تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

رمز طلایی سلامتی: رازهای شگفت‌انگیز زعفران برای سلامتی بدن

زعفران یکی از ادویه‌های لاکچری است که از زمان باستان با رنگ، طعم و خواص دارویی زبانزد بوده است و هم اکنون یک عنصر ارزشمند در سراسر جهان به شمار می‌رود. در ادامه با مجله اکالا همراه باشید تا در مورد زعفران و خواص این طلای سرخ به اطلاعات جامعی دست یابید.

با خواص مفید زعفران آشنا شوید

زعفران علاوه بر درمان بیماری‌هایی نظیر اسهال خونی، سرخک، بزرگ شدن کبد و طحال و عفونت دستگاه ادراری، کمک به هضم طبیعی غذا، تقویت‌کننده معده و ضد نفخ خواص مفید دیگری نیز دارد که به آن اشاره می‌کنیم:

۱- زعفران، آنتی‌اکسیدان قوی

زعفران حاوی انواع قابل‌توجه ترکیبات گیاهی است که به‌ عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها عمل می‌کنند. مولکول‌هایی که سلول‌های شما را در مقابل رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

۲- زعفران و درمان بی‌خوابی

زعفران دارای خواص آرام‌بخش طبیعی است و گفته می‌شود که مصرف شربت زعفران قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب کمک کرده و بی‌خوابی شبانه را درمان می‌کند. بنابراین بهتر است زمانی که از بی‌خوابی رنج می‌برید کمی زعفران درون آب ریخته و مانند شربت بنوشید.

۳- زعفران می‌تواند حالت روحی و درمان علائم افسردگی را بهبود ببخشد

زعفران به نام “ادویه آفتاب” نام‌گذاری شده است. این نام‌گذاری زعفران فقط به خاطر رنگ متمایز آن نیست، بلکه به این دلیل که ممکن است به خلق‌وخوی شما کمک کند. خیلی از زنانی که بعد از زایمان افسرده می‌شوند با خوردن زعفران در مدت ۶ هفته افسردگی‌شان برطرف خواهد شد.

۴- زعفران برای مبارزه و پیشگیری سرطان

زعفران دارای آنتی‌اکسیدان‌های بالایی است که به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند. آسیب‌های رادیکال آزاد به بیماری‌های مزمن مانند سرطان مرتبط است.

سرطان معده: بیش از ۲۰ درصد افراد جهان و به خصوص در آمریکا به سرطان دستگاه گوارشی دچارند. آب زعفران مانع پیشرفت این بیماری می‌شود.سرطان روده بزرگ: سرطان روده بزرگ یا کولورکتال سومین سرطان شایع در آمریکا است. زعفران به‌ طور قابل‌توجهی باعث مهار رشد سلول‌های سرطانی کولورکتال می‌شود. سرطان کبد: زعفران فعالیت ضد انعقادی در سلول‌های بدخیم دارد و باعث کاهش تکثیر سلولی می‌شود.سرطان پوست: بروز سرطان پوست در سراسر جهان افزایش‌یافته است. تزریق آبی زعفران مانع پیشرفت این نوع بیماری می‌شود.سرطان ریه: زعفران علاوه بر کروسین و سافرانال حاوی کروستین است که نقش مهی در پیشگیری سرطان ریه دارد.سرطان سینه: این بیماری متأسفانه امروزه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است. زعفران باعث تشکیل رگ‌های جدید خونی در سلول‌های سرطانی سینه و بهبودی اثرات پرتودرمانی می‌شود.‌

بیشتر بخوانید: خواص برگ گردو برای رحم

۵- درمان دیابت و قند خون با زعفران

در زعفران منگنز وجود دارد. منگنز موجود در زعفران می‌تواند سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش چشمگیری دهد. همچنین کروستین موجود در زعفران می‌تواند، مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

۶- زعفران می‌تواند به کاهش اشتها و کاهش وزن کمک کند

با توجه به تحقیقات، زعفران به جلوگیری از اشتهای زیاد کمک می‌کند. طبق مطالعات ۷ الی ۸ هفته بر روی زنان، مصرف زعفران به‌ جای نوشیدنی‌های خوراکی، وزن قابل‌توجهی از زنان را پایین آورد و توده‌های اطراف کمر و شکم را از بین برد. 

۷- زعفران خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

زعفران شادی‌آور و تقویت‌کننده قلب شماست. زعفران از افزایش کلسترول و تری گلیسرید و چربی در خون جلوگیری می‌کند و از رسوب آن‌ها در عروق ممانعت می‌کند. همچنین در بیمارانی که دچار حملات قلبی شده‌اند، زعفران، محل گرفتگی خون در قلب را کاهش داده و از آسیب در عضله قلب جلوگیری می‌کند.

پتاسیم موجود در زعفران برای کنترل ضربان قلب بسیار مفید است و با کاهش ضربان از قلب محافظت می‌کند. بیماران قلبی از زعفران در رژیم‌های غذایی‌شان استفاده نمایند. زیرا زعفران موجب هدایت و به‌عنوان دارو برای قلب است و علائم بهبودی را در بیماران قلبی افزایش می‌دهد.

