوای نوستالژی بر آن پاشیده‌اند.

برای رفتن به هفت چشمه و سرچشمه باید به شمال شهمیرزاد سفر کنید.

جنگل فینسک

در این لحظه داریم به شما جنگل فینسک را معرفی می‌کنیم، جنگلی که در روزهای سرد سال امکان سفر به آن تقریبا غیرممکن یا بسیار سخت است. دقیقا چنین جنگلی می‌تواند در روزهای گرم تابستان منطقه‌ای سردسیر باشد که حال و هوای ما را عوض کند. می‌گویند حال و هوای جنگل فینسک مثل جنگل‌های مدیترانه‌ای است. پس انگار به سرزمینی خارج از ایران زمین سفر کرده‌ایم؛ اما با کمترین هزینه. درخت‌های کهنسال، چشمه‌های جوشان، منظره‌هایی بکر و حیات وحشی جذاب از زیبایی‌های این جنگل هستند که ما را به سمت خود می‌کشانند.

برای رفتن به جنگل فینسک باید به استان سمنان، شهرستان مهدی‌شهر، بخش شهمیرزاد، دهستان پشتکوه، شمال غرب روستای فینسک بروید.

تنگه روزیه

به نظر می‌رسد یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعت تنگه‌های آن است. شهمیرزاد زیبا نیز از تنگه بی نصیب نیست. تنگه‌ها حس و حالی عجیب به ما می‌دهند. انگار که صخره‌ها و کوه‌ها آغوششان را باز کرده‌اند تا ما را در آغوش بگیرند. در این میان حضور رودخانه زیر پاهایمان و منظره سرسبز اطرافمان باعث شده که آب و هوایی خنک در دل تابستان داغ سال 1403 را تجربه کنیم. جالب این است که بدانید در نزدیکی این تنگه، چشمه روزیه قرار دارد که تامین کننده آب رودخانه در این تنگه است.

برای رفتن به تنگه روزیه باید به منطقه چاشم در نزدیکی شهمیرزاد بروید.

مهم ترین جاذبه‌ تاریخی شهمیرزاد در دل طبیعتی خنک

شهمیرزاد، با طبیعت بکر و آب و هوای معتدل خود، همواره مقصدی جذاب برای گردشگران بوده است. اما این شهر تنها به طبیعت زیبای خود محدود نمی‌شود. شهمیرزاد، گنجینه‌ای از آثار تاریخی و فرهنگی است که حکایت از گذشته پربار آن دارد.

شیر قلعه

شیر قلعه به عنوان یکی از مهم‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران، از نظر معماری، باستان‌شناسی و تاریخی دارای اهمیت فراوانی است. این قلعه نمادی از معماری دفاعی ایران در دوران باستان؛ یعنی اشکانیان است و اطلاعات ارزشمندی در مورد شیوه زندگی و فرهنگ مردم در آن دوران ارائه می‌دهد. اگرچه بخش عظیمی از این قلعه حالا از بین رفته است، اما معماری مارپیچی و جزئیات آن ما را جذب خود می‌کند.

برای رفتن به شیر قلعه باید به استان سمنان، شهرستان مهدیشهر، شهمیرزاد، ابتدای مسیر روستای چاشم، جاده مرغک بروید.

معماری و ویژگی‌های شیر قلعه

موقعیت استراتژیک: قلعه بر فراز کوهی مرتفع و در نقطه‌ای استراتژیک ساخته شده که دید کامل به اطراف داشته و از آن در برابر حملات محافظت می‌کرده است.

مصالح ساختمانی: در ساخت این قلعه از سنگ‌های محلی و ملات ساروج استفاده شده است که به استحکام و دوام آن افزوده است.

برج‌ها و باروها: قلعه دارای برج‌ها و باروهای دفاعی متعددی است که از آن در برابر حملات محافظت می‌کرده‌اند.

تونل‌های زیرزمینی: گفته می‌شود که تونل‌های زیرزمینی از قلعه تا چشمه‌های اطراف حفر شده بود که برای تأمین آب و همچنین فرار در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

فضاهای داخلی: فضاهای داخلی قلعه در حال حاضر زیر خاک مدفون است، اما با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسی، وجود اتاق‌ها، انبارها و فضاهای دیگر در آن محتمل است.

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!