تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راز خشک کردن لیمو ترش بدون تلخ شدن

خشک کردن لیمو ترش در خانه یک روش ساده برای تهیه لیمو عمانی است که به افزایش ماندگاری لیمو و جلوگیری از خراب شدن آن نیز کمک می‌کند. اما چگونه لیمو ترش را خشک کنیم که تلخ نشود؟ در این مقاله از بخش آشپزی در مجله اکالا می‌توانید با آموزش خشک کردن لیمو ترش در خانه آشنا شوید.

طرز خشک کردن لیمو ترش در فر

درست کردن لیمو عمانی در خانه بسیار ساده است، اما اگر با فوت و فن‌های تهیه این چاشنی آشنا نباشید، ممکن است طعم لیمو عمانی شما تلخ شود. در این بخش به روش خشک کردن لیمو ترش در فر و بدون تلخی اشاره شده است.

۱- لیمو ترش مناسب تهیه کنید

برای خشک کردن لیمو ترش ابتدا باید لیمو مناسب تهیه کنید. به طور کلی لیموهای تازه و آبداری که پوست نازک و صافی دارند برای خشک کردن بسیار مناسب هستند. لیموهایی که پوستشان ضخیم است، برای خشک کردن مناسب نیستند و معمولا کم آب هستند.

هر چقدر پوست لیمو ترش ضخیم‌تر باشد، احتمال تلخ شدن لیمو عمانی‌ها بعد از خشک شدن نیز بیشتر است، بنابراین در زمان انتخاب لیمو حتما به این نکته توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی لیمو ترش به روش خانگی

۲- لیموها را بشویید

بعد از انتخاب لیمو عمانی، باید لیموها را به دقت بشویید و تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که در زمان شستن لیموها، حتما لیموهای خراب، نرم و سیاه را جدا کنید. در صورتی که لیموها را بدون تمیز کردن خشک کنید، احتمال تلخ شدن لیمو عمانی بسیار بیشتر است.

۳- لیموها را بخیسانید

در این مرحله باید لیموهای شسته شده را در یک ظرف آب بریزید و اجازه دهید لیموها به مدت ۲۴ ساعت در ظرف آب بمانند.

بیشتر بخوانید: با این ترفندها، آبلیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهید

۴- لیموها را در فر خشک کنید

لیموها را آبکش کنید و سپس داخل سینی فر بچینید. در ادامه فر را با دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و لیموها را برای ۴ تا ۵ ساعت در فر قرار دهید تا کاملا خشک شوند. به خاطر داشته باشید که اگر دمای فر بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد و لیموها به سرعت خشک شوند، ممکن است مزه آن‌ها تلخ شود و کیفیت خود را از دست بدهند.

روش درست کردن لیمو عمانی در دستگاه میوه خشک کن

برای خشک کردن لیمو عمانی در دستگاه میوه خشک کن، باید لیموهای سالم و پوست نازک تهیه کنید. سپس لیموها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و داخل دستگاه میوه خشک کن بچینید. دستگاه را با دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و اجازه دهید لیموها برای ۴ تا ۵ ساعت در آن بمانند و خشک شوند.

روش درست کردن لیمو عمانی در آفتاب

یکی دیگر از بهترین روش‌های درست کردن لیمو عمانی در خانه، قرار دادن لیموها زیر نور آفتاب است. در این روش باید لیموها را بشویید و خشک کنید و سپس روی یک سینی یا پارچه نخی بریزید. در ادامه لیموها را برای مدت ۱۰ روز در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

بعد از این که لیموها خشک شدند، آن‌ها را در یک سبد بریزید و در سایه قرار دهید تا به طور کامل خشک شوند.

نکاتی که باید برای جلوگیری از تلخ شدن لیمو عمانی بدانید

در صورتی که برای خشک کردن لیمو عمانی از دمای بالاتر از ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید، ممکن است لیموها تلخ شوند.مدت زمان خشک شدن لیمو ترش به درجه حرارت، رطوبت هوا و همچنین ضخامت پوست لیمو بستگی دارد.بعد از خشک کردن لیمو عمانی به هر روشی، بهتر است آن را به مدت یک هفته در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شوند.برای تهیه لیمو عمانی حتما از لیموهایی که پوست نازک و سالم دارند استفاده کنید.اگر پوست لیمویی که تهیه کرده‌اید، ضخیم است، بهتر است لیموها را برای ۲ تا ۳ روز در سایه قرار دهید و بعد خشک کنید تا پوست آن‌ها نازک شود.یکی از اسرار درست کردن لیمو عمانی این است که باید به طور کامل خشک شود. باقی ماندن مقداری کمی رطوبت در لیمو موجب کپک زدن و خراب شدن لیموها می‌شود.برای این که عطر لیمو عمانی به طور کامل حفظ شود، بهتر است آن را در یک ظرف در بسته بریزید و در مکانی دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.در صورتی که لیموها به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرند، مزه آن‌ها تلخ می‌شود.خشک کردن لیمو ترش در دستگاه میوه خشک کن از تلخ شدن آن جلوگیری می‌کند.مهم‌ترین دلیل تلخی لیمو عمانی هسته‌های لیمو است. برای جلوگیری از تلخ شدن لیمو عمانی می‌توانید قبل از خشک کردن لیمو، هسته‌های آن‌ها را به طور کامل جدا کنید.برای جلوگیری از تلخ شدن غذا بعد از اضافه کردن لیمو عمانی، می‌توانید لیموها را از چند ساعت قبل در آب گرم خیس کنید و سپس هسته‌های لیمو را جدا کرده و آن را به غذا اضافه کنید. در صورتی که زمان کافی برای خیس کردن لیمو عمانی ندارید، می‌توانید لیموها را برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد آب آن را دور بریزید و از این لیموها برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.برای جلوگیری از خراب شدن لیمو عمانی می‌توانید قبل از خشک کردن لیموهای برش خورده، مقداری نمک به آن‌ها اضافه کنید.به منظور خشک کردن لیمو ترش روی بخاری باید لیموها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و روی سینی بچینید. سپس سینی را روی بخاری قرار دهید تا لیموها خشک شوند. می‌توانید لیموهای درسته را نیز داخل سینی قرار دهید و روی بخاری با شعله ملایم بگذارید تا خشک شوند. در این روش باید لیموها را به صورت مداوم زیر و رو کنید.در طرز خشک کردن لیمو ترش بدون پوست باید با کمک یک چاقوی تیز پوست لیموها را جدا کنید و بعد آن‌ها را در سینی بریزید و در نور آفتاب خشک کنید.خشک کردن لیمو ترش در آفتاب چند هفته طول می‌کشد و در این مدت باید چندین بار لیمو ترش را زیر و رو کنید.برای خشک کردن لیمو ترش می‌توانید آن را برای مدت طولانی در سینی قرار دهید و در سایه یا حتی فضای داخل آشپزخانه خشک کنید.برای خشک کردن لیمو ترش ورقه‌ای باید لیموها را به ضخامت مناسب که نه خیلی نازک و نه خیلی ضخیم باشند، برش دهید.

در این مقاله به این سوال که چگونه لیمو ترش را خشک کنیم که تلخ نشود پاسخ دادیم. به خاطر داشته باشید که برای تهیه لیمو عمانی حتما از لیموهای سالم استفاده کنید و به هیچ عنوان لیموهای کهنه که پوست ضخیمی دارند را برای خشک کردن استفاده نکنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!