تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سریع طرز تهیه ادویه برای مرغ مجلسی با بهترین مکمل ها

ادویه در طبخ انواع غذاهای پلویی و خورشی نقش به‌سزایی دارد تا جایی که عطر و طعم آن را دو برابر می‌کند. خورش مرغ ربی مجلسی یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی است که به دلیل پخت سریع و دستورهای متنوع جایگاه خاصی در سفره‌‌های ایرانیان دارد. بوی زهم یکی از مواردی است که در تهیه مرغ برای میهمانی‌‌ها باید به آن توجه داشت تا با ادویه مخصوص از بین برد. شما در این مطلب با ادویه مرغ مجلسی و ترکیب بهترین ادویه‌های آن آشنا خواهید شد.

بهترین ترکیب ادویه مرغ مجلسی چیست؟

طرز تهیه خورش مرغ با لپه یکی از آسان‌ترین دستورهای پخت در دنیای آشپزی ایرانی محسوب می‌شود. ناگفته نماند که مرغ به روش‌های متفاوتی مانند سوخاری، کباب و خورش تهیه می‌شود. با این‌حال این نکته را در نظر داشته باشید که اگر مرغ‌تان به خوبی در هر یک از این دستورها طعم‌دار نشود قابل خوردن نیست. پس بهترین کار برای طعم‌دار کردن آن استفاده از ادویه مرغ مجلسی و آشنایی با ترکیب آن است. در ادامه به معرفی ادویه‌های پایه‌ای مرغ خواهیم پرداخت سپس چند نمونه از بهترین ترکیب‌های ادویه مرغ مجلسی را خواهیم گفت.

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه های پایه‌ای مرغ

در دستور تهیه مرغ مجلسی یا هر خورش دیگری باید این سه ادویه را در کنار دست‌تان داشته باشید چراکه از مهم‌ترین چاشنی‌ها در دنیای آشپزی به حساب می‌آیند. فلفل و نمک نقش طعم‌دهی و زردچوبه نقش پایه‌ای برای رنگ و عطر دارد. پس باید آن‌ها را به نسبت گوشت، پیاز و دیگر مواد اضافه کنید. در دستورهای غذایی استفاده از چاشنی‌ها و ادویه‌ها کاملا به خودتان بستگی دارد که به چه میزان شور، تند یا معطر می‌خورید. به عنوان مثال استفاده از زردچوبه در تهیه غذا محدودیت خاصی ندارد به این معنا که به راحتی می‌توانید آن را در طرز تهیه خورش قیمه بادنجان، عدس پلو یا لوبیاپلو به کار ببرید.

پودر سیر، ادویه‌ای خوشمزه

پودر سیر از مهم‌ترین ادویه‌ها برای تهیه مرغ مجلسی به حساب می‌آید که نقش مهمی در عطر و طعم مرغ دارد و خوشمزگی آن را دو برابر می‌کند. مهم نیست مرغ را با چه دستوری تهیه می‌کنید با توجه به سلیقه‌تان می‌توانید از سیر رنده‌شده هم در مرغ‌تان استفاده کنید. از چاشنی پودر سیر در طرز تهیه مرغ زعفرانی آبدار هم می‌توانید استفاده کنید.

پودر پیاز، از بین‌برنده بوی زهم مرغ

پودر پیاز هم مانند پودر سیر در عطر و طعم مرغ زعفرانی سرخ شده مجلسی نقش به‌سزایی دارد چراکه علاوه بر طعم ملایم، بوی زهم آن را هم از بین می‌برد. استفاده از پودر پیاز بیشتر مناسب کسانی است که زمان کافی برای خرد کردن پیاز ندارند یا با وجود پیاز در خورش مخالف هستند.

