تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راهکار شگفت‌انگیز برای مقابله با سرماخوردگی: خواص شلیل و راه‌های مصرف بهینه

شلیل، یکی از بستگان نزدیک هلو، به دلیل داشتن ویتامین C و خواص آنتی‌اکسیدانی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرماخوردگی دارد. شلیل می‌تواند حتی التهاب‌های گلو و آب‌ریزش بینی را حین سرماخوردگی کاهش دهد. در این مقاله از مجله اکالا، چگونگی مفید بودن شلیل برای سرماخوردگی، خواص دارویی آن و نحوه استفاده موثر از شلیل برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی را بررسی خواهیم کرد.

قدرت تغذیه‌ای شلیل برای تسکین سرماخوردگی

شلیل سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که این میوه جادویی را به یک ماده غذایی ارزشمند و یک مبارز قوی در مقابله با سرماخوردگی تبدیل می‌کند. شلیل حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم و فیبر غذایی است.

این مواد مغذی، به ویژه ویتامین C، نقش کلیدی در تقویت ایمنی و محافظت از بدن در برابر سرماخوردگی و سایر عفونت‌ها دارند. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شلیل به کاهش التهاب کمک می‌کند که می‌تواند دز زمان ابتلا به این بیماری علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: روش‌های خانگی برای درمان سرماخوردگی در تابستان

خواص کلیدی شلیل در درمان سرماخوردگی

شلیل همچون مرکبات دارای ویتامین C است

مهم‌ترین ماده مغذی موجود در شلیل که به درمان سرماخوردگی و حتی پیشگیری از آن کمک شایانی می‌کند ویتامین C است. این ماده ارزشمند در مرکباتی مثل پرتقال و لیمو موجود است اما شاید کمتر کسی بداند که شلیل با بافت ترد خود منابعی غنی از ویتامین c در خود جای داده است.

مصرف شلیل با تزریق دز کافی از این ویتامین به بدن، سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند و حتی در زمان ابتلا به سرماخوردگی طول درمان شما را کاهش می‌دهد. همچنین جالب است بدانید که شلیل به کاهش التهاب در دستگاه تنفسی کمک می‌کند و علائمی مانند گلودرد و احتقان بینی را نیز کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: خواص مفید گلابی برای سرماخوردگی

خواص آنتی‌اکسیدانی شلیل موثر برای سرماخوردگی

علاوه بر ویتامین C، شلیل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های دیگری مانند پلی‌فنول‌ها، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. این ترکیبات به محافظت از سلول‌ها در برابر عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی کمک می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی شلیل علاوه بر کاهش زمان ابتلا به بیماری می‌تواند سایر التهاب‌های مرتبط با سرماخوردگی مانند آبریزش بینی یا سینوس‌های متورم را نیز کاهش دهد.

شلیل یک آب‌رسان عالی برای بدن در زمان سرماخوردگی

هیدراته ماندن در هنگام سرماخوردگی بسیار مهم است، شاید تصور کنید در بافت ترد و منسجم شلیل میزان زیادی آب وجود ندارد؛ اما شلیل یکی از بهترین گزینه‌های برای آبرسانی به بدن در زمان سرماخوردگی است.

علاوه بر این، فیبر غذایی شلیل از سلامت روده شما حمایت می‌کند. روده‌های شما در حقیقت موتورخانه اصلی بدن برای جذب مواد مغذی موجود است و این همان نقطه‌ای که شلیل بهترین کم را به شما می‌کند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند.

ویتامین A و بتاکاروتن

خود شلیل دارای ویتامین A نیست؛ اما شلیل حاوی بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. این ویتامین برای حفظ سلامت غشاهای مخاطی مهم است که به‌عنوان اولین خط دفاعی سیستم تنفسی در برابر عوامل بیماری‌زا مانند ویروس سرماخوردگی عمل می‌کند.

نحوه استفاده از شلیل برای تسکین سرماخوردگی

گنجاندن شلیل در رژیم غذایی در طول سرماخوردگی می‌تواند ساده و لذت‌بخش باشد. در اینجا چند روش برای استفاده از شلیل برای به حداکثر رساندن فواید سرماخوردگی آنها وجود دارد:

چای شلیل و زنجبیل

یک چای گرم تهیه شده با تکه‌های شلیل و زنجبیل تازه می‌تواند به تسکین گلودرد و کاهش التهاب سرماخوردگی کمک کند. زنجبیل دارای خواص ضد میکروبی است ترکیب آن با شلیل نوشیدنی گرم شما را به یک درمان قوی سرماخوردگی تبدیل می‌کند.

آب شلیل

آب شلیل تازه یا شلیل حلیم شده می‌تواند به هیدراته نگه‌داشتن بدن شما کمک کند و درعین‌حال مواد مغذی ضروری را برای بدن شما تامین کند. از افزودن شکر به این موارد خودداری کنید، زیرا برای سرماخوردگی شما مضر خواهد بود.

آنها را تازه بخورید

ازآنجایی‌که پخت‌وپز ممکن است محتوای ویتامین C شلیل را کاهش دهد، شلیل تازه را به‌عنوان میان‌وعده مصرف کنید یا به سالاد اضافه کنید. مصرف خام شلیل بهترین راه برای حفظ خواص تقویت‌کننده سیستم ایمنی است.

اسموتی شلیل

یک اسموتی با شلیل تازه، پرتقال و کمی عسل می‌تواند ویتامین C بدن شما را به سرعت افزایش دهد. شما همچنین می‌توانید ماست پروبیوتیک را به اسموتی خود اضافه کنید، تا درجه تقویت سیستم ایمنی خود را تا حد ممکن بالا ببرید.

سالاد شلیل

شلیل را با سایر میوه‌های غنی از ویتامین C مانند کیوی و توت فرنگی ترکیب کنید تا یک سالاد میوه با طراوت درست کنید. این سالاد سلامت دوز غلیظی از مواد مغذی ضد سرماخوردگی را در فرم آب‌رسان قوی و غنی از آنتی‌اکسیدان برای بدن شما فراهم می‌کند.

در پایان، استفاده از شلیل یک راه طبیعی، خوشمزه و مؤثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن در هنگام سرماخوردگی است. محتوای بالای ویتامین C، خواص آنتی‌اکسیدانی و فواید هیدراتاسیون، شلیل را به یک مکمل عالی برای هر رژیم مبارزه با سرماخوردگی تبدیل می‌کند.

منابع: healthline / webmd

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!