تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راز تهیه روغن رزماری خانگی؛ استفاده‌های شگفت‌انگیز و راهنمای استفاده

آیا می‌خواهید با رایحه‌ی دلنشین رزماری، به آرامش برسید و از خواص درمانی آن بهره‌مند شوید؟ تهیه‌ روغن رزماری در خانه، ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. با آموزشی گام به گام در این بخش از مجله اینترنتی تک فانبلاگ، شما می‌توانید روغن رزماری معطر و مفید را در خانه تهیه کرده و از آن برای ماساژ، حمام و آروماتراپی استفاده کنید.

طرز تهیه روغن رزماری به صورت خانگی

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه ۵-۸ دقیقه و مدت زمان انتظار تا تهیه نهایی ۳-۴ هفته است.شما با هر مقدار موادی که در دسترس دارید می‌توانید این روغن را تهیه کنید.درجه سختی تهیه این روغن مفید در دسته بندی آسان قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه روغن رزماری به صورت خانگی

برگ‌های تازه رزماریبه مقدار دلخواهروغن زیتون یا بادام شیرین به مقدار لازم

مرحله اول: شست و شو و تمیز کردن رزماری

برگ‌های رزماری را به خوبی بشویید و برگ‌های قهوه ای و تیره شده را جدا سازید.

رزماری های شسته شده را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافیشان گرفته شود سپس آن‌ها را روی دستمال نخی آشپزخانه‌ای پهن کنید تا به خوبی خشک شوند و آب اضافیشان گرفته شود.

مرحله دوم: انتقال به ظرف نگهدارنده

برگ‌های رزماری را در ظرف شیشه‌ای تیره بریزید.

مرحله سوم: افزودن روغن

روغن زیتون یا بادام شیرین در این آموزش نقش روغن حامل را دارند. روغن حامل اصطلاحا به روغن‌های گیاهی گفته می‌شود که از آن‌ها برای رقیق کردن اسانس‌های قوی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: فواید روغن دانه گیلاس برای پوست و مو؛ اکسیر جوانی و زیبایی

روغن را به اندازه‌ای به ظرف اضافه کنید که کاملا روی برگ‌های رزماری را بپوشاند. نسبت معمول روغن به رزماری ۱:۱۰ است. یعنی برای هر ۱۰ گرم برگ رزماری، ۱۰۰ میلی‌لیتر روغن استفاده کنید

روغن زیتون به دلیل طعم و خواص آن، یکی از محبوب‌ترین روغن‌های حامل است. اما می‌توانید از روغن‌های دیگری مانند بادام شیرین، نارگیل نیز استفاده کنید.

مرحله چهارم: گرم کردن (اختیاری)

برای استخراج سریع‌تر روغن معطر، می‌توانید ظرف را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه در حمام آب گرم قرار دهید.

مرحله پنجم: استراحت دادن

ظرف را در جای تاریک و خنک به مدت ۲-۴ هفته بگذارید تا روغن عطر و خواص رزماری را به خود جذب کند. هر چند روز یک بار ظرف را تکان دهید. توجه داشته باشید که مدت زمان عمل آمدن روغن به عوامل مختلفی مانند نوع روغن، دمای محیط و نوع ظرف بستگی دارد.

مرحله ششم: صاف کردن و نگهداری

پس از گذشت مدت زمان مشخص، روغن را با استفاده از صافی و قیف درون یک ظرف شیشه‌ای تیره دیگر بریزید. رنگ روغن رزماری ممکن است با گذشت زمان کمی تغییر کند که امری طبیعی است.

روغن رزماری را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید. روغن رزماری خانگی حدود ۶ ماه در دمای اتاق و یک سال در یخچال قابل نگهداری است.

بیشتر بخوانید: روش گرفتن روغن هسته زردآلو و موارد استفاده آن

کاربردهای روغن رزماری چیست؟ چرا روغن رزماری تهیه کنیم؟

روغن رزماری به غذاهای شما عطر و طعم بی‌نظیری می‌بخشد و از آن برای طعم‌دار کردن غذاها، گوشت‌ها، سالادها و سس‌ها استفاده می‌شود.

این روغن دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی است که به تقویت موها کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. در درمان آکنه و بهبود گردش خون پوست نیز بسیار مؤثر است. رایحه‌ی دلپذیر رزماری باعث آرامش و رفع خستگی می‌شود. برای آرامش، تقویت حافظه و تمرکز استفاده می‌شود.

نکته مهم: بهتر است قبل از استفاده از روغن رزماری بر روی پوست یا موهایتان، حتماً با انجام تست، از عدم حساسیت خود اطمینان حاصل کنید.

شما با تهیه روغن رزماری در خانه، نه تنها از کیفیت محصول اطمینان حاصل می‌کنید، بلکه به محیط زیست نیز کمک خواهید کرد. با کاهش مصرف محصولات آماده و استفاده از مواد طبیعی، می‌توانید به سمت یک سبک زندگی پایدارتر حرکت کنید. حالا نوبت شماست تا با این دستورالعمل ساده، روغن رزماری خانگی خود را تهیه کنید. تجربه‌های خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید و از خواص شگفت‌انگیز این روغن لذت ببرید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!