پاپریکا، ادویه‌ای با مزه‌های مختلف

پاپریکا یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌های جهان محسوب می‌شود که در طبخ انواع غذاها به ویژه مرغ استفاده می‌شود. این ادویه را با طعم‌های شیرین تا گرم می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید. پس با توجه به ذائقه و نوع غذایتان می توانید از این چاشنی گرم به مقدار دلخواه استفاده کنید. با وجود پاپریکا در دسترس‌تان می‌توانید طرز تهیه سس پاپریکا را هم برای انواع غذاها امتحان کنید.

دارچین، ادویه‌ای انرژی‌زا

دارچین یکی از ادویه‌های معطر ادویه مرغ مجلسی محسوب می‌شود که نه تنها طعم مرغ را برای میهمانی‌هایتان فوق‌العاده خوشمزه می‌کند بلکه بوی زهم مرغ را هم در سریع‌ترین زمان از بین می‌برد. این چاشنی خوشمزه در ترکیب انواع ادویه‌های مرغ کاربرد دارد. اگر از چوب دارچین در خورش مرغ استفاده می‌کنید بعد از پخت باید آن را بیرون بیاورید تا رنگ خورش را تیره نکند. ناگفته نماند که در استفاده از دارچین، این ادویه گرم و انرژی‌زا، باید دقت داشته باشید تا طعم آن به غذا غالب نشود. برای میهمانی‌هایتان در کنار مرغ مجلسی، دسر خوشمزه کیک سیب و دارچین هم می‌توانید درست کنید.

هل، ادویه‌ای معطر

هل را در ترکیب ادویه مرغ مجلسی تنها برای عطر آن استفاده می‌کنند پس شما با توجه به ذائقه و سلیقه خود می‌توانید از پودر یا دانه‌های هل برای خورش‌تان استفاده کنید چراکه هر کسی عطر، طعم تند و قوی این ادویه را نمی‌پسندد پس این بار به پشنهاد ما مرغ زعفرانی با رب مجلسی برای میهمانی‌هایتان درست کنید.

مواد مورد نیاز برای تهیه ادویه مرغ مجلسی

طرز تهیه ادویه مرغ مجلسی برای همه دستورهای مرغ تقریبا یکسان است اما مواد اولیه آن‌ها گاهی در مقدار و مواد با یکدیگر متفاوت است. در بالا ادویه‌های پایه‌ای مرغ را برایتان گفته‌ایم اما در ادامه ادویه و مقدارهایی که برای این ترکیب نیاز دارید را خواهید خواند. فقط دقت کنید که در طرز تهیه مرغ باید ادویه آن را به درستی ترکیب کنید.

تخم گشنیزپنج قاشق غذاخوریزردچوبهدو قاشق مرباخوریدارچینیک قاشق مرباخوریپاپریکایک قاشق مرباخوریپودر سیریک قاشق چای‌خوریپودر پیازیک قاشق چای‌خوریفلفل سیاهیک قاشق مرباخوریهلدو تا سه عددزیره سبزدو قاشق مرباخوریفلفل قرمزدو قاشق مرباخوریزنجبیلیک قاشق مرباخورینمکبه مقدار لازم

طرز تهیه ادویه مرغ مجلسی

در طرز تهیه ادویه مرغ مجلسی باید ابتدا تخم گشنیز، زیره، فلفل سیاه، دارچین و هل را داخل تابه بریزید. برای تفت دادن، تابه را روی حرارت ملایم بگذارید. در این لحظه باید عطر ادویه‌ها بلند شده و کمی تغییر رنگ بدهند. دقت داشته باشید که ادویه‌‌ها را مرتب هم بزنید تا نسوزند. سپس آن‌ها را با مخلوط‌کن یا آسیاب‌برقی، آسیاب کنید. در نهایت مواردی که به شکل پودر هستند را به این‌‌ها اضافه کنید. ادویه مرغ مجلسی‌تان آماده است آن‌ را در ظرفی مناسب بریزید. از ادویه مرغ در طرز تهیه جوجه کباب با ماست هم می‌توانید استفاده کنید.

