تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راهنمای کامل برای لذت بردن از چای دارجیلینگ: سفری از باغ تا فنجان

چای دارجیلینگ نوعی چای صادراتی است که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. نکته جالب در مورد چای دارجیلینگ این است که با فراوری‌های گوناگون می‌توان چای‌های مختلفی مانند چای سیاه، چای سبز، چای سفید و چای اولانگ را تولید کرد. در ادامه این مطلب از مجله تک فانبا ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی از این چای را در اختیارتان قرار دهیم.

چای دارجیلینگ چیست؟

چای دارجیلینگ از خانواده نوعی گیاه به نام کاملیا سیننسیس است که در اصل بومی سرزمین چین است. این چای کم‌رنگ و سبک بوده و عطر گیاهی خاصی دارد. گیاه چای نیز مانند بسیاری از گیاهان دارای دوره‌های رشد و نهفتگی است. هر دوره رشد از آغاز جوانه زدن برگ‌ها شروع می‌شود و با برداشت محصول پایان می‌یابد.

چای دارجیلینگ در سه دوره در سال رویش کرده و برداشت می‌شود. دوره اول رویش و برداشت از فروردین تا خرداد ماه و دوره دوم از تیر تا شهریور ماه است. دوره رویش و برداشت سوم که برداشت پاییزه نام دارد از مهر تا آذر اتفاق می‌افتد.

غیر از این، دو دوره رویش اصلی در مقیاس کم‌تر اتفاق می‌افتد. تمام این دوره‌های رویش طبق الگوی آب و هوا اتفاق می‌افتد. این دوره‌ها ثابت نبوده و بر اساس تغییرات آب و هوایی در دارجیلینگ و ایالت مربوطه اتفاق می‌افتد. بارش بیش از انتظار باران می‌تواند طول دوره رویش را کوتاه کند.

عطر، رنگ و مزه چای در رویش‌های مختلف با هم فرق می‌کند. فلاونوئید‌های موجود در چای با اکسیژن هوا‌‌‌ ترکیب می‌شوند که نحوه این ‌‌‌ترکیب انواع چای‌های مختلفی مانند سیاه، اولانگ و سبز را تولید می‌کند.

خواص چای دارجیلینگ برای سلامتی

در ادامه به مهم‌ترین خواص چای دارجیلینگ برای سلامتی بدن اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- سرشار از آنتی اکسیدان

این چای حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدآن‌هاست. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را از بدن حذف می‌کنند و مانع از تولید مواد شیمیایی در حین هضم غذا شده و سموم را از بدن دفع می‌کند.

۲- تامین آب مورد نیاز بدن

خوردن چند فنجان چای در روز آب مورد نیاز بدن را تا حد زیادی تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ چای معروف جهان

۳- کاهش استرس

این چای به بدن در تولید هورمون کورتیزول کمک می‌کند. هورمون کورتیزول به عنوان عامل تنظیم کننده استرس در بدن شناخته می‌شود.

چای دارجیلینگ را چگونه مصرف کنیم؟

‌بهترین زمان برای نوشیدن چای قبل از ظهر و ابتدای غروب است.

چای دارجیلینگ حاوی مقداری کافئین است که می‌تواند باعث بد خوابی شود. بهتر است از نوشیدن چای دارجیلینگ در ابتدا و طول شب خودداری کنید.

اگر معده شما حساس است، بهتر است از نوشیدن چای دارجیلینگ با شکم خالی اجتناب کنید.

نحوه درست کردن چای دارجیلینگ

نحوه درست کردن این چای خوشمزه به شرح زیر است:

ابتدا یک قاشق غذاخوری از چای خوش کیفیت دارجیلینگ را داخل یک قوری گرم بریزید.آب را جوش بیاورید و پس از یک دقیقه روی چای در قوری بریزید و سه دقیقه صبر کنید.برخی افراد این چای را بدون شیر و شکر با لیمو استفاده می‌کنند. هر کس بنا به سلیقه خود می‌تواند ‌‌‌ترکیبات مختلفی را امتحان کند.

محتوای کافئین در چای دارجیلینگ

میزان کافئین موجود در چای دارجیلینگ به دوره رویش برگ‌ها بستگی دارد. یک فنجان از این چای ۵۰ میلی گرم کافئین دارد. این میزان کافئین بالا‌تر از چای سبز بوده ولی از چای سیاه کم‌تر است.

این چای در مقایسه با چای سیاه اسیدیته پایینی دارد. به طور کلی می‌توان گفت چای دارجیلینگ حاوی کافئین است که به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کند. اگر شما در حال کنترل وزنتان هستید، چای دارجیلینگ نوشیدنی خوبی است.

کافئین موجود در چای به افزایش سرعت سوخت و ساز کمک می‌کند و بنابراین تمرین ورزشی را مؤثرتر می‌کند. مهم است که به این نکته توجه کنید که اگر هدف شما کاهش وزن است، نوشیدن چای دارجیلینگ به تنهایی موثر نیست. شما باید عادت نوشیدن چای را با رژیم غذایی سالم و تمرین ورزشی منظم همراه کنید.

بیشتر بخوانید: راهکاری ساده برای خوشمزه‌تر کردن قهوه

انواع چای دارجیلینگ

سه روش اصلی و دو روش فرعی در این چای وجود دارد که هر کدام محصولی با کیفیت متفاوت از بقیه تولید می‌کنند.

۱- چای دارجیلینگ اولین رویش

اولین محصولی که در فصل بهار برداشته می‌شود. این رویش پس از غیر فعال بودن زمستانی است. رنگ این چای روشن و شفاف است. بوی برگ‌های چای در این رویش واضح و مشخص است. بسته به تازگی و رنگ، این چای از قیمت بالا‌تری نسبت به چای‌های تولید شده از سایر رویش‌ها دارد.

۲- چای دارجیلینگ رویش دوم

چای در این برداشت در مقایسه با برداشت اول تیره‌‌‌تر بوده و بوی قوی‌ای دارد. بوی خاص این چای به دلیل ‌‌‌ترکیب بسیار خوب آب و هوا و منطقه جغرافیایی به وجود آمده است. 

بیشتر بخوانید: بهترین جایگزین‌های قند در کنار چای

۳- چای دارجیلینگ رویش سوم

این چای رنگ تیره و مسی دارد. برگ‌های چای در فصل پاییز بزرگ‌تر از فصل‌های دیگر است. همین مسئله باعث می‌شود که این نوع چای قیمت پایین‌‌‌تری داشته باشد.

۴- اولین دوره رویش فرعی

چای تولید شده از این برداشت شباهت زیادی با چای رویش اول دارد اما کیفیت آن پایین‌‌‌تر است.

۵- دومین دوره رویش فرعی

این نوع چای اکسیداسیون بیش‌تری دارد و به قیمت پایین‌‌‌تری به فروش می‌رسد. معمولا از این برگ‌ها برای تولید چای ماسالا استفاده می‌شود. این دو نوع چای به دلایلی به ندرت به عنوان کالایی صادراتی به کشورهای دیگر ارسال می‌شود.

در این مطلب از مجله دانستنی تک فاناطلاعات جامعی از چای دارجیلینگ را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما مصرف این چای خوشمزه را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!