تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

جادویی و شگفت انگیز: رازهای باورنکردنی کلاهک بادمجان برای کنترل دیابت + نحوه مصرف

یکی از مهم‌ترین خواص کلاهک بادمجان در طب سنتی، کاهش قند خون است. مصرف این قسمت از بادمجان قند خون را در کوتاه‌ترین زمان کاهش می‌دهد و از افزایش قند خون در افراد دیابتی جلوگیری می‌کند. در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا می‌توانید با طریقه مصرف و خواص کلاهک بادمجان برای دیابت آشنا شوید.

خواص کلاهک بادمجان

کلاهک بادمجان طبع گرم و خشک، فیبر زیاد و کالری پایینی دارد و در طب سنتی به عنوان قویترین پایین آورنده قند خون شناخته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کلاهک بادمجان قند خون را به سرعت کاهش می‌دهد و از بروز دیابت در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. کلاهک بادمجان سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان‌های متنوع است و از همین رو مصرف آن به تنظیم متابولیسم کربوهیدرات‌ها و بهبود جذب گلوکز کمک می‌کند.

در ادامه به ۲ خاصیت معجزه آور کلاهک بادمجان برای دیابت اشاره شده است.

کمک به کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت

یکی از فواید کلاهک بادمجان برای افراد مبتلا به دیابت، کمک به کاهش وزن است. بادمجان سرشار از فیبر و مواد مغذی است و کالری و کربوهیدرات بسیار پایینی دارد که مصرف آن موجب کاهش اشتها و کاهش وزن می‌شود. در هر عدد بادمجان متوسط حدود ۱۹ گرم فیبر وجود دارد که برای کاهش وزن در افراد دیابتی مفید است.

فنل‌های موجود در کلاهک بادمجان سوخت و ساز را تنظیم می‌کنند و برای تجزیه کربوهیدرات‌ها در بدن مفید هستند. مصرف کلاهک بادمجان موجب بهبود جذب گلوکز در بدن می‌شود و در تنظیم کربوهیدرات‌های بدن بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: مضرات مصرف زردآلو برای افراد دیابتی؛ بررسی دقیق

بهبود ترشح انسولین

در کلاهک بادمجان یک نوع آنتی اکسیدان مخصوص به نام فنل وجود دارد که مصرف آن موجب بهبود ترشح انسولین و تجزیه کربوهیدرات‌ها می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بادمجان مانع ترشح آنزیمی خاص در بدن می‌شود و از هم رو از تبدیل نشاسته به قند خون جلوگیری می‌کند.

در این قسمت از بادمجان ترکیباتی مثل آلفا گلوکوزیداز و همچنین آنژیوتانسین وجود دارد که به افزایش جذب گلوکز می‌شود و از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: با مهم‌ترین خواص بامیه برای دیابت آشنا شوید!

طریقه استفاده از کلاهک بادمجان برای دیابتی‌ها

روش استفاده از کلاهک بادمجان برای کاهش قند خون بسیار ساده است. برای این که قند خونتان کاهش پیدا کند، می‌توانید ۵ تا ۶ عدد کلاهک بادمجان را جدا کنید و همراه با ۲ لیوان آب در قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا بجوشد. چند دقیقه صبر کنید و اجازه دهید کلاهک بادمجان‌ها در آب بپزند و رنگ پس دهند. بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.

صبر کنید تا جوشانده کلاهک بادمجان خنک شود، سپس می‌توانید از آب آن برای کاهش قند خون استفاده کنید. می‌توانید این آب را در یک ظرف در بسته بریزید و تا چند روز در یخچال قرار دهید و برای کاهش قند خون مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که در زمان مصرف جوشانده کلاهک بادمجان برای دیابت به هیچ عنوان آن را همراه با شکر یا شیرین کننده‌های دیگر مصرف نکنید.

یکی دیگر از روش‌های استفاده از کلاهک بادمجان، استفاده از بادمجان خشک است. در این روش باید کلاهک بادمجان را بشویید و در سینی قرار دهید. سپس سینی را برای چند روز در مقابل نور آفتاب بگذارید. صبر کنید تا کلاهک بادمجان خشک شود، سپس آن را در آسیاب بریزید و پودر کنید. حالا می‌توانید از این پودر در سالاد، ماست یا غذا استفاده کنید.

راهکار بعدی برای مصرف کلاهک بادمجان این است که این قسمت از بادمجان را نیز مثل سایر بخش‌های آن در غذا و خورش بریزید و مصرف کنید.

مضرات کلاهک بادمجان

مصرف کلاهک بادمجان قند خون را به سرعت کاهش می‌دهد و از همین رو مصرف آن برای افرادی که قند خون پایینی دارند مضر است. افرادی که به دیابت مبتلا هستند و از دارو استفاده می‌کنند، نباید از کلاهک بادمجان استفاده کنند، زیرا این کار موجب افت ناگهانی قند خون می‌شود. از طرف دیگر مصرف زیاد کلاهک بادمجان نیز موجب افت قند خون می‌شود و از همین رو ممکن است عوارض جبران ناپذیری را ایجاد کند.

برخی افراد ممکن است به کلاهک بادمجان حساسیت داشته باشند، این افراد به هیچ عنوان نباید از بادمجان و کلاهک آن استفاده کنند. مصرف کلاهک بادمجان برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و مشکلات صفرا نیز ممنوع است و این افراد بهتر است از این بخش از بادمجان استفاده نکنند.

نکاتی که باید در مورد مصرف کلاهک بادمجان برای دیابت بدانید

مصرف کلاهک بادمجان خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می‌دهد و از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند.برای کاهش قند خون در دوران بارداری می‌توانید روزانه از مقداری کلاهک بادمجان استفاده کنید. قبل از مصرف کلاهک بادمجان در بارداری حتما با پزشک مشورت کنید.اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا از دارو استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف کلاهک بادمجان با پزشک مشورت کنید.در پاسخ به این سوال که آیا بادمجان برای دیابت ضرر دارد یا نه باید بگوییم که کلاهک بادمجان تاثیر فوق‌العاده‌ای بر درمان دیابت و جلوگیری از افزایش قند خون دارد.برای جلوگیری از بروز دیابت و برطرف کردن علائم پیش دیابت می‌توانید از کلاهک بادمجان استفاده کنید.مصرف کلاهک بادمجان موجب مهار تولید گلوکز در بدن می‌شود و به کاهش فشار خون و افزایش متابولیسم چربی‌ها کمک می‌کند.مقدار مصرف آب کلاهک بادمجان محدود است و بعد از آماده کردن جوشانده کلاهک بادمجان با ۵ تا ۶ عدد از آن می‌توانید روزانه از یک لیوان از این جوشانده استفاده کنید.برای کنترل قند خون با کلاهک بادمجان بهتر است به صوت دوره‌ای از آن استفاده کنید تا قند خون شما پس از مدتی به محدوده نرمال نزدیک شود.کلاهک بادمجان برای رفع عفونت موثر است و دود کردن آن موجب خشک شدن عفونت می‌شود.کسانی که قند خون پایینی دارند، نباید از کلاهک بادمجان استفاده کنند.

در این مقاله به طریقه مصرف و خواص کلاهک بادمجان برای دیابت اشاره شد. از این پس به جای دور ریختن کلاهک بادمجان بهتر است آن را برای تهیه دمنوش استفاده کنید یا در غذا بیندازید و از خواص شگفت انگیز آن برای کاهش قند خون بهره‌مند شوید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!