تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

15 خواص شگفت انگیز برگ انجیر که شما نمی دانسته اید! راهنمای کاربرد و مصرف بهتر آن

برگ انجیر در طب سنتی استفاده‌های متعددی دارد و معمولا از آن برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا می‌توانید با خواص و مضرات برگ انجیر و کاربرد آن آشنا شوید.

فواید و خواص برگ انجیر

برگ انجیر درست مثل میوه آن فواید زیادی برای سلامت دارد. در ادامه این بخش به مهم‌ترین خواص و فواید برگ انجیر اشاره شده است.

۱- سلامت قلب

برگ انجیر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های متنوع و فیبر است. این برگ خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامت قلب دارد و به کاهش کلسترول بد و همچنین افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند و از همین رو فواید زیادی برای بهبود عملکرد قلب دارد.

۲- بهبود هضم

مصرف دمنوش برگ انجیر به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند و برای بهبود هضم مفید است. در برگ انجیر فیبرهای مخصوصی وجود دارد که برای بهبود گوارش مفید است.

۳- تنظیم قند خون

یکی دیگر از خواص برگ انجیر کمک به کاهش قند خون در افراد دیابتی است. مصرف دمنوش برگ انجیر قند خون را کاهش می‌دهد و از افزایش قند خون نیز جلوگیری می‌کند. برگ انجیر سرشار از پتاسیم است و مصرف آن از بالا رفتن قند خون جلوگیری می‌کند. در طرز تهیه دمنوش برگ انجیر برای دیابت به هیچ عنوان از هیچ گونه شیرین‌کننده‌ای استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: دندان درد را با شیره درخت انجیر به فراموشی بسپارید

۴- درمان سرفه

مصرف دمنوش برگ انجیر برای درمان سرفه‌های خشک مفید است و ترکیبات موجود در آن موجب بهبود درد گلو می‌شود. برای درمان سرفه می‌توانید حدود ۳۰ گم برگ‌های انجیر را به یک لیتر آب اضافه کنید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا عصاره برگ انجیر خارج شود. در ادامه این دمنوش را صاف کنید و برای تسکین سرفه میل کنید.

۵- خواص برگ انجیر برای کبد

مصرف برگ انجیر به بهبود عملکرد کبد و حفظ سلامت کبد کمک می‌کند. مصرف این برگ برای پاکسازی کبد و همچنین تقویت کبد مفید است.

۶- کاهش تری گلیسیرید

یکی دیگر از فواید برگ انجیر کمک به کاهش تری گلیسیرید است. مصرف برگ انجیر از افزایش چربی خون جلوگیری می‌کند و برای سلامتی مفید است. این برگ حاوی مقداری زیادی امگا ۳ و امگا ۶ است که مقداری تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد.

۷- متعادل کردن هورمون‌ها

مصرف برگ انجیر به متعادل شدن هورمون‌ها کمک می‌کند و عوارض دوران یائسگی را کاهش می‌دهد. مصرف برگ انجیر در دوران یائسگی به متعادل شدن هورمون‌ها کمک می‌کند و از همین رو برای سلامت خانم‌ها مفید است.

۸- تنظیم عادت ماهانه

مصرف جوشانده برگ انجیر به افزایش جریان خون در دوران قاعدگی کمک می‌کند و برای تنظیم عادت ماهانه مفید است. برای تنظیم قاعدگی می‌توانید از دم کرده برگ انجیر برای شستشوی واژن و باز کردن جریان خون در قاعدگی استفاده کنید.

۹- درمان ناباروری مردان

برگ انجیر حاوی مقدار زیادی ملاتونین، کافئویلمالیک اسید، منگنز و ویتامین E است و مصرف آن به افزایش تولید اسپرم کمک می‌کند.

۱۰- بواسیر

مصرف برگ انجیر به درمان هموروئید کمک می‌کند و برای درمان بواسیر مفید است. برای درمان بواسیر می‌توانید برگ انجیر را بجوشانید و بعد صبر کنید تا عصاره آن خنک شود. در ادامه دم کرده برگ انجیر را در یک لگن بریزید و داخل آن بنشینید. این کار به درمان بواسیر و بهبود هموروئید کمک می‌کند.

