تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چشم نوازی و زیبایی بدون داربست: پلاک سنگ نمایی با رولپیچ

پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان به منظور تثبیت و محکم کردن سنگ های نمای ساختمان انجام می شود. افتادن سنگ از نما خطرات جبران ناپذیری در پیش دارد. امروزه و به لطف رشد تکنولوژی برای پیچ کردن سنگ نما نیاز به داربست نبوده و این کار توسط کار با طناب یا همان راپل اجرا خواهد شد.

در ادامه به جزئیات این کار و اصول و قواعدی که باید رعایت شود پرداخته خواهد شد. شرکت نماسازان پیشرو یکی از برگترین و معتبر ترین شرکت های این حوزه بوده که از سال ۱۳۸۸، یعنی در بدو ورود راپل به ایران مشغول کار پیچ و رولپلاک نما در تهران و کرج می باشد. با ما در ادامه همراه باشید و توضیحات این کار را از زبان نماسازان پیشرو شنوا باشید.

چرا سنگ نمای ساختمان دچار ریزش می شود؟

دانستن علت و دلیل افتادن سنگ نمای ساختمان برای خیلی از افراد مهم و جالب است. برخی می خواهند دلیل ریزش سنگ را بدانند تا از این اتفاق جلوگیری نمایند و برخی به دنبال راه کار برای محکم کاری سنگ نما پس از افتادن می باشند. به طور کلی علت افتادن سنگ نما می تواند ۱۸ علت داشته باشد:

سیمان نامرغوبعدم ترکیب درست مواد برای ملاتماسه نامناسباستفاده از سیمان خشک حین سنگ کاریاستفاده از سنگ های نامرغوباسکوپ نکردن سنگپاک نکردن گرد سنگ بعد از برشکاریسنگ کاری روی سطح نامناسبعدم اجرای درست بندکشیاستفاده از نمای برجسته بیش از حدچسباندن سنگ روی سنگ با چسبنفوذ آب به پشت سنگوزش باد و طوفانانبساط و انقباض سنگ هازلزلهانجام کارهای غیر اصولی در داخل ساختماننشست ساختمانعدم استفاده از نبشی در نقاط مورد نیاز

اقدامات ضروری پس از افتادن سنگ نما

بعد از اینکه سنگ نمای ساختمان دچار ریزش شد اولین کاری که می بایست انجام دهیم محصور نمودن پایین نما و جلوگیری از تردد می باشد، چرا که به علت خالی شدن بخشی ازسنگ نما همچنان احتمال ریزش سنگ مخصوصا از قسمت بالای بخش ریزش کرده وجود دارد. دلیل این موضوع هم خالی شدن تکیه گاه آن سنگ بالایی می باشد.

در گام بعدی باید در اسرع وقت نسبت به محکم کردن سنگ نما اقدام نمود. برای این منظور باید با شرکت های معتبری که در زمینه پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان فعالیت دارند تماس حاصل نمایید.

پیچ و رولپلاک نما چیست؟

پیچ و رولپلاک سنگ نما به فرایندی اطلاق می‌شود که طی آن سنگ‌های نما به وسیله پیچ و رولپلاک به دیوار اصلی ساختمان و ملات پشت خود متصل می‌شوند. این روش به خصوص در ساختمان‌هایی که با سنگ‌های طبیعی یا مصنوعی نماکاری شده‌اند، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور قطع بهترین و اصولی ترین راه و روش در جهت تثبیت و محکم کردن نمای سنگی استفاده از پیچ و رولپلاک کردن سنگ های نما می باشد.

زمان مناسب جهت پیچ کردن سنگ نما

پیچ و رولپلاک کردن سنگ نما به منظور اطمینان از ایمنی و پایداری آن، زمانی باید انجام شود که نشانه‌هایی از مشکلات یا خطرات احتمالی مشاهده شود. در زیر برخی از مهم‌ترین زمان‌ها و شرایطی که نیاز به پیچ و رولپلاک کردن سنگ نما احساس می‌شود، آورده شده است:

۱. پس از نصب اولیه نما

در صورتی که نصب اولیه نما به درستی انجام نشده باشد و سنگ‌ها به خوبی به دیوار محکم نشده باشند، ممکن است سنگ‌ها به مرور زمان شل شوند. در این حالت، پیچ و رولپلاک کردن می‌تواند از جدا شدن و سقوط سنگ‌ها جلوگیری کند.

