تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

7 راهکار برای پذیرفتن و دوست داشتن بدن خود

در عصر حاضر و با تسلط رسانه‌ها بر زندگی و تفکر مردم، نارضایتی از بدن به وجود می‌آید که می‌تواند به عزت نفس شما آسیب برساند. مطالعات نشان می‌دهد که این حس بد نسبت به بدن، می‌تواند با مشکلات دیگری مانند افسردگی و خطر بالای اختلالات خوردن مرتبط باشد. بنابراین، از نظر تئوری، دوست داشتن بدن و در واقع خوشایند بودن بدن فرد از نظر خودش، یک حالت ایده آل است، اما آیا همیشه جواب می‌دهد؟ نه لزوماً. در این مقاله از مجله اُکالا، چند توصیه مفید برای یادگیری نحوه پذیرش بدن خود به شما می‌دهیم، حتی اگر عاشق هر اینچ از بدن خود نباشید.

چگونه نسبت به بدن خود حس مثبتی داشته باشیم؟

حس مثبت داشتن نسبت به بدن، یعنی اینکه بدن خود را صرف نظر از اندازه، فرم، یا سایر ویژگی‌های بیرونی دوست داشته باشید. در حالی که این عشق به خود به منظور تشویق یک رابطه سالم‌تر با بدن شما است، اما دارای معایبی است.

به گفته دکتر راشل گلدمن، روانشناس بالینی و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، همیشه چیزهایی در بدن ما وجود دارد که ما آنها را دوست نداریم. هیچ چیز در زندگی سیاه یا سفید نیست. هیچ راهی وجود ندارد که همه چیز همیشه خوب باشد، و الزامات پذیرش بدن به این شکل می‌تواند مضر باشد، زیرا وقتی کسی نمی‌تواند ۱۰۰ درصد بدن خود را دوست داشته باشد، این راه حل و توصیه، دست نیافتنی به نظر می‌رسد.

در واقع، برای کسانی که از ظاهر بدن خود ناراضی هستند، این ایده که می‌توانید به نحوی فکر خود را تغییر دهید و احساس خوبی نسبت به آن داشته باشید، عملی یا مفید نیست. حتی می‌تواند منجر به احساس شرم و گناه به خاطر نرسیدن به آن طرز فکر مثبت شود.

علاوه بر این، برای ایجاد یک نگرش سالم‌تر در مورد آن، لازم نیست برای همه جنبه‌های بدن خود، به خودتان یا بدنتان افتخار کنید. “بی‌طرفی بدن” راهی برای ایجاد احترام واقعی برای بدن خود بدون دوست داشتن یا متنفر بودن آن است. در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است.

۱. افکار غیر مفید را به چالش بکشید.

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که “من از پاهایم متنفرم” یا “اوه، بازوانم خیلی چاق هستند”؟ توصیه درست این است: ما می‌توانیم هر فکری را در خود عوض کنیم، اما جایگزین کردن آن افکار منفی با افکار مثبت، مانند “من عاشق پاهایم هستم” راه حل نیست.

در واقع ما نمی‌توانیم که همیشه افکار منفی را با افکار مثبت به چالش بکشیم؛ بنابراین، در عوض، به چیزهایی فکر کنید که خنثی‌تر هستند، زیرا واقع‌بینانه‌تر بوده و در از بین بردن افکار منفی، بهتر عمل می‌کنند.

۲. روی توانایی‌های بدنتان تمرکز کنید.

همان‌طور که روی جایگزین کردن افکار منفی و غیرمفید کار می‌کنید، تمرکز را از ظاهر بدن خود به قدردانی از عملکرد بدن و کارهایی که هر روز برای شما انجام می‌دهد تغییر دهید.

با در نظر گرفتن این رویکرد، به‌جای اینکه فکر کنید «از پاهایم متنفرم»، می‌توان گفت: «پاهایم به من اجازه می‌دهند هر روز راه بروم». وقتی صحبت با خود را بر اساس توانایی‌های بدن خود قرار می‌دهید، این کار می‌تواند به شما کمک کند تا حد وسط پذیرش را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: با این ۸ قدم، دوباره از نو شروع کن

۳. از جملات تاکیدی واقع بینانه استفاده کنید.

به نظر روان‌شناسان، جملات تاکیدی به خودگویی ما تبدیل می‌شوند، بنابراین اگرچه در ابتدا خودکار یا طبیعی به نظر نمی‌رسند، اما هر چه بیشتر تمرین کنیم، بیشتر به آنچه به خود می‌گوییم باور پیدا خواهیم کرد و بهترین بخش این است که این تمرین می‌تواند زمانی مفید واقع شود که آن افکار منفی سرازیر شوند.

وقتی احساس ناراحتی می‌کنید، سخت است که افکار خود را در آن لحظه به چالش بکشید و سپس با خودتان صحبت کنید. اما اگر تمرین تاییدی داشته باشید، در صورت نیاز یک فکر مفید و واقع بینانه خواهید داشت. به یاد داشته باشید، هدف استفاده از جملات تاکیدی مرتبط (و نه مثبت) است که یک مزیت عملکردی را به شما یادآوری می‌کند. مثلا همین که پاهایم باعث می‌شوند من بتوانم راه بروم.

۴. لباس‌هایی بپوشید که مناسب هستند و در آن احساس خوبی دارید.

آیا آن شلوار جین‌هایی را که به طور ناخوشایندی تنگ هستند می‌پوشید و فشار زیادی را برای پوشیدن آنها تحمل می‌کنید؟ یا آن سویشرت گشاد که وقتی چندین لباس هم داشته باشید، باز برای شما بزرگ به نظر می‌رسد؟ باید بگوییم که بهتر است هر دوی این گزینه‌ها را حذف کنید.