چه زمانی باید ادویه مرغ مجلسی را اضافه کرد؟

مرغ را به روش‌های متفاوتی آماده و سرو می‌کنند اما برای از بین بردن بوی زهم و مزه‌دار کردن مرغ در خورش، زرشک پلو یا جوجه‌کباب قبل از پخت ترکیب ادویه جادویی را به آن اضافه کنید. بهترین زمانی که می‌توان برای آن در نظر گرفت حداقل ۳۰ دقیقه و حداکثر دو ساعت قبل از پخت است. اگر در فکر تهیه مرغ زعفرانی یا مرغ ساده هستید پس باید ادویه را همان ابتدای پخت به مرغ‌ها اضافه کنید تا عطر و طعم لازم را به خود بگیرند.

ترفندهای مهم استفاده از ادویه مرغ مجلسی چیست؟

طرز تهیه مرغ با تمامی نکات و ترفندهایی که دارد بدون دانستن ادویه‌های مناسب و استفاده به جا از آن‌ها ممکن است خوب از آب در نیاید. برای استفاده از ادویه مناسب مرغ دانستن نکات زیر لازم است تا بتوانید با طبخ انواع مرغ‌ها از پس میهمانی‌ها و مجالس‌تان بربیایید.

۱. استفاده از ادویه تازه

۲. آسیاب کردن به اندازه مواد مرغ

۳. استفاده کافی از ادویه‌ها

۴. طبخ مرغ با دستور و ادویه مخصوص خود

چند مدل ادویه مرغ

مرغ را به روش‌هایی مانند سوخاری، کباب، کنتاکی، تند، بریانی، مرغ ترش، زعفرانی، ربی و اکبر جوجه برای میهمانی‌ها و مراسم‌ها درست می‌کنند که در ادامه به چند مورد از ادویه‌های مناسب هر کدام اشاره خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه ادویه مرغ سوخاری

برای تهیه ترکیب ادویه مرغ برای این غذای خوشمزه که بیشتر کودکان آن را می‌پسندند باید سه قاشق جعفری خشک، شکر قهوه‌ای، پودر سیر، پودر پیاز، پودر گوجه‌فرنگی و یک قاشق غذاخوری از پودر رزماری، پودر آویشن، پودر گل‌مریم، پودر زنجبیل، مرزنجوش، فلفل سیاه، پاپریکا و نمک را با یکدیگر ترکیب کنید. این مقدار به شما یک شیشه ادویه خواهد داد که می‌توانید ماه‌ها از آن استفاده کنید. اگر روزی در خانه هوس مرغ سوخاری کردید حتما مرغ سوخاری ساده خانگی را امتحان کنید.

مواد لازم برای ادویه مرغ ترش مجلسی

اگر روزی میهمان گیلانی داشتید یا خودتان هوس مرغ ترش کردید اما ادویه مخصوص به آن را نمی‌دانستید، کافی است پودر زردچوبه، پودر فلفل سیاه، پودر لیمو، پودر پیاز، پودر سیر و نمک را به اندازه یک قاشق غذاخوری از هر کدام را ترکیب کنید. با این ترکیب چند وعده می‌توانید مرغ ترش گیلانی درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم برای ادویه جوجه کباب

جوجه کباب همیشه بهترین بهانه برای سپری کردن جمعه‌های کسالت‌آور و بودن در کنار دوستان است پس باید آن را به بهترین شکل ممکن خوشمزه درست کرد. برای تهیه جوجه کباب نیاز به ادویه مخصوص دارید پس سه قاشق زعفران دم‌کرده، دو قاشق چای‌خوری زردچوبه، یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه، پودر سیر، نمک و یک‌دوم پودر زنجبیل و فلفل قرمز نیاز دارید تا با یکدیگر ترکیب‌شان کنید. پیشنهاد ما خواندن طرز تهیه جوجه کباب چیلی در کتاب کاله است که نباید از آن غافل شوید.

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!