۲. مشاهده ترک و شکاف در سنگ‌ها

وجود ترک و شکاف در سنگ‌های نما نشان‌دهنده مشکلات ساختاری و کاهش مقاومت آنها است. در صورت مشاهده ترک و شکاف، باید سنگ‌ها را پیچ و رولپلاک کرد تا از افتادن آنها جلوگیری شود.

۳. جدا شدن سنگ‌ها از نما

اگر سنگ‌های نما از دیوار جدا شده و خطر سقوط وجود داشته باشد، باید بلافاصله اقدام به پیچ و رولپلاک کردن سنگ‌ها نمود تا از بروز حوادث و خطرات جانی جلوگیری شود.

۴. تغییرات آب و هوایی

شرایط آب و هوایی مانند یخبندان، باران‌های سنگین و تغییرات دمایی می‌توانند باعث شل شدن و جابه‌جایی سنگ‌های نما شوند. پس از وقوع چنین شرایطی، بررسی و در صورت لزوم پیچ و رولپلاک کردن سنگ‌ها ضروری است.

۵. گذر زمان و فرسایش طبیعی

با گذر زمان و در اثر فرسایش طبیعی، اتصالات سنگ‌های نما ممکن است ضعیف شوند. برای حفظ ایمنی ساختمان و جلوگیری از خطرات احتمالی، بررسی دوره‌ای و پیچ و رولپلاک کردن سنگ‌های نما توصیه می‌شود.

۶. تغییرات ساختاری در ساختمان

در صورتی که تغییرات ساختاری مانند نوسازی یا تغییر کاربری در ساختمان انجام شود، ممکن است نیاز به پیچ و رولپلاک کردن سنگ‌های نما برای اطمینان از پایداری و ایمنی آنها باشد.

۷. مشاهده نشانه‌های خطر در ساختمان‌های مجاور

در صورتی که در ساختمان‌های مجاور نشانه‌هایی از جدا شدن و سقوط سنگ‌های نما مشاهده شود، احتمالاً ساختمان شما نیز در معرض خطر مشابه قرار دارد و باید اقدام به بررسی و پیچ و رولپلاک کردن سنگ‌های نما نمایید.

پیچ و رولپلاک بخشی از سنگ های نما یا کل سنگ ها؟

زمانی که سنگی از نما دچار شل شدگی و یا ریزش می شود به نوعی اعلام هشدار است. همانطور که این سنگ افتاده یا شل شده در گذشته محکم بوده و امروز دچار این معضل شده است، هیچ تضمینی برای دیگر سنگ ها وجود ندارد که برایشان این اتفاق نیفتد.

به دلیل خطرات جانی و مالی ناشی از ریزش سنگ نما بهتر است پس از مشاهده حتی یک عدد سنگ شل شده یا سقوط کرده نسبت به انجام پیچ و رول پلاک کل سنگ ها اقدام نمود.

با این کار و صرف یک هزینه حداقلی از ضررهای مالی بزرگتر جلوگیری خواهد شد. علاوه بر این وقتی سنگی سوراخ کاری و پیچ می شود همان لرزش کم دریل باعث می شود سنگ کناری سنگ پیچ شده کمی نسبت به قبل سست تر شود. از همین رو اصولی ترین راه پیچ کردن تمام سنگ ها می باشد.

پیچ و رولپلاک سنگ نما با طناب یا راپل

اجرای پیچ رولپلاک سنگ نما آن هم توسط طناب، امروزه انجام این مهم را بسیار سهل و آسان نموده است. پیچ رولپلاک نما با طناب هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ اقتصادی تفاوتی آشکار با دیگر روش ها دارد.

بحث پیچ کردن نما با طناب امری بسیار حساس بوده، جوری که اگر مجریان این امر در کار خود مهارت و تجربه کافی نداشته باشند احتمال آسیب به سنگها بیشتر از محکم کردن سنگ های نما خواهد بود. مهارت فرد در کار با طناب و سوراخ کاری سنگها به شیوه درست و همچنین استفاده از متریال و مصالح مناسب بخشی از مواردی است که حتما می بایست مد نظر قرار داد.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان بدون داربست

پیچ کردن نما بدون داربست و با استفاده از راپل یا همان rope access این امکان را به شما می دهد که در اسرع وقت و با کمترین هزینه از بروز خطر و متحمل شدن هزینه های سنگین جلوگیری نمایید.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان بدون داربست دارای مزایای زیر است:

هزینه کار بسیار مقرون به صرفه می شود.ایمنی کار نسبت به داربست بیشتر است.کار با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.امنیت ساختمان همانند داربست به خطر نمی افتد.مزاحمتی برای تردد وجود نخواهد داشت.به بدنه نما آسیبی وارد نخواهد شد.