۱۱- خواص برگ انجیر برای لاغری

برگ انجیر سرشار از فیبر است و مصرف آن موجب می‌شود تا برای مدت زمان طولانی احساس سیری را تجربه کنید. استفاده از دمنوش برگ انجیر برای کاهش وزن بسیار مفید است و مانع افزایش وزن می‌شود. جالب است بدانید که استفاده از دم کرده برگ انجیر همراه با شیر به افزایش وزن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۴ رازی که انجیر تازه را تازه نگه می‌دارد

۱۲- خواص برگ انجیر برای کلیه

مصرف برگ انجیر برای پاکسازی کلیه‌ها از سموم اضافه مفید است و به بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کند. در طب سنتی از دمنوش برگ انجیر برای درمان سنگ کلیه استفاده می‌شود. می‌توانید برای سلامت کلیه و دفع سنگ کلیه از برگ انجیر استفاده کنید.

۱۳- برگ انجیر برای عفونت

برگ انجیر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات مفید است که مصرف آن موجب پاکسازی بدن از عفونت می‌شود. برای درمان عفونت دستگاه ادراری می‌توانید از جوشانده برگ انجیر استفاده کنید.

۱۴- خواص برگ انجیر برای کیست تخمدان

در طب سنتی از برگ انجیر برای درمان کیست تخمدان استفاده می‌شود. جالب است بدانید که کیست تخمدان در بدن درست مثل یک آنتی بیوتیک عمل می‌کند و مصرف آن برای درمان کیست‌های تخمدانی مفید است.

۱۵- خواص برگ انجیر برای موی سر

مصرف جوشانده برگ انجیر برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو مفید است. برگ انجیر سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی است که به سلامت موها کمک می‌کند.

عوارض برگ انجیر

مصرف برگ انجیر موجب بروز حساسیت در برخی افراد می‌شود. به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد برگ انجیر موجب اسهال می‌شود. برگ انجیر خشک قند زیادی دارد و از همین رو افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند، نباید به مقدار زیاد از آن استفاده کنند.

مصرف زیاد برگ انجیر موجب پوسیدگی دندان می‌شود. فراموش نکنید که قبل از جراحی نباید از برگ انجیر استفاده کنید. مصرف برگ انجیر حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش می‌دهد و از همین رو بعد از مصرف آن باید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.

افرادی که به بیماری خاصی مبتلا هستند یا از دارو استفاده می‌کنند، نباید به صورت خودسرانه از دم کرده برگ انجیر استفاده کنند.

طریقه مصرف برگ انجیر

برای تهیه دمنوش برگ انجیر ابتدا باید برگ‌های انجیر را با آب فراوان بشویید و آبکش کنید. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند، سپس برگ‌های انجیر شسته شده را به قابلمه اضافه کنید. برای این که عطر و عصاره برگ‌ها بهتر خارج شود، می‌توانید برگ‌های انجیر را خرد کنید و بعد به آب جوش اضافه کنید.

سپس درب قابلمه را روی آن بگذارید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید برگ‌ها برای ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید. در این مرحله از طرز تهیه دمنوش برگ انجیر، بعد از این که عصاره برگ انجیر به طور کامل خارج شد، می‌توانید آن را صاف کنید و در فنجان بریزید. قبل از مصرف این دمنوش می‌توانید مقداری عسل یا شکر به آن اضافه کنید.

روش بعدی برای مصرف برگ انجیر، استفاده از آن به صورت تازه است. در این روش باید برگ انجیر را بشویید و خرد کنید و در سالاد بریزید و مصرف کنید.

نکاتی که باید در مورد خواص و مضرات برگ انجیر بدانید

بهترین روش مصرف برگ انجیر، تهیه دمنوش آن است.می‌توانید روزانه ۲ تا ۳ بار از دمنوش برگ انجیر استفاده کنید.می‌توانید برگ انجیر را با مقداری شکر یا عسل شیرین کنید و بعد مصرف کنید.در طرز تهیه چای برگ انجیر بهتر است آن را کمی خرد کنید و بعد در آب بجوشانید تا عصاره آن کاملا خارج شود.به هیچ عنوان نباید از برگ انجیر برای طولانی مدت استفاده کنید.

در این مقاله می‌توانید با خواص و مضرات برگ انجیر و کاربرد آن آشنا شوید. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از مصرف برگ انجیر با یک پزشک مشورت کنید. اگر تجربه استفاده از برگ انجیر را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!