لباس‌های خیلی بزرگ که به شما احساس بی‌حسی می‌دهد یا لباس‌های خیلی کوچک و تنگ نپوشید. اگر لباس‌های خیلی تنگ بپوشید، انرژی زیادی صرف فکر کردن در مورد احساس ناراحتی‌تان می‌کنید که توجه بیشتری را به اندازه بدنتان جلب می‌کند.

به طور مشابه، لباس‌های خیلی گشاد ممکن است باعث ایجاد احساس کسالت در شما شوند. چیزی را انتخاب کنید که راحت باشد، به شما بهترین احساس را بدهد و بعد از پوشیدن به آن فکر نکنید.

۵. مراقبت‌های بهداشتی از بدن خود را جدی بگیرید.

خیلی اوقات، تصمیماتی مثل ورزش و غذا خوردن، در میل به تغییر وزن یا ظاهر بدنی شما پیچیده می‌شود که باعث می‌شود سالم غذا خوردن و ورزش کردن، احساس تنبیه و شاید حتی ناامیدکننده‌ای را به شما انتقال دهد. اگر این تصمیمات را بر اساس مراقبت از خود و دادن آنچه بدن برای احساس خوب نیاز دارد، بگیرید، تمرینات شما چگونه تغییر می‌کند و چه چیزی را برای خوردن انتخاب می‌کنید؟

به عنوان مثال، به جای شرکت در کلاس ورزشی سخت برای سوزاندن دسر دیشب، آیا از عرق کردن برای سوزاندن مقداری انرژی منفی لذت می‌برید یا یک کلاس یوگای ملایم مفیدتر خواهد بود؟ وقتی به خوردن و ورزش به عنوان راه‌هایی برای مراقبت از بدن خود فکر می‌کنید، انتخاب‌هایی می‌کنید که از آنها لذت می‌برید و به خوبی به بدن شما خدمت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توانیم عزت نفس بیشتری داشته باشیم؟

۶. افراد مختلف را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اگر شبکه‌های اجتماعی و صفحاتی که شما دنبال می‌کنید، مملو از تصاویر افرادی است که احساس بدی در شما ایجاد می‌کنند، زمان آن رسیده است که دکمه‌های لغو دنبال کردن، یا بی صدا را پیدا کنید. شما بر افرادی که دنبال می‌کنید کنترل دارید، بنابراین هرگونه محتوای محرک را فیلتر کنید، چه سلفی‌های یک دوست معمولی لاغر باشد یا توصیه‌های یک مربی بهداشتی برای کاهش وزن.

در عوض، صفحات خود را با حساب‌هایی پر کنید که طیفی از بدن‌های واقعی را نشان می‌دهند و بازنمایی گسترده‌تری از افراد را ترویج می‌کنند. در حالی که بی‌طرفی تنها بر ظاهر متمرکز نیست، دیدن تصاویری از افراد دیگر مانند شما که شبیه مدل‌ها و بی‌نقص جلوه نمی‌کنند، مفید است.

۷. عادت صحبت در مورد بدن‌ها را از خود دور کنید.

بدن کسی موضوع گفتگو نیست. فرقی نمی‌کند که آن شخص یک آدم معروف باشد که علناً وزن کم یا اضافه کرده است یا اینکه فرد نزدیک‌تر به شما باشد. ما نمی‌توانیم از ظاهر بیرونی کسی ببینیم که مردم با چه چیزی دست و پنجه نرم می‌کنند. ما نمی‌دانیم مردم بر اساس ظاهر بدنشان، چه چیزی را تجربه می‌کنند.

ممکن است فردی عمداً یا به دلیل یک بیماری مزمن وزن کم کرده باشد. با شرکت در صحبت‌های درباره بدن چیزی به دست نمی‌آید و می‌تواند برای شما و دیگران مضر باشد. اگر می‌خواهید زمان کمتری را صرف تمرکز بر ظاهر بدن خود کنید، بهتر است به سایر بدن‌ها نیز توجه نکنید.

جامعه ما برای اندام‌های معمولی لاغر و متناسب ارزش قائل است، بنابراین کاملا طبیعی است که آرزو کنید بدن شما با این به اصطلاح ایدئال‌ها مطابقت داشته باشد. اما، در واقعیت، افراد کمی می‌توانند به طور سالم و پایدار به این استانداردها دست یابند، و وقتی بدن شما با این تصویر مطابقت ندارد، می‌تواند منجر به اعتماد به نفس پایین و مشکلات دیگر شود. از آنجایی که احساس رضایت کامل در مورد بدن شما می‌تواند چالش برانگیز باشد، راه بهتر این است که روی بی‌طرفی بدن کار کنید.

آنچه در این مقاله از مجله سبک زندگی اُکالا خواندید، توصیه می‌کند که تمرین فعالانه این تکنیک‌های گفته شده، می‌تواند به شما کمک کند زمان کمتری را با دلسردی یا تمرکز زیاد روی بدن خود بگذرانید، که این خود می‌تواند بهزیستی کلی شما را بهبود بخشد.

منبع: www.today.com

من هستی دفتری هستم، دانش آموخته روزنامه‌نگاری، روانشناسی و علوم اعصاب شناختی. بزرگترین دغدغه من در حوزه کاری، شناخت انسان‌ها و کمک بهشون برای داشتن ذهن و روانی سالم و تواناست. در مسیرم چیزهای زیادی هم از کتاب‌ها و نظریه‌ها و هم از تجربه‌های دیگران یاد گرفتم و اینجا سعی دارم دریافت خودم از بعضی مسائل رو به زبان ساده برای شما بنویسم. امیدوارم که نوشته‌هام بتونه اندکی راهنما و کارگشا باشه.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!