تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راز تهیه کنسرو رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی خانگی، به دلیل نداشتن مواد نگهدارنده، مستعد کپک زدن است. یکی از روش‌های مؤثر برای جلوگیری از این مشکل و نگهداری طولانی مدت رب گوجه فرنگی، کنسرو کردن آن است. در این مقاله از مجله اکالا، طرز کنسرو کردن رب گوجه فرنگی را آموزش می‌دهیم تا بتوانید به راحتی این کار را در منزل انجام دهید و رب گوجه خود را برای مدت طولانی تازه نگه‌دارید.

مواد لازم جهت کنسرو کردن رب گوجه فرنگی

برای کنسرو کردن رب گوجه فرنگی به مواد زیر احتیاج دارید:

رب گوجه فرنگی تازهبه مقدار دلخواهنمکبه مقدار لازمآببه مقدار لازمروغن مایع یا روغن زیتونبه مقدار لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

روش کنسرو کردن رب گوجه فرنگی

روش کنسرو کردن رب گوجه فرنگی به شرح زیر است:

مرحله اول: استریل کردن شیشه

اولین مرحله برای کنسرو کردن رب گوجه فرنگی، استریل کردن شیشه است. برای این منظور، ابتدا شیشه‌ها را خوب بشویید تا کاملا تمیز شوند. سپس، درون یک قابلمه، آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.

پس از اینکه آب به جوش آمد، شیشه‌ها را درون آن قرار دهید. پس از ۱۰ دقیقه، شعله را خاموش کرده و شیشه‌ها را از آب خارج کرده و اجازه دهید خشک شوند. استریل کردن شیشه‌ها مانع از ورود میکروب‌ها شده و کیفیت رب گوجه را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند.

مرحله دوم: کنسرو کردن رب گوجه فرنگی

پس از پخت کامل رب گوجه فرنگی، شعله را خاموش کرده و با قاشق تمیز و خشک، رب داغ را بلافاصله در شیشه‌های استریل شده بریزید. برای افزایش ماندگاری رب، هر چند قاشق که در شیشه ریختید، مقداری نمک به آن اضافه کنید.

نمک خاصیت ضدباکتریایی داشته و ماندگاری رب را افزایش می‌دهد. پس از اینکه شیشه پر شد، با پشت قاشق رب گوجه فرنگی را فشار دهید تا هیچ فضای خالی باقی نماند.

در نهایت روی سطح رب، مقداری روغن زیتون یا روغن مایع بریزید و درب شیشه را محکم ببندید. اجازه دهید شیشه‌ها به دمای محیط برسند و سپس آن‌ها را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای قرمزتر شدن رنگ رب گوجه فرنگی

نکات مهم کنسرو کردن رب گوجه فرنگی

اگر قصد کنسرو کردن رب گوجه فرنگی دارید، حتما به نکات زیر توجه کنید:

هنگامی که شیشه‌های رب گوجه فرنگی را برای استریل کردن درون آب جوش می‌گذارید، شیشه‌ها باید هم دمای محیط باشند، زیرا اگر سرد باشند امکان دارد بشکنند.هنگام بستن درب شیشه‌های کنسرو، بهتر است درب شیشه داغ باشد. این کار مانع از ورود هوا به ظرف شده و در نتیجه، رب برای مدت طولانی‌تری قابل نگهداری خواهد بود.کنسرو رب گوجه فرنگی تنها تا زمانی که درب آن باز نشده، حالت کنسروی خود را حفظ می‌کند. یعنی به محض باز کردن درب ظرف، رب دیگر خاصیت کنسروی نداشته و نمی‌توان آن را برای مدت طولانی نگه‌داشت.

در این بخش از مجله آشپزی تک فانبه شما یاد دادیم که چگونه رب گوجه فرنگی را کنسرو کنید. با استفاده از این روش، دیگر نیازی نیست که نگران فاسد شدن رب گوجه و از بین رفتن زحمات خود باشید.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!