تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

رازهای تاریخی روز داروساز 1403: پشت پرده یک جشن تاریخی

داروسازی یکی از نقش های کلیدی هر جامعه ی پزشکی است و داروساز با دانش و مهارت خود تاثیر انکار نکردنی در حفظ و پیشرفت سلامت هر جامعه دارد. از این رو یک روز از سال را به نام داروساز اختصاص داده اند تا از زحماتی که این قشر بی ادعا در جامعه می کشند، قدردانی شود.

در مجله اکالا نگاهی به روز داروساز و دلیل نام‌گذاری این روز خواهیم داشت. همراه ما باشید.

روز داروساز چه تاریخی است؟

داروسازی پیشنیه‌ی چندهزار ساله دارد. از زمان‌های دور مردم برای درمان خود از ترکیب مواد طبیعی که در اختیار داشتند استفاده می‌کردند و به مرور این دانش با پیشرفت تکنولوژی گسترش یافت و به شکل امروزی درآمد.

روز داروساز را ۵ شهریور مصادف با زادروز زکریای رازی، شیمی‌دان بزرگ ایرانی و کسی که بیشترین تاثیر را در صنعت داوسازی نه تنها در ایران بلکه در جهان داشته است، تاریخ‌گذاری کرده‌اند.

نگاهی بر زندگی زکریای رازی و دلیل نام‌گذاری روز داروساز

ابوبکر محمد بن زکریای رازی در تاریخ ششم دی سال ۲۴۳ شمسی در ری به دنیا آمد. او در زمینه‌هایی چون شیمی، پزشکی و فلسفه تبدیل به یکی از دانشمندان برجسته عصر خود شد. اما دانش زکریا مختص زمان خودش نبود، دستاوردهای او همچنان به عنوان یکی از منابع قابل اتکا مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرد و او سبب پیشرفت و اکتشافات فراوانی شده است.

یکی از مهم ترین اکتشافات زکریا در خصوص تفاوت بین سرخک و آبله بود. او اولین نفری بود که این دو بیماری را از هم تفکیک کرد و همچنین با ساخت داروهای الکالوئیدی غیرسمی، بیماران زیادی را درمان کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال‌های پزشکی؛ به‌ مناسبت روز پزشک

زکریای رازی شخصیت بسیار بزرگی داشت و کارهای بسیار چشم گیری برای جامعه پزشکی انجام داد که بسیاری از مردم با آنها آشنا نیستند.

محمد زکریای رازی به عنوان پدر علم و بزرگترین پزشک اسلام شناخته شده است. به همین دلیل به پاس زحمات فراوان و بزرگداشت او، زادروز زکریای رازی روز داروساز نام گذاری شده است، تا هم تکریم این دانشمند بزرگ ایرانی باشد و هم نظر عموم را نسبت به وظیفه مهمی که داروسازان در حوزه‌ی سلامت عمومی هر جامعه دارند جلب شود.

در این مقاله سعی کردیم نگاهی کوتاه به زندگی زکریای رازی بیاندازیم و با ذکر این موضوع روز داروساز را به همه داروسازان عزیز تبریک بگوییم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!