تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

معنی امیرخیزی محمد اسماعیل در دیکشنری فارسی چیست؟

در این مطلب از سایت انتخاب روز پاسخ دقیق امیرخیزی محمد اسماعیل در دانشنامه آزاد واژگان فارسی را پیدا خواهید کرد.

امیرخیزی محمد اسماعیل در دانشنامه آزاد فارسی:

امیرخیزی، محمّد اِسماعیل (تبریز ۱۲۵۵ـ تهران ۱۳۴۴ش)
امیرخیزی، محمّد اِسماعیل
ادیب و مورخ آذربایجانی، از مردم تبریز. در ۱۲۸۵ ش به مشروطه خواهان پیوست و به عنوان نمایندۀ اردبیل به انجمن ایالتی آذربایجان راه یافت و مدتی مشاور ستارخان بود و در ۱۲۸۸ش همراه او به تهران آمد. پس از حادثۀ پارک اتابک و مجروح شدن ستارخان در ۱۲۸۹ ش، به تبریز بازگشت. پس از جنگ مجاهدین تبریز و نظامیان روسیه در ۱۲۹۰ ش و پیروزی روس ها و استقرار حکومت حاج صمدخان شجاع الدوله، به استانبول و از آن جا به برلین رفت و در کمیتۀ ملّیون ایرانی به فعالیت پرداخت. در ۱۲۹۳ ش به دولت موقت ملی پیوست و پس از سقوط بغداد به دست قوای انگلیس به استانبول رفت و سرانجام به تبریز بازگشت. در ۱۲۹۸ش به خدمت وزارت فرهنگ درآمد و به تدریس در دبیرستان محمودیه (فردوسی) تبریز پرداخت و به شیخ محمد خیابانی پیوست. پس از قتل او از سیاست کناره گیری کرد و تا ۱۳۱۴ش مدیر دبیرستان فردوسی بود. دو بار به ریاست دارالفنون رسید و در ۱۳۲۸ش بازنشسته شد. تخلص او، «گرامی» و «هنر» بود. از آثار وی عبارت اند از تصحیح بوستان سعدی (تبریز، ۱۳۱۰ و ۱۳۱۴ش)؛ قطعات منتخبۀ زبان فارسی، نظم و نثر در ۳ جلد (تبریز، ۱۳۱۰ـ۱۳۱۲ش)؛ تصحیح دیوان عنصری (چاپ نشده)؛ قیام آذربایجان و ستارخان (تبریز، ۱۳۳۹ش)؛ تاریخ فرهنگ و ادب آذربایجان (چاپ نشده)؛ قصاید و اشعار که بیشتر در مجلۀ ارمغان منتشر شده و مقالات که بیشتر در مجلۀ وحید منتشر شده است.

wikijoo: امیرخیزی،_محمد_اسماعیل_(تبریز_۱۲۵۵ـ_تهران_۱۳۴۴ش)

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!

“رازهای جذاب سریال طوبی: زمان پخش، تعداد قسمت ها و بازیگران” 

سریال طوبی، یک سریال پرطرفدار و معروف است که تاکنون چند فصل از آن پخش شده است. این سریال هر شب در ساعت 20:00 پخش می‌شود و ساعت 12:00 شب نیز تکرار می‌شود.

داستان این سریال در مورد زندگی خانوادگی یک خانواده ایرانی می‌باشد که با مشکلات و چالش های مختلفی در زندگی روزمره خود دست و پنجه نرم می‌کنند. بازیگران اصلی این سریال شامل هنرمندان معروفی مانند نگین قاسمی، محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی و هادی خسروشاهی می‌باشند.

“رازهای جذاب سریال طوبی: زمان پخش، تعداد قسمت ها و بازیگران” سریال طوبی، یک سریال پرطرفدار و معروف است که تاکنون چند فصل از آن پخش شده است. این سریال هر شب در ساعت 20:00 پخش می‌شود و ساعت 12:00 شب نیز تکرار می‌شود. داستان این سریال در مورد زندگی خانوادگی یک خانواده ایرانی می‌باشد که با مشکلات و چالش های مختلفی در زندگی روزمره خود دست و پنجه نرم می‌کنند. بازیگران اصلی این سریال شامل هنرمندان معروفی مانند نگین قاسمی، محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی و هادی خسروشاهی می‌باشند.