تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سفر به سرزمین غارها؛ تجربه خنک تابستانه در خاص ترین جاذبه های طبیعی کرمانشاه

تک فان- کرمانشاه، دیاری با طبیعتی بکر و تاریخی کهن، علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، دارای غارهای طبیعی شگفت‌انگیزی است که هر ماجراجویی را به خود فرا می‌خواند. سفر به دل این غارها در فصل تابستان، تجربه‌ای متفاوت و فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

به گزارش تک فان، در روزهای گرم تابستان، غارها پناهگاهی امن و آرام هستند. از طرفی کرمانشاه به خودی خود حتی در فصل تابستان آب و هوایی خنک دارد پس می‌توانیم بر روی رمز و رازهای نهفته در این غارهای جذاب تمرکز کنیم که تک فان در این مطلب به شما معرفی می‌کند.

غار پراو

به غار پراو اورست غارهای جهان می‌گویند؛ می‌پرسید چرا؟ چون 4 دهه پیش وقتی آن را در میان طاق بستان و کوه بیستون کشف کرده و آن را اندازه‌گیری کردند متوجه شدند که مرتفع‌ترین غار عمودی جهان است. در این میان افسانه‌های اعجاب‌انگیزی هم درباره غار پراو وجود دارد. به عنوان مثال می‌گویند که این غار ما را به مرکز زمین می‌رساند. جالب است بدانید که پراو در زمان کردی به معنای پر آب بوده و در نزدیکی قله‌ای به نام پراو قرار دارد که خود در ارتفاع 3050 متری است. بنابراین آب و هوای اطراف غار پراو به شدت خنک است. فراموش نکنید که این غار اسرارآمیز پرخطر است و برای بازدید از آن بهتر است حتما همراهان کارکشته‌ای داشته باشید.

برای رفتن به غار پراو باید به  استان کرمانشاه، ۱۲ کیلومتری شمال شرق شهر کرمانشاه، روستای چالابه، کوه پرآو بروید.

غار کاوات

یکی دیگر از بی‌نظیرترین غارهای استان کرمانشاه که با دهانه‌های بزرگ و کوچک و نهر و برکه‌ی زیبای خود ما را جذب می‌کند غار کاوات است. فرض کنید در فضایی نسبتا تاریک آن هم در ارتفاع 1660 متری از سطح دریا غاری را ببینید که در دلش آبی روان به عمق غار و بر سنگریزه‌ها فرو می‌ریزد. فقط کافی است 40 متر پیاده روی کنیم تا به برکه‌ای زیبا برسیم که یک متر و 10 سانت عمق دارد. حالا وقت آن است که تصمیم بگیریم مسیرمان را به کدام سمت در پیش بگیریم؟ چپ یا راست؟ بنظرم بهتر است به سمت راست برویم تا آب زیرزمینی حفره‌های جذاب غار را با چشم خودمان ببینیم.

برای رفتن به باید به استان کردستان، مسیر کرمانشاه-پاوه، شهرستان جوانرود بروید.

غار قوری‌قلعه

شاید فکر کرده باشید که فقط غار پراو در استان کرمانشاه رکوردار غارها در سطح جهان است، اما غار قوری‌قلعه نیز از جهت پرآبی غول غارهای خاورمیانه به حساب می آید. نکته جالب و مرموز در مورد این غار پیشینه آن است که به 65 میلیون سال پیش برمی‌گردد! می‌دانید یعنی چه؟ یعنی ممکن است پایتان را جای پای دایناسورها و ناشناخته‌ترین جانورهایی گذاشته باشید که هنوز ردی از آن‌ها پیدا نشده است. حوضچه‌های قد و نیم قد موجود در این غار، گاهی ارتفاعی به اندازه 14 متر دارند و هر تالار این غار نامگذاری شده است.

برای رفتن به غار قوری‌قلعه باید به استان کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری شهر روانسر بروید.

غار ورواسی

یکی دیگر از غارهای مرموز استان کرمانشاه که قدمت آن به دوره پارینه سنگی میانه می‌رسد غار ورواسی است. الان دارید می‌پرسید، دوره پارینه سنگی تقریبا چند سال پیش است؟ 30 هزار تا 300 هزار سال پیش! حتی تصورش هم دشوار است. وقتی کاوشگران غار ورواسی را وارسی می‌کردند، متوجه ابزارهای سنگی مربوط به دوره موسترین شدند. پس از بررسی‌ها نیز به این نتیجه رسیدند که این غار زیبا پناهگاهی برای شکارچی‌ها بوده است.

برای رفتن به غار ورواسی باید به استان کرمانشاه، کرمانشاه، دامنه کوه ماسیم، دره تنگ کنشت بروید.

غار دواشکفت

غار دواشکفت، یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های تاریخی و طبیعی ایران است که در شمال شهر کرمانشاه و دامنه کوه میوله قرار دارد. این غار، با قدمتی چندین هزار ساله، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسان در ایران شناخته می‌شود و اطلاعات ارزشمندی را درباره زندگی انسان‌های نخستین در این منطقه به ما می‌دهد. همانطور که از نام این غار پیداست، دارای دو دهانه است که به دو بخش مجزا منتهی می‌شود. در برخی قسمت‌های غار، می‌توان استالاگتیت‌ها و استالاگمیت‌های زیبایی را مشاهده کرد. جالب است بدانید که ابزارهای پیدا شده در این غار اکنون در موزه‌ای به نمایش گذاشته شده‌اند. بعلاوه، نقوش و نشانه‌های موجود بر دیوار غارها روایت زندگی انسان‌های نخستین است.

برای رفتن به غار دواشکفت باید به محوطه باستانی طاق بستان بروید.

غار شکارچیان

پیش تر در مورد غار ورواسی گفتیم که پناهگاهی برای شکارچیان بوده است، اما غار شکارچیان چیز دیگری است. این غار به دوران پارینه سنگی تعلق دارد و یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسان در ایران است. در این غار، بقایای انسان نئاندرتال کشف شده است که اهمیت این غار را از نظر باستان‌شناسی دوچندان می‌کند. در داخل غار، ابزارهای سنگی متعددی مانند تیغه، تراشه و هسته کشف شده است که نشان می‌دهد انسان‌های نخستین از این غار به عنوان پایگاه شکار و زندگی استفاده می‌کرده‌اند. ضمنا غار شکارچیان در نزدیکی نقش برجسته تاریخی هرکول قرار دارد که خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری مهم است.  از طرفی وقتی در دل این غار هستید منظره‌ای زیبا از کوه بیستون خواهید دید که به شدت جذاب است.

برای رفتن به غار شکارچیان باید به استان کرمانشاه، شهر بیستون و دامنه کوه بیستون بروید.

 

 

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!