چهار مرحله اصلی پیچ کردن نمای ساختمان

به طور خلاصه مراحل اجرای کار بدین ترتیب است:

بررسی اولیه نما: قبل از شروع عملیات، نمای ساختمان باید به دقت بررسی شود تا نقاط ضعف و ترک‌های موجود شناسایی شوند.انتخاب پیچ و رولپلاک مناسب: با توجه به نوع سنگ و دیوار، پیچ و رولپلاک مناسب انتخاب می‌شود.حفاری سوراخ‌ها: با استفاده از دریل‌های مخصوص، سوراخ‌هایی در نقاط مورد نظر ایجاد می‌شود.نصب رولپلاک و پیچ: رولپلاک‌ها در سوراخ‌ها قرار داده شده و پیچ‌ها به داخل آنها پیچیده می‌شوند تا سنگ‌ها محکم به دیوار بچسبند.

جنس پیچ های مورد استفاده

پیچ های مورد استفاده در کار حتما باید از جنس روکش گالوانیزه باشند تا به مرور زمان دچار زنگ زدگی نشوند. طول پیچ ها باید متناسب با قطر سنگ انتخاب شود. استفاده از پیچ های دوسو و چهارسو نیز فرقی نداشته و در کیفیت انجام کار تفاوتی به وجود نخواهد آورد.

ویژگی رولپلاک های مورد استفاده

برای انجام کار پیچ و رولپلاک سنگ نما، انتخاب رولپلاک مناسب بسیار مهم است. رولپلاک‌ها نقش حیاتی در ایجاد اتصالات محکم و مقاوم بین پیچ‌ها و دیوار دارند. رولپلاک‌های پلاستیکی باید از مواد مقاوم و با کیفیت ساخته شده باشند که در برابر شکستگی و تغییر شکل مقاومت کنند. پلی‌پروپیلن یا نایلون از مواد رایج و مقاوم برای رولپلاک‌های پلاستیکی هستند.

رولپلاک های مورد استفاده در کار پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان معمولا در دو نوع قرمز و سفید رنگ هستند. رولپلاک های قرمز رنگ را مطمئنا تا به حال دیده اید. رولپلاک های سفید رنگ که بعضا هم به رولپلاک سنگ معروف شده اند و شکل ظاهری مشابه با همان رولپلاک های قرمز دارند.

استفاده هر کدام از این دو نوع بلامانع است و تفاوتی را در شرایط کار به وجود نمی آورد. فقط این نکته مهم است که بدانید حتما باید رولپلاک مورد استفاده به اندازه یک سانتی متر کوتاه تر از پیچ باشد تا کار به درستی صورت پذیرد. همچنین رولپلاک های مورد استفاده در کار ما باید از نوع توکار باشد و به هیچ عنوان لبه نداشته باشد. دلیل هم این است که پیچ و رولپلاک باید به داخل هدایت شوند تا رویشان بتونه شود.

تعداد استاندارد پیچ برای هر سنگ

مطمئنا تعداد پیچ استفاده شده برای کار یک استانداردی دارد که باید حتما لحاظ شود. همانطور که تعداد پیچ کمتر از استاندارد مضر است و سنگ را خوب مهار نمی کند، پیچ بیش از اندازه نیز منجر به آسیب سنگ و ترک خوردن سنگ در همان موقع یا در آینده خواهد شد.

تعداد پیچ برای هر سنگ بستگی مستقیم به ابعاد هر سنگ دارد. معمولا اندازه عرض سنگها یکسان می باشد. در قدیم عرض سنگها معمولا ۱۵، ۲۰ و یا ۳۰ سانت بود اما در زمان حال معمولا عرض سنگها ۴۰ سانت است مگر اینکه سنگها به صورت ابزار کار شود که در آن صورت عرض های کوچکتر استفاده می شود.

