تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

7 راهکار مطمئن برای کاهش سوزش زبان پس از مصرف انجیر

اگر بعد از خوردن انجیر زبان شما شروع به سوزش کرد می‌توانید فوراً آب سرد یا شیر سرد بنوشید، لبنیاتی مثل ماست و خامه استفاده کنید یا مقداری عسل روی زبان خود نگهداری کنید. سوزش زبان بر اثر خوردن انجیرهای کال، نارس یا نیمه رس اتفاق می‌افتند. در این مقاله از مجله اکالا تمامی روش‌هایی که می‌تواند برای رفع سوزش زبان بعد از خوردن انجیر به‌خصوص انجیر تر کارگشا باشد برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

چرا انجیر باعث سوزش زبان می‌شود؟

آنزیمی که در پوست و گوشت انجیر تازه یافت می‌شود. این آنزیم می‌تواند مخاط دهان و زبان را تحریک کرده و باعث سوزش و ناراحتی شود. وقتی شما شروع به خوردن انجیر می‌کنید این آنزیم پروتئین‌های موجود در سلول‌های زبانی را تجزیه می‌کند و باعث تحریک و سوزش می‌شود.

خوردن چه نوع انجیری موجب سوزش زبان شما می‌شود؟

سوزش زبان ناشی از خوردن انجیر بیشتر در انجیرهای نارس یا نیمه رس دیده می‌شود. در انجیرهای خشک‌شده موجود در خشکبارها یا انجیرها کاملاً رسیده در میوه‌فروش‌ها، میزان این آنزیم خیلی کمتر است و احتمال بروز سوزش نیز کاهش می‌یابد.

بنابراین هنگامی که می‌خواهید انجیری مصرف کنید از رسیده بودن آن اطمینان حاصل کنید انجیرها رسیده بافت بسیار نرمی دارند و معمولا مقداری شیره انجیر از وسط میوه خارج شده است. در ادامه، روش‌هایی برای درمان سوزش زبان پس از خوردن انجیر آورده شده است.

بیشتر بخوانید: عوارض خوردن انجیر ناشتا 

۱- نوشیدن شیر سرد

شیر یکی از بهترین سم‌زداها و رفع‌کننده‌های التهاب در بدن است. بهترین کاری که بعد از خوردن انجیر و احساس سوزش روی زبان خود می‌توانید انجام دهید خوردن یک لیوان شیر است. شیر را به‌صورت سرد استفاده کنید و بهتر است نوع پرچرب آن را انتخاب کنید چون چربی در کاهش التهاب خیلی موثر عمل می‌کند.

هر بار مقداری از آن را در دهان و روی زبان خود نگه دارید و بعد آن را بنوشید. این کار به‌سرعت التهاب و سوزش زبان شما را کاهش می‌دهد.

۲- نوشیدن آب سرد

سوزش روی زبان شما ناشی از واکنش آنزیم و پروتئین‌های روی زبان شما است. در این زمان بخشی از سوزش ناشی از بالا رفتن دمای فعل‌وانفعالات روی زبان شما است. خوردن یک لیوان آب یا نوشیدنی سرد می‌تواند به کاهش سوزش و التهاب روی زبان شما کمک کند.

۳- استفاده از بستنی یا تکه‌های یخ

همانند استفاده از آب سرد یکی دیگر از روش‌ها برای کاهش سوزش زبان بعد از خوردن انجیر نارش یا نیمه رس مکیدن تکه‌های یخ یا خوردن بستنی است. سرمای یخ باعث بی‌حس شدن موقتی اعصاب زبان و تسکین درد می‌شود.

بیشتر بخوانید: ترفندهای فوری درمان زبان سوخته با غذای داغ

۴- خوردن مواد چرب یا لبنی

چربی موجود در لبنیات برای کاهش التهاب روی زبان شما بعد از خوردن انجیر خیلی موثر است. سرشیر، ماست پرچرب و خامه بهترین مواردی هستند که می‌توانید برای این کار انتخاب کنید. چربی موجود در این مواد یک لایه محافظ بر روی سطح زبان ایجاد کرده و آنزیم‌های تحریک‌کننده را خنثی می‌کند.

۵- شستشوی دهان با آب‌نمک

یک قاشق چای‌خوری نمک را درون آب سرد بریزید (ولرم هم باشد مشکلی ندارد) بریزید و هم بزنید تا کاملا حل شود. هر بار مقداری از آن را درون دهان خود بریزید و روی زبانتان قرقره کنید. نمک به کاهش التهاب و سوزش زبان شما کمک شایانی می‌کند. جالب است بدانید که آب‌نمک یک روش سنتی برای رفع سوزش زبان بعد از خوردن انجیر بوده است.

۶- مصرف عسل

از دیرباز از عسل برای کاهش التهاب، درد و سوزش استفاده می‌شده است. حتی وقتی زخم‌های عمیق روی بدن کسی ایجاد می‌شد روی آن عسل می‌گذاشتند تا بتواند با عفونت‌ها و التهابات مقابله کند و درد را تسکین دهید. برای رفع سوزش زبان بعد از خورد انجیر مقداری عسل بردارید هر بار یک قاشق اصل را روی زبان خود بکشید و نگه دارید تا کاملاً حل شود. استفاده از عسل یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش سوزش و التهاب ناشی از خوردن انجیر تر است.

۷- پرهیز از غذاهای تحریک‌کننده (آبلیمو، آبغوره، ترشی)

تا زمان بهبود کامل زبان، از مصرف غذاهای تند، اسیدی و شور خودداری کنید، زیرا این مواد می‌توانند سوزش را تشدید کنند.

در پایان باید گفت به طور کلی اگر از این‌که میوه انجیر در دسترس شما کاملاً رسیده است اطمینان ندارید از خوردن آن اجتناب کنید. در صورتی که به بعد از خوردن انجیر احساس سوزش کردید بهترین و سریع‌ترین راه استفاده از آب نمک یا یخ و نوشیدنی‌های سرد است.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!