تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

نکات جذاب درباره قدرت ضدعفونی کننده لیموترش که ناشناخته بودند

لیمو ترش دارای خواص ضد عفونی‌کننده قوی است که آن را به جایگزینی طبیعی برای بسیاری از محصولات شیمیایی تبدیل می‌کند. این مرکبات کوچک قرن‌هاست که برای مبارزه با عفونت‌ها، پاک‌سازی زخم‌ها و حتی تمیز کردن فضاها استفاده می‌شود. در این مقاله از مجله اکالا قصد داریم لیستی از خواص ضدعفونی‌ کننده لیموترش را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست خواص ضد عفونی کننده لیمو ترش

فهرست خواص ضد عفونی کننده لیمو ترش به شرح زیر است:

۱- لیموترش ضد عفونی کننده طبیعی سطوح

مواد موجود در لیموترش حاوی اسید سیتریک هستند که خواص ضد باکتریایی قوی دارد. این باعث می‌شود آب لیموترش در از بین بردن باکتری‌های روی سطوح، ظروف و حتی مواردی مثل و ماشین ظرف‌شویی بسیار کارآمد باشد.

کافی است مقداری آب لیموترش را با آب گرم مخلوط کنید و روی سطوح بکشید یا یک کاسه پر از آب لیموترش و آب را درون ماشین ظرفشویی خود قرار دهید و اجازه دهید تا روی یک برنامه شست و شو کار کند.

۲- به بهبود زخم ها کمک می کند

استفاده از آب لیموترش رقیق شده روی بریدگی‌ها و زخم‌های جزئی می‌تواند از ایجاد عفونت‌های باکتریایی جلوگیری کند. خواص ضدعفونی‌کننده طبیعی لیموترش به تمیز کردن زخم کمک می‌کند در حالی که ویتامین C موجود در آن نیز روند بهبود زخم را افزایش می‌دهد.

با این حال، به دلیل اسیدی بودن، همیشه قبل از استفاده، آب لیمو را با مقداری آب رقیق کنید تا زخم شما تحریک نشود.

۳- درمان آکنه

آب لیمو به دلیل خواص ضد باکتریایی و لایه برداری آن یک درمان طبیعی محبوب برای آکنه پوست است. آب لیمو ترش و حتی پوست آن به باز کردن منافذ، حذف سلول‌های مرده پوست و از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه کمک می کند.

استفاده از آب لیموترش رقیق شده به طور مستقیم در مناطق مستعد آکنه می‌تواند جوش‌های روی پوست را کاهش دهد و پوست ملتهب را تسکین دهد.

بیشتر بخوانید: با این ترفندها، آبلیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهید

۴- گزش حشرات را تسکین می دهد

گزش حشرات اگر به درستی درمان نشود به راحتی عفونی می‌کند. آب لیموترش با خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی‌کنندگی خود از عفونت جلوگیری می‌کند و خارش ناشی از گزش را کاهش می‌دهد.

همچنین می‌تواند به خنثی کردن سم ناشی از نیش حشرات خاص کمک کند و همچون یک مسکن شیمیایی درد آن را تسکین دهد.

۵- آب را تصفیه می کند

جالب است بدانید در برخی از نقاط جهان، آب لیموترش به آب آشامیدنی اضافه می‌شود تا باکتری‌های مضر را از بین ببرد. خواص ضد میکروبی لیمو ترش آن را به یک ضد عفونی‌کننده طبیعی تبدیل می‌کند و حتی در مواردی که از تمیز بودن آب‌ها مثل آب چاه اطمینان ندارید استفاده از لیمو ترش به شما اطمینان می‌دهد که آب برای مصرف ایمن است.

۶- استفاده از لیموترش برای سلامت دهان

استفاده از لیموترش نقش مهمی در حفظ بهداشت دهان و دندان دارد. محتوای اسیدی آب لیمو به از بین بردن باکتری‌های دهان کمک می‌کند و احتمال عفونت لثه، بوی بد دهان و پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

غرغره کردن با آب لیموترش رقیق شده می‌تواند به عنوان یک دهانشویه طبیعی عمل کند. این فرایند را می‌توانید به عنوان یک روتین روزانه برای سلامت دهان و لثه خود بکار ببرید و از نتایج آن به خصوص از بین بردن بوی بد دهان شگفت‌زده شوید.

۷- اسانس تصفیه کننده هوا

دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضد ویروسی است که آن را به یک تصفیه کننده طبیعی هوا تبدیل می‌کند. انتشار اسانس تهیه شده از لیمو ترش در یک اتاق می‌تواند به کشتن باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در هوا کمک کند و هوا را تازه‌تر و تمیزتر کند بدون این که مجبور باشید از مواد شیمیایی مضر استفاده کنید.

این فرایند به خصوص در زمانی که فردی در خانه به بیماری مبتلا شده برای سلامت خود او و جلوگیری از ابتلای دیگران بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: پوست لیمو را به ۱۷ دلیل دور نندازید؛ کاربردهای پوست لیموترش

۸- با سرماخوردگی و گلودرد مبارزه می کند

نوشیدن آب لیموترش در آب گرم می‌تواند به تسکین گلودرد و از بین بردن باکتری‌های مضر گلو کمک کند. خواص ضد ویروسی آن همچنین سیستم ایمنی را در مبارزه با سرماخوردگی تقویت می‌کند و آن را به یک درمان طبیعی عالی در طول فصل آنفولانزا تبدیل می‌کند.

۹- لیموترش به عنوان دئودورایزر (بوگیر و ضدعفونی‌کننده زیربغل)

توانایی آب لیمو در از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده بو، آن را به یک جایگزین طبیعی برای دئودورانت‌های شیمیایی تبدیل کرده است. استفاده از مقدار کمی آب لیموترش رقیق شده و مالش آن زیر بغل می‌تواند بوی بدن را در طول روز از بین ببرد.

همانطور که در این مطلب از مجله سبک زندگی تک فانمطالعه کردید خاصیت ضد عفونی‌کنندگی لیمو باعث می شود تا یک محلول طبیعی همه کاره برای مراقبت از پوست، سلامت دهان، تمیز کردن خانه و حتی تصفیه آب باشد. با استفاده از چنین طیف وسیعی از کاربردها، ترکیب لیموترش در برنامه روزانه شما می‌تواند سلامت و بهداشت روزانه شما را تقویت کند.

منابع: healthline / medicalnewstoday

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!