تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

رازهای آبله: همه چیز که باید از این بیماری بدانید!

یکی از بیماری‌های ویروسی که اخیرا شیوع پیدا کرده و مورد توجه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است، آبله میمون است. این بیماری که از طریق تماس نزدیک با افراد یا حیوانات آلوده منتقل می‌شود، می‌تواند عوارضی جدی به همراه داشته باشد. در این قسمت از مجله اکالا با ما همراه باشید تا به اینکه آبله میمون چیست؟ علائم و درمان آن به چه صورت است، بپردازیم.

آبله میمون چیست؟

آبله میمون، بیماری ویروسی است که در برخی نقاط خاص جهان به خصوص در آفریقا مشاهده شده است. این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ در میمون‌هایی که برای انجام تحقیقات نگهداری می‌شدند، مشاهده شد. سپس، در سال ۱۹۷۰ برای اولین بار در بدن یک انسان شناسایی شد.

آبله میمون از خانواده ویروس‌های اورتوپاکسی‌ بوده و تقریبا مانند آبله انسانی است با این تفاوت که علائم و شدت آبله انسانی شدیدتر از آبله میمونی است. این بیماری علائم مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

علائم آبله میمون

آبله میمون با تب، خستگی، سردرد و دردهای عضلانی شروع می‌شود. ۱ الی ۳ روز بعد از اولین تب، بیمار دچار بثورات می‌شود که معمولا شروع آن از صورت است و سپس کل بدن را فرا می‌گیرد. توجه داشته باشید که ممکن است بیشتر از ۳ روز طول بکشد تا بیمار دچار بثورات شود.

برخی از رایج‌ترین علائم آبله میمونی به شرح زیر است:

غدد لنفاوی متورمسردردتب شدیدبدن درد و درد عضلانیبثورات پوستیکمردردخستگی و ضعف شدید

دوره کمون آبله میمونی بین ۵ تا ۲۱ روز متغیر است، اما معمولا بین ۶ تا ۱۳ روز طول می‌کشد. این بدان معناست که ویروس ممکن است تا ۲۱ روز قبل از ظاهر شدن اولین علائم وارد بدن شده باشد.

بیشتر بخوانید: بیماری شایع کودکان در تابستان که باید گوش به زنگ باشید

راه‌های انتقال آبله میمون

آبله میمون نوعی زئونوز ویروسی است. ویروسی که از حیوانات به انسان سرایت می‌کند و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این بیماری ممکن است از طریق گاز گرفتن، خراشیدگی یا تماس مستقیم با مایعات بدن یا فضولات حیوانات آلوده به انسان منتقل شود.

آبله میمون از انسان به انسان به راحتی از طریق تماس مستقیم با ضایعات پوستی، ترشحات بدن یا اشیاء آلوده مانند لباس و ملحفه منتقل می‌شود. همچنین، استنشاق قطرات تنفسی حاوی ویروس در تماس‌های طولانی مدت، می‌تواند منجر به ابتلا شود.

چگونه از آبله میمون پیشگیری کنیم؟

راه‌های ساده‌ای برای پیشگیری از آبله میمون وجود دارد. دو روش اصلی برای پیشگیری از این بیماری به شرح زیر است:

واکسیناسیون: یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از آبله میمون، تزریق واکسن مخصوص آن است. این واکسن به خصوص برای افرادی که در معرض خطر بیشتری مانند کادر درمان هستند، بسیار مهم است.رعایت بهداشت فردی: رعایت اصول بهداشتی ساده، نقش مهمی در پیشگیری از آبله میمون دارد. شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. همچنین، از تماس نزدیک با حیوانات بیمار و آلوده خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: انواع آلرژی پوستی؛ علت، تشخیص و درمان آن

راه‌های درمان آبله میمون

آبله میمون معمولا با گذشت زمان (۲ تا ۴ هفته) بهبود می‌یابد. با این حال، برای تسکین علائم و پیشگیری از عوارض، درمان‌های حمایتی زیر توصیه می‌شود:

داروهای ضد تب: برای کاهش تب و دردهای عضلانیمراقبت از پوست: تمیز و خشک نگه داشتن ضایعات پوستی برای جلوگیری از عفونتهیدراتاسیون: نوشیدن مایعات فراوان برای جلوگیری از کم‌آبی بدنتقویت سیستم ایمنی: استراحت کافی و تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی مانند تکوویریمات را تجویز کند. با این حال، هنوز هیچ درمان قطعی برای آبله میمون وجود ندارد.

در این بخش از مجله دانستنی اکالا، به طور جامع به بررسی بیماری آبله میمونی پرداختیم. اگر هر یک از علائم این بیماری را در خود مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص دقیق، درمان مناسب را برایتان تجویز کند.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!