تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

از پیمانه تا ترازو؛ رازهای موفقیت در استفاده از ابزارهای اندازه گیری در شیرینی پزی

پیمانه‌های اندازه گیری (Measuring cup) یکی از متدوال‌ترین ابزارهای اندازه‌گیری هستند. اندازه گیری در شیرینی پزی بسیار مهم است و از عوامل موفقیت در شیرینی‌پزی و آشپزی به حساب می‌آید. در این مقاله از مجله تک فانقصد داریم تا شما را با انواع پیمانه اندازه گیری و روش کار با آن‌ها، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انواع پیمانه اندازه گیری

اندازه گیری دقیق و صحیح از رازهای مهم آشپزی موفق است. آماده کردن و اندازه گیری مواد اولیه که اولین قدم در تهیه دستورها به حساب می‌آید، باید در کمال دقت و وسواس انجام شود. یکی از علت‌های رایج بودن استفاده از پیمانه‌های اندازه گیری، ارزان‌تر بودن آن‌ها نسبت به ترازوی آشپزخانه است.

امروزه انواع پیمانه در آشپزی و شیرینی پزی استفاده می‌شود که در دو نوع پلاستیکی و فلزی در بازار موجود است. قاشق‌های مخصوص هم مانند پیمانه‌ها، در دو نوع پلاستیکی و فلزی موجود هستند که برای اندازه گیری حجم مواد به کار می‌روند.

تعدادی از مواد اولیه مثل نمک، بکینگ پودر، وانیل و… همیشه در مقیاس کم استفاده می‌شوند و پیمانه‌های اندازه گیری برای این مواد، بزرگ و غیر قابل استفاده هستند. برای این دسته از مواد از قاشق اندازه گیری استفاده می‌شود.

در ادامه اندازه پیمانه‌ را بر اساس میلی‌لیتر برایتان شرح خواهیم داد.

پیمانهمیلی‌لیتر۱ پیمانه۲۵۰ میلی‌لیتر۱/۲ پیمانه۱۲۵ میلی‌لیتر۱/۳ پیمانه۸۰ میلی‌لیتر۱/۴ پیمانه۶۰ میلی‌لیتر۱ قاشق سوپ‌خوری۱۵ میلی‌لیتر۱ قاشق مرباخوری۵ میلی‌لیتر۱/۲ قاشق مرباخوری۲/۵ میلی‌لیتر۱/۴ قاشق مرباخوری۱/۲۵ میلی‌لیتر

نحوه اندازه گیری دقیق با پیمانه‌ها

 گاهی در بعضی دستورها در مواد اولیه مقدار مواد، سه چهارم ذکر می‌شود. ممکن است این سوال در ذهن افراد مبتدی به وجود آید که چرا پیمانه سه چهارم نداریم؟ در این موارد شما باید پیمانه یک چهارم را سه بار پر کنید تا مقدار سه چهارم را بدست بیاورید.

در قاشق‌های اندازه گیری هم وقتی گفته می‌شود سه چهارم قاشق چای‌خوری، باید قاشق یک چهارم را سه بار اندازه بگیرید تا سه چهارم را بدست بیارید.

روی همه پیمانه‌ها و قاشق‌ها (البته اکثرا در نوع پلاستیکی و بعضی از پیمانه‌های فلزی) تقسیم بندی و علامت گذاری شده است؛ مثلا روی پیمانه بزرگ که یک پیمانه محسوب می‌شود، دو تا تقسیم بندی انجام شده است. (هم یک دوم پیمانه و هم یک چهارم پیمانه)

مثلا روی پیمانه یک چهارم، قسمت یک هشتم را هم مشخص کردند. در پیمانه دو سوم، مقدار یک سوم مواد هم مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: اندازه دقیق حبوبات برای هر نفر چقدر است؟

چطور به کمک پیمانه و قاشق‌های اندازه‌گیری، دقیق اندازه بگیریم؟

برای اندازه گیری در شیرینی پزی به کمک پیمانه، به روش زیر عمل کنید:

اندازه گیری مواد پودری

برای مواد پودری مثل انواع آرد، نشاسته، شکر، پودر کاکائو، سبوس، قهوه و… به این صورت عمل کنید:

 همیشه قبل از اندازه گیری در آشپزی مواد را با قاشق هم بزنید. مهم نیست مواد در چه ظرفی نگهداری شود ( داخل پاکت یا ظرف). مواد آردی معمولا بعد از مدتی حالت فشرده به خودشان می‌گیرند و اگر هم نزنید، حجم بیشتری از مواد داخل پیمانه قرار می‌گیرد و دقت اندازه‌گیری را کاهش می‌دهد.به هیچ وجه پیمانه را داخل ظرف آرد یا شکر و… فرو نکنید؛ وقتی پیمانه را داخل ظرف فرو می‌کنید و مواد را باهاش برمی‌دارید، مواد به حالت فشرده‌تر و بیشتر از حد نیاز داخل پیمانه قرار می‌گیرد و دقت اندازه گیری کاهش پیدا می‌کند. بعد از پر کردن پیمانه با ماده پودری مورد نظر، مثلا پودر کاکائو با کمک یک چاقو یا پالت روی پیمانه را صاف کنید تا مقدار اضافی روی پیمانه بریزد. حالا می‌توانید موادتون را به ظرف دیگری انتقال دهید.