اما تعداد پیچ به طول سنگها وابسته است نه عرض آنها. چنانچه طول سنگ زیر ۵۰ سانت باشد یک پیچ، اگر بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانت باشد دو عدد پیچ، اگر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانت باشد سه عدد پیچ و همینطور الی آخر. لازم به ذکر است که چنانچه مثلا سنگی به طول ۵۰ سانت باشد و وسط سنگ ترک وجود داشته باشد باید در هر طرف ترک یک پیچ استفاده شود.

نصب سنگ های افتاده نمای ساختمان

پس از اجرای محکم کاری نما نوبت به نصب و ترمیم قسمت های ریزش کرده می رسد. اینکه سنگ های افتاده جایگزین شود یا خیر بسته به صلاحدید کارفرما دارد. کادر اجرایی باید در حین کار پیچ کردن سنگ ها ابعاد سنگ های افتاده را در آورده و تقدیم کارفرما کنند تا نسبت به تهیه آنها اقدام نماید.

در صورتی که کارفرما بتواند ابعاد دقیق را خودش برداشت نماید بهتر است قبل شروع کار تهیه کند تا روال انجام کار سرعت بهتری داشته باشد. در کنار تهیه سنگ کارفرما چسب سنگ و سیمان نیز می بایست تهیه کند. استفاده از چسب سنگ آنقدر تاثیر شگرفی ندارد و بیشتر بار نصب سنگ به دوش پیچ های مورد استفاده است.

سنگ های تهیه شده روی زمین سوراخ می شوند. سپس توسط پرسنل به محل مورد نظر انتقال داده می شوند. پشت سنگ آغشته به چسب شده و در محل نصب می شوند. سپس توسط پیچ و رولپلاک مهار نهایی صورت می پذیرد. پس از نصب سنگ مطمئنا درز هایی وجود دارند که توسط سیمان و بندکشی برطرف خواهند شد.

ذکر این نکته مهم است که بدانید، شاید ترمیم قسمت های ریزش کرده آنقدر به زیبایی روز اول نشود. دلیل این موضوع نیز واضح است. هنگام سنگ کاری سنگ ها روی هم تراز می شوند و سپس پشت آنها ملات ریخته می شود. اما در کار ما به صورت صد در صدی نمیتوان زیر کار را هموار و صاف نمود.

پوشش روی پیچ ها

پس از اتمام کار پیچ و رولپلاک نیاز است که روی پیچ ها به نحوی پوشانده شود تا زیبایی نما تحت تاثیر قرار نگیرد. این کار معمولا به دو روش انجام می شود. یکی اجرای بتونه و دیگری اجرای رنگ رو گل پیچ ها. هر دو روش محاسن و معایبی دارد و باید با توجه به جنس سنگ نما و شرایط موجود بهترین راه را انتخاب نمود.

اجرای بتونه

راه اول انجام بتونه هم رنگ می باشد. برای انجام این کار می بایست هنگام سوراخ کاری کنیک یا خزینه انجام شود به طوری که گل پیچ مقداری داخل سنگ بنشیند تا روی آن بتونه اجرا شود. حسن این روش در زیباتر شدن آن می باشد و عیب آن در زود گذر بودن این زیبایی است چرا که بتونه در گذر زمان با کشیدن آب به خود و جذب نور آفتاب روز به روز رو به تیرگی می رود. برای این کار نیاز به سیمان سفید و پودرهای رنگ است تا مشابه رنگ سنگ درست شود و سپس اجرا گردد.

اجرای رنگ

راه دوم اجرای رنگ روی گل پیچ می باشد. در این روش نیازی به کنیک نمی باشد و گل پیچ هم سطح با سنگ قرار می گیرد. حسن این روش عدم تغییر رنگ و استحکام به دلیل نرفتن گل پیچ ها به داخل سنگ می باشد. عیب این روش شاید زیبایی کمتر باشد هر چند که دیده شدن پیچ ها در هر دو حالت برای کسی که در جریان کار بوده واضح است و کسی که در جریان نباشد شاید هیچگاه برایش جلب توجه نکند و متوجه نشود. انتخاب یکی از این دو روش نهایتا به عهده مشتری خواهد بود.

