تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سلاح مخفی علیه میگرن: رازی جذاب برای مبارزه با درد سر

میگرن مزمن، بیماری‌ای است که افراد زیادی از آن رنج می‌برند. در سال‌های اخیر، روش‌های درمانی مختلفی برای درمان میگرن معرفی شده است. یکی از این روش‌ها که توجه بسیاری را به خود جلب کرده، تزریق بوتاکس است. اما این موضوع دروغ بوده یا واقعیت دارد؟ آیا درمان میگرن با بوتاکس ممکن است؟ برای پاسخ به این سوال در این بخش از تک فانبلاگ با ما همراه باشید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس در واقع نوعی سم است که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود. این سم روی اعصاب تاثیر گذاشته و باعث فلج موقت عضلات می‌شود. تزریق بوتاکس صورت باعث می‌شود که چین و چروک‌ها کمتر دیده شوند و انقباضات عضلانی کاهش یابند.

بوتاکس برای چه نوع سردردی موثر است؟

بوتاکس مخصوص افرادی است که سردردهای شدید و مکرر دارند. اگر ماهانه ۱۵ روز یا بیشتر به سردرد دچار می‌شوید، یعنی میگرن مزمن دارید و بوتاکس می‌تواند به شما کمک کند.

هر چه تعداد روزهای سردرد بیشتر باشد، تاثیر بوتاکس هم بیشتر است. اما اگر سردردهایتان کمتر از ۱۵ روز در ماه است، بوتاکس گزینه مناسبی نیست. توجه داشته باشید که FDA هم تزریق بوتاکس را فقط برای سردردهای مزمن تایید کرده است.

بیشتر بخوانید: چرا در تابستان دچار خونریزی بینی می‌شویم؟

آیا درمان میگرن با بوتاکس ممکن است؟

بوتاکس با تاثیر مستقیم بر اعصاب، مانع از انتقال سیگنال‌های درد به مغز می‌شود. به همین دلیل شما بعد از تزریق بوتاکس، دیگر درد را احساس نمی‌کنید. تزریق بوتاکس برای درمان میگرن معمولا در نواحی اطراف سر و گردن انجام می‌شود. در صورتی که درد شما در ناحیه خاصی متمرکز باشد، پزشک ممکن است در آن ناحیه تزریق بیشتری انجام دهد.

ممکن است بلافاصله پس از تزریق بوتاکس، بهبودی در میگرن خود احساس نکنید. معمولا ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد تا تاثیر کامل بوتاکس نمایان شود و شما کاهش قابل توجهی در تعداد و شدت حملات میگرنی را تجربه کنید. برای حفظ این بهبودی و جلوگیری از بازگشت میگرن، توصیه می‌شود هر ۱۲ هفته یکبار تزریق بوتاکس را تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های طلایی برای درمان خانگی سردرد که معجزه می‌کند

عوارض احتمالی بوتاکس برای درمان میگرن

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن مانند هر روش درمانی دیگری ممکن است با عوارضی همراه باشد. اکثر عوارض بوتاکس موقتی بوده و پس از گذشت چند روز یا چند هفته برطرف می‌شوند. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره می‌کنیم:

افتادگی پلکسردردسفتی عضلاتدرد در محل تزریقگردن درد

در موارد بسیار نادر، افراد ممکن است به بوتاکس آلرژی نشان دهند. علائم آلرژی شامل کهیر، تنگی نفس و تورم است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در این بخش از مجله دانستنی تک فانبه بررسی اینکه آیا درمان میگرن با بوتاکس ممکن است، پرداختیم. قبل از هر اقدامی، حتما با پزشک خود مشورت کنید و برای تزریق بوتاکس به متخصص این حوزه مراجعه کنید. این کار از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!