اندازه گیری مواد مرطوب

برای اندازه گیری مواد مرطوب به صورت زیر عمل کنید:

برای اندازه گیری مواد مرطوب مثل کره، شکر قهوه ای، کره بادام زمینی و نوتلا، پیمانه را با قاشق پر کنید و با پشت قاشق یا لیسک، روی مواد را فشار دهید. مواد مرطوب باید به صورت فشرده اندازه گیری شوند.برای اندازه گیری بعضی مواد مثل ماست یا خامه، علاوه بر فشرده کردن چند بار، به آرامی پیمانه را روی سطح کار بزنید تا هوای داخل مواد خارج شود.

اندازه گیری مواد مرطوب و چسبناک

برای اندازه گیری مواد مرطوب و چسبناک به شرح زیر عمل کنید.

برای اندازه گیری مواد مرطوب و چسبناک مثل عسل یا گلوکز، برای راحتی کارتان پیمانه یا قاشق را با روغن مایع چرب کنید تا مواد به راحتی از قاشق یا پیمانه جدا شود.

بیشتر بخوانید: مقدار ماکارونی برای هر نفر چقدر است؟

انواع پارچ مدرج

پارچ مدرج برای اندازه گیری مایعات به کار می‌رود و در دو نوع پلاستیکی و شیشه ای موجود است؛ برای رسپی‌هایی که مقدار مایعات را به میلی لیتر نوشتند، کار را آسان می‌کند و می‌توانیم از این پارچ استفاده کنیم.

روی بعضی از پارچ‌های مدرج علاوه بر میلی لیتر اندازه پیمانه‌ها هم مشخص شده است که می‌توانید برای اندازه گیری مایعات استفاده کنید. (از این پارچ هرگز برای اندازه گیری مواد جامد استفاده نمی‌شود)

کار با پارچ مدرج خیلی ساده است. اول پارچ را روی سطح صاف مثل میز کار بگذارید. در ادامه مایع را داخل پارچ بریزید و پارچ را تا درجه گفته شده پر کنید.

 ترازو

ترازو جهت اندازه گیری وزن مواد از ۱ گرم تا ۵ کیلوگرم به کار می‌رود. این ابزار در دو نوع مکانیکی و دیجیتال در بازار موجود است که استفاده از ترازوهای دیجیتال راحت‌تر و دقیق‌تر است. ترازوی دیجیتالی ظاهری جمع و جور، ساده و سبک دارد. شما می‌توانید با کمک ترازو، مواد غذایی را در واحد گرم و کیلوگرم اندازه‌گیری کنید.

ترازوی دیجیتال کاملا دقیق است و وزن را با اعداد دیجیتالی نمایش می‌دهد. این نوع ترازو برای تامین انرژی به باتری احتیاج دارند. در حال حاضر این دسته از ترازوها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند. برخی از آن‌ها امکانات اضافی مثل کارت حافظه هم ارائه می‌دهند. هنگام خرید، علاوه بر توجه به نوع و دقت اندازه‌گیری، به برند سازنده‌ آن هم توجه کنید.

پیمانه بهتره یا ترازو؟

در جواب باید به شما بگوییم که استفاده از ترازو باعث می‌شود درصد اشتباه در اندازه گیری بسیار پایین بیاید و در نتیجه کارتان بهتر انجام شود؛ به ویژه در شیرینی‌ها که اندازه‌گیری در آن‌ها حساس است و اشتباه در اندازه گیری باعث خراب شدن شیرینی می‌شود.

اما استفاده از پیمانه‌ها هم برای خیلی از افراد آسان تر است و بعضی افراد به ترازو دسترسی ندارند. در رسپی‌هایی که اندازه مواد به پیمانه ذکر شده، شما خیلی راحت می‌توانید از پیمانه‌هایتان استفاده کنید. البته توصیه ما این است که برای مواد اولیه‌ای که به گرم ذکر شده، حتما از ترازو استفاده کنید.

با این حال برای مواقعی که به ترازو دسترسی ندارید، می‌توانید مقادیری که به گرم ذکر شده است را به پیمانه تبدیل کنید: ( ما سعی کردیم پر کاربردترین مواد را در شیرینی پزی بر حسب گرم و پیمانه بنویسیم)

پیمانهگرم۱ پیمانه آرد۱۲۵ گرم۱ پیمانه نشاسته ذرت ۱۲۵ گرم۱ پیمانه آرد ذرت۱۵۰ گرم۱ پیمانه کره۲۰۰ گرم۱ پیمانه شکر۲۰۰ گرم۱ پیمانه شکر قهوه‌ای۲۱۰ گرم۱ پیمانه پودر کاکائو۱۰۰ گرم۱ پیمانه پودر قند۱۲۰ گرم۱ پیمانه روغن مایع۲۲۴ گرم۱ پیمانه ماست۲۴۰ گرم۱ پیمانه شکلات چیپسی۱۷۰ گرم۱ پیمانه بادوم، گردو، فندق خرد شده۱۰۰ گرم

در این مطلب از مجله سبک زندگی تک فاناطلاعاتی جامع از انواع پیمانه اندازه گیری و روش کار با آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. شما از چه روشی برای اندازه‌گیری مواد اولیه‌تان استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. 

سلام زهرا هستم متولد سال ۷۱
کلاس آشپزی خاصی نرفتم اما همیشه به آشپزی علاقه داشتم و دنبال امتحان کردن مزه های جدید بودم
عاشق درست کردن کیک و شیرینی و غذاهای جدیدم و از این کار لذت میبرم و دوست دارم این لذت رو با شما به اشتراک بذارم
ممنون که همراهم هستین

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!