بیمه پرسنل مجری کار تثبیت سنگ نما

تمامی پرسنل و تکنسین های مشغول به کار باید دارای بیمه نامه مسئولیت مدنی یا همان بیمه حوادث باشند و مسئولیت کاملا از کارفرما در این خصوص سلب شود. به طور معمول اکثر پیمانکارها یا دارای بیمه نمی باشند و یا خودشان برای خودشان بیمه رد می کنند که در صورت بروز حادثه دوباره مسئولیت به عهده کارفرما می باشد.

شرکت های معتبر مانند شرکت نماسازان پیشرو در صورت نیاز شما قبل از شروع کار بیمه نامه پرسنل به رویت کارفرما خواهند رساند. بیمه پرسنل این شرکت به صورت سالیانه تمدید می گردد. شرایط بیمه به گونه ای است که فعالیت در کل نقاط ایران را پوشش می دهد و نیازی نیست برای کار در هر لوکیشن بیمه جداگانه رد شود.

قیمت پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان

برای محاسبه قیمت یک کار حتما باید از نمای ساختمان و قسمتی که نیاز است بازدید شود. عوامل متفاوتی در تعیین قیمت کار تاثیر گذارند. به مهمترین آنها در زیر اشاره شده است.

حجم کار (شامل تعداد طبقات و متراژ بر کار)جنس سنگ هاابعاد سنگ هانوع پیچ و رولپلاک مصرفیتعداد پیچ های به کار رفتهمیزان ساده کار شدن یا پر ابزار بودن کار (برجستگی های نما)اجرای کار با داربست یا راپل

با توجه به آیتم های بالا پیمانکار موظف است یک پیش فاکتور به کارفرما تقدیم نماید و توضیحات و قیمت را در آن ذکر نماید. پس از مشورت مدیر ساختمان با دیگر مالکین نتیجه به پیمانکار اعلام خواهد شد. جهت مطالعه بیشتر می توانید مقاله قیمت پیچ و رولپلاک سنگ نما را بررسی نمایید.

قرارداد جهت انجام کار رولپلاک نما

برای انجام پیچ و رولپلاک نمای ساختمان حتما باید با شرکتی وارد کار شد که در ابتدای امر با شما قرارداد منعقد می کند. انعقاد قرارداد بین طرفین باعث می شود تا هم کارفرما و هم پیمانکار از وظایف خود آگاه شده و کار طبق اصول خود پیش رود. در این صورت طرفین مجبور به رعایت یک سری وظایف از پیش تعیین شده خواهند بود و مطمئنا مشکلی در حین اجرای کار رخ نخواهد داد. به طور مختصر بندهای قرارداد پیچ و رولپلاک سنگ نما بدین ترتیب اند:

مشخصات طرفین موضوع قراردادمبلغ کارتعهدات طرفینگارانتی کارشماره بیمه نامه پرسنل و سلب مسئولیت از کارفرماذکر جنس پیچبحث پوشش روی پیچ هامدت زمان انجام کار

نماسازان پیشرو، شرکت معتبر پیچ و رولپلاک سنگ نما

در این مقاله سعی بر این بود تا در مورد ریزش سنگ نما و راه های چاره برای آن آگاه سازی شود. مطالب و توضیحات این مقاله برداشت از وبسایت شرکت نماسازان پیشرو بوده است. این شرکت به طور تخصصی در این حوزه مشغول کار می باشد. تمامی پرسنل این شرکت بیمه حوادث داشته و طبق قرارداد منعقد شده هیچ مسئولیتی به عهده کارفرما نخواهد بود.

انجام بیش از ۷ هزار پروژه کوچک و بزرگ در خصوص محکم کردن سنگ نمای ساختمان گواهی بر تجربه، تخصص و رزومه قوی این شرکت است. برای مطالعه بیشتر و دیدن نمونه کارها می توانید به وبسایت این شرکت به آدرس www.petzlrappel.com مراجعه نمایید. همچنین در صورت نیاز می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

۰۲۱۲۲۶۱۹۱۲۸ – ۰۲۱۴۴۲۱۳۶۵۳ – ۰۲۱۷۷۹۴۹۰۷۸ – ۰۲۱۶۶۵۳۶۵۶۸ – ۰۲۱۸۸۵۴۸۵۰۲

پیچ و رولپلاک نما در تهران و در کرج عمده فعالیت این شرکت می باشد. هرچند که این شرکت آماده خدمت رسانی در تمام نقاط کشور و حتی کشورهای مجاور می باشد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!