اثرات زعفران برای قلب:

تقویت سیستم گردش خونضد فشار خون است.پایین آورنده چربی است. ضد تصلب شرایین است.اثر ضد سکته قلبی دارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماسک زعفران برای زیبایی پوست و مو

۸- زعفران برای بینایی

زعفران دارای یکی از عناصر کلیدی در جلوگیری از کاهش قدرت بینایی و نابینایی است. زعفران اثرات فراوانی بر روی ژن‌هایی دارد که عملکرد سلول‌های بینایی را تنظیم می‌کنند. عصاره زعفران نه‌ تنها سلول‌های گیرنده نوری در چشم را از تخریب حفظ می‌کند، بلکه می‌تواند از بیماری‌هایی همچون تحلیل ماکولار و التهاب رنگ‌دانه‌ای شبکیه چشم پیشگیری نموده و همچنین آن‌ها را بهبود بخشد.

۹- زعفران برای درمان آلزایمر

زعفران می‌تواند حافظه در بزرگسالان مبتلا به بیماری آلزایمر را بهبود ببخشد. کروستین موجود در زعفران برای پیشگیری از بیماری پارکینسون مفید است، همچنین مطالعات نشان داده که زعفران می‌تواند باعث تقویت حافظه شود و کروکین و کروکتین موجود در آن برای درمان آلزایمر و زوال عقل مفید است.

۱۰- زعفران برای درمان کبد چرب

زعفران به دلیل مقدار بالای آنتی‌اکسیدانی که دارد، دارای خواص ضدالتهابی بوده که می‌تواند به سم‌زدایی و پاک‌سازی کبد شما به‌ خصوص کبد چرب کمک کند و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب و بزرگ شدن کبد را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اگه پریود نمیشی، این ۱۵ کارو انجام بده

موارد کاربردی زعفران

موارد کاربردی زعفران به شرح زیر است:

برخی از مردم زعفران را به‌ طور مستقیم به پوست سر خود برای رفع کم‌پشتی مو استفاده می‌کنند.در کشور آلمان زعفران به‌ عنوان آرامش‌بخش، درمان درد معده، شکم و آسم مصرف می‌شود. بنابراین زعفران در صنعت دارویی کاربرد دارد.در ایران در اکثر غذاها از زعفران استفاده می‌شود. زعفران در انواع خورشت‌هایی مانند قیمه با سیب زمینی، قیمه بادمجان و برنج‌هایی مانند ته‌چین، زرشک‌پلو با مرغ و… به کار می‌رود. همچنین در دسرهایی چون شله زرد و حلوا مصرف فراوانی دارد.در صنعت نساجی زعفران به‌ عنوان یک رنگ برای پارچه استفاده می‌شود.زعفران به سبب ترکیبات خاص خود، در صنایع بهداشتی و همچنین تولید مواد معطر و خوشبوکننده نیز کاربرد دارد. در صنعت عطر زعفران به‌ عنوان اسانس آرایشی استفاده می‌شود.در طب قدیم از مخلوط زعفران، پودر دارچین، پودر بهار نارنج، برگ گل سرخ، زرده تخم‌مرغ، مشک طبیعی، پودر غلات به‌ عنوان معجون قوت استفاده می‌شود.

چه مقدار مجازیم که زعفران مصرف کنیم؟

مقدار مجاز مصرف زعفران به شرح زیر است:

مصرف سه گرم زعفران را در ماه برای هر فرد مناسب است و استفاده بیش از پنج گرم زعفران در یک وعده غذایی‌، عوارضی همچون سرگیجه، کاهش تعداد ضربان قلب و احساس تهوع در پی دارد.مصرف بیش‌ از حد زعفران باعث کاهش فشارخون و رقیق شدن بیش‌ از حد خون می‌شود که ممکن است عوارضی مثل خونریزی بینی و یا رحمی را در بانوان به همراه داشته باشد.مصرف بیش‌ از حد زعفران برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود و ممکن است به سقط‌ جنین در ماه‌های اول حاملگی منجر شود.همچنین مصرف بی‌رویه زعفران باعث استفراغ، کاهش ضربان قلب، خون‌ریزی از بینی، خون‌ریزی از پلک‌ها و لب و موجب سرگیجه، بی‌حالی، زردی پوست و تغییر رنگ پوست و عوارض خطرناک دیگر مانند تحریکات شدید ماهیچه‌های صاف و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.خوردن زیاد زعفران برای کلیه‌ها مضر است. اشتها را کم می‌کند و ایجاد سردرد می‌کند و باعث اختلال حواس می‌شود.مصرف بیش‌ازحد زعفران در دوران قاعدگی، میزان اضطراب را افزایش می‌دهد. به علت دارا بودن طبیعت گرم زعفران ممکن است منجر به اسهال، از دست دادن آب بدن و ترشح خون از طریق ادرار شود.

در این مطلب از مجله آشپزی تک فانخواص و موارد مصرف زعفران را برایتان شرح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما سعی کنید مصرف اصولی این طلای سرخ را در روتین زندگی خود بگنجانید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!