تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راز پسته‌های بدون عیب و با ماندگاری بیشتر، برملا شد!

مهم‌ترین عامل کرم زدن پسته‌ها وجود لارو در خود پسته است که شما هنگام خرید باید دقت کنید پسته سالم باشد، اما دلایل دیگری مثل گرما و رطوبت هوا نیز می‌توانند موجب کرم زدن پسته شوند. در این مقاله از مجله اکالا به جنبه‌های مختلفی که موجب کرم زدن پسته‌ها می‌شود و راه‌هایی که با آن می‌توانید از این امر جلوگیری کنید می‌پردازیم.

دلایل کرم زدن پسته و روش‌های جلوگیری از آن

مهم‌ترین دلیل کرم زدن پسته‌ها وجود نوعی آفت در خود پسته است. این آفت (لارو) می‌تواند در پسته تخم‌گذاری کند و بعد از خریدن پسته و نگهداری آن در منزل ناگهان با صحنه وجود کرم‌ها در پسته مواجه شوید؛ بنابراین در این مقاله ابتدا باید بگوییم که خرید پسته باکیفیت مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از کرم زدن پسته‌ها است.

هنگام خرید پسته، به نکات زیر توجه کنید

بوی نامطبوع: پسته نباید بوی بدی مثل رطوبت یا بوی کپک داشته باشد.ظاهری سالم: پسته‌ها باید سالم، بدون شکاف‌های غیرطبیعی و با رنگ مناسب باشند. از خرید پسته‌هایی که ظاهری خراب یا لکه‌دار دارند، خودداری کنید.کرم و حشرات: قبل از خرید، چند دانه از پسته‌ها را شکسته و بررسی کنید که اثری از کرم یا حشره نباشد.

نگهداری پسته در محیط خشک و خنک

بسیاری از خشکبارها و مواد غذایی در اثر وجود رطوبت و گرما دچار کرم‌زدگی می‌شوند. گرما و رطوبت یکی از مهم‌ترین عوامل رشد کرم‌ها و حشرات در پسته هستند. برای جلوگیری از کرم زدن، پسته‌ها باید در محیط خشک و خنک نگهداری شوند:

پسته‌ها در جای خشک و خنک یا یخچال نگهداری کنید: بهترین راه برای نگهداری طولانی‌مدت پسته، قرار دادن آن در یخچال است. برای جلوگیری از رسوخ نم به درون پسته‌ها آن‌ها را در کیسه‌های زیپ‌دار بسته‌بندی کنید.همچنین اگر قصد دارید پسته را برای مدت خیلی طولانی نگه دارید (بیشتر از شش ماه)، بهتر است آن را در فریزر قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا پسته‌ها تازه بمانند و از هجوم حشرات جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: چگونه پسته تازه را خندان کنیم؟

استفاده از ظروف بسته و هوابند

همواره سعی کنید محلی که پسته‌ها را نگهداری می‌کنید درب داشته باشد و پسته‌ها در معرض مستقیم با هوا نباشند. در همین راستا یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری پسته، استفاده از ظروف بسته و هوابند است.

وقتی پسته‌ها در معرض هوا قرار بگیرند، رطوبت و گرما راحت‌تر به آن‌ها نفوذ می‌کند که این امر موجب کرم زدن می‌شود؛ بنابراین:

ظروف شیشه‌ای: استفاده از ظروف شیشه‌ای با درب محکم گزینه مناسبی است.ظروف پلاستیکی: ظروف پلاستیکی محکم و درب‌دار نیز می‌توانند گزینه مناسبی باشند، به شرطی که رطوبت و هوا وارد آن نشود.

اگر می‌خواهید پسته تر را نگهداری کنید ابتدا آن‌ها را خشک کنید!

اگر پسته‌های تر خریداری کردید و می‌خواهید برای مدت طولانی آن‌ها را نگهداری کنید، بهتر است ابتدا آن‌ها را خشک کنید. این کار مانع رشد قارچ‌ها و حشرات می‌شود:

پهن کردن در آفتاب: پسته‌ها را در جایی خشک و زیر نور آفتاب پهن کنید تا رطوبت آن‌ها از بین برود.روش‌های مختلف دیگری مثل بو دادن پسته نیز وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و پسته‌ها را تا حد ممکن خشک کنید. این کار حتی اگر لارو آفت‌ها در پسته باشد موجب ازبین‌رفتن آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: روش تضمینی نگهداری پسته تازه در خانه با حفظ طعم

به‌ صورت دوره‌ای در فواصل ماهانه پسته‌ها را بررسی کنید

پسته‌های نگهداری شده در خانه باید به صورت دوره‌ای بررسی شوند. اگر پسته‌ها در معرض رطوبت یا گرما قرار گیرند، ممکن است سریع‌تر خراب شوند. در بازه‌های زمانی مشخص (مثلاً هر ۴ هفته)، پسته‌ها را باز کرده و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید.

اگر بویی نامطبوع احساس کردید یا تغییراتی در ظاهر آن‌ها مشاهده کردید، ممکن است پسته‌ها در حال کرم زدن باشند و سریعا باید پسته‌های سالم را جدا کنید.

استفاده از برگ بو یا میخک

برگ بو یا میخک می‌تواند به عنوان یک راه طبیعی برای جلوگیری از ورود حشرات و کرم‌ها به پسته‌ها استفاده شود. می‌توانید چند عدد برگ بو یا میخک در کنار پسته‌ها در ظروف نگهداری قرار دهید. این گیاهان دارای بوی تندی هستند که حشرات را دور می‌کنند و آفت‌ها را از بین می‌برند.

با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب از مجله آشپزی تک فانمی‌توانید پسته‌ها را در خانه به مدت طولانی‌تر نگه داشته و از خراب شدن و کرم زدن آن‌ها جلوگیری کنید.

نگهداری صحیح پسته‌ها، علاوه بر حفظ طعم و تازگی، موجب می‌شود که مغزیجات خود را در بهترین حالت مصرف کنید. از خرید پسته‌های با کیفیت و استفاده از روش‌های نگهداری مناسب، نهایت بهره را ببرید تا همیشه پسته‌های سالم و خوشمزه‌ای داشته باشید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!