تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

(تصویر) قوی‌ترین استخوان در بدن جانوری است که حتی نامش را نشنیده‌اید

خبرآنلاین نوشت: تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که کدام جانوران قوی‌ترین استخوان‌ها را در بدن خود دارند؟ آیا حیوانات بزرگ‌تر همیشه قوی‌تر هستند؟

اگرچه برخی از قدرتمندترین استخوان‌ها متعلق به حیوانات بزرگ‌ هستند اما وقتی صحبت از استحکام باشد، باید بدانید موجودات کوچک‌تری وجود دارند که بسیار قوی‌تر از دیگر جانوران‌ هستند.

آیا استخوان‌های بزرگ‌تر همیشه قوی‌تر هستند؟

حیوانات بزرگ‌تر استخوان‌های بزرگ‌تری دارند؛ چرا که شما به مقدار معینی از قدرت نیاز دارید تا این وزن را تحمل‌کنید.  اما رابطه بین اندازه و قدرت به این سادگی نیست. بزرگ‌ترین اسکلت موجود در یک حیوان زنده امروزی متعلق به نهنگ آبی است، اما استخوان‌های آن‌ها متراکم‌ترین یا مستحکم‌ترین استخوان‌ها نیستند. بافت استخوانی با چگالی کمتر، شناوری بیشتر دارد، بنابراین برای نهنگ‌های آبی که پس از یک شیرجه عمیق، دوباره به سطح می‌روند و نفس می‌کشند، کار را آسان‌تر می‌کند.

در زمین اما، شرایط متفاوت است. بدون اثر آب، جانوران زمین مجبور بودند تغییرات ساختاری مختلفی را در استخوان‌های خود ایجاد کنند تا بتوانند به اندازه‌های بزرگ‌تر رشد کنند. یکی از بزرگ‌ترین حیوانات خشکی که تا به امروز می‌شناسیم، پاتاگوتیتان مایوروم منقرض شده است، دایناسور واقعاً عظیم‌الجثه‌ای که استخوان‌هایش برای حمل بدنش به قدرت استثنایی نیاز دارند.

بااین‌حال، قدرتمندترین استخوان‌هایی که می‌شناسیم متعلق به حیواناتی است بسیار کوچک‌تر ازآنچه فکر می‌کنید.

کدام حیوان قوی‌ترین استخوان را دارد؟

طولانی‌ترین، سنگین‌ترین و قوی‌ترین استخوان بدن انسان استخوان ران است، حتی رکورد جهانی گینس برای آن ثبت‌شده است. اگرچه ما انسان‌ها در بین پستانداران نسبت ضعیف هستیم، استخوان ران ما نسبت به وزن، قوی‌تر از فولاد است. درواقع بین جانورانی که در بدن آن‌ها استخوان ران وجود دارد و پادارند، همین الگوی مشابه دیده می‌شود، اما میان استخوان همه آن جانوران، کدام‌یک قوی‌تر است؟

کرگدن یکی از آن جانوران است. همان‌طور که پروفسور بن گارود زیست‌شناس تکاملی در سال ۲۰۱۴ در مجموعه اسرار استخوان‌ها می‌گوید، فمور کرگدن می‌تواند ۱۰۹ تن نیروی فشار را تحمل کند.

از طرفی پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه بات نشان داد که استخوان ران باریک گوزن‌هایی که در کل ۷۵ سانتی‌متر قد و تنها ۲۵ کیلوگرم وزن‌دارند، می‌تواند با نیروی فشار ۱.۷ تنی مقابله کند.

پاهای قوی قطعاً جایی به کار می‌آید، اما قوی‌ترین ستون فقرات که پشتوانه تمام بدن است در بدن کدام حیوان است؟

انسان‌ها بازهم در این مورد خوب به نظر می‌آیند. ستون فقرات ما وظیفه حیاتی حمایت از سر و محافظت از نخاع و رگ‌های خونی حیاتی را دارد که به مغز می‌روند و از آن خارج می‌شوند. تخمین زده می‌شود که برای شکستن ستون فقرات (و گردن) نیروی بیش از ۳۰۰۰ نیوتن لازم است. اما قدرت ستون فقرات انسان در مقایسه با یک حیوان کوچک و بی‌ادعا که شاید حتی نامش را هم نشنیده باشید، کمرنگ می‌شود.

پستاندار حشره‌خوار که Scutisorex thori نامیده می‌شود، ستون فقراتی دارد که در بین پستانداران منحصربه‌فرد است و این‌یک شگفتی تکاملی است که به آن انعطاف‌پذیری چشمگیری می‌دهد. این جانوران مهره‌های نخاعی به‌هم‌پیوسته دارند.

ستون فقرات آن‌ها خارهای عجیبی دارد و مهره‌های آن‌ها مانند یک پنکیک صاف، له‌شده است. در اوایل دهه ۱۹۰۰، درجایی که اکنون جمهوری دموکراتیک کنگو نامیده می‌شود، این جانور برای اولین بار توسط طبیعت‌گرایانه اروپایی توصیف شد، یک مرد به مدت پنج دقیقه بر روی آن ایستاد و این جانور از این حادثه جان سالم به دربرد.

دانشمندان مطمئن نیستند که چرا ستون فقرات آن‌ها این‌گونه است، اما یک فرضیه این است که ستون فقرات متراکم و قوی آن‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در جستجوی غذا، بتوانند بدن خود را بچرخانند، دراز کنند و با حرکات خود چوب را بشکنند.

راضیه میرزاحیدری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!