تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سرعت بالای آبله میمونی در جهش ژنی؛ جزئیات تزریق واکسن ام‌پاکس

دکتر فرشید رضایی مدیر خدمات آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسیناسیون آبله میمون در آفریقا آغاز شده است، اظهار داشت: در پی ورود اولین محموله 10 هزار مگاپیکسل واکسن آبله میمون، واکسیناسیون آبله میمون برنامه آبله شد. در قاره آفریقا راه اندازی شد.

به گزارش سرگرمی روز، وی ادامه داد: اسپانیا 500 هزار دوز واکسن “جنس” را به آفریقا داده است. نیجریه اولین کشوری است که 10000 دوز از واکسن نسل سوم آبله میمون را برای تزریق به گروه هدف دریافت کرده است. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است این واکسن در 5 استان به افرادی که در تماس نزدیک با بیماران بوده اند تزریق شود. این واکسن علاوه بر نزدیک‌ترین افراد به بیماران، به کادر پزشکی که در خط مقدم مراقبت از بیمار هستند نیز تزریق می‌شود.

تزریق زیر جلدی واکسن آبله میمون

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره واکسن «ژنوس» توضیح داد: این واکسن به صورت زیر جلدی در دو دوز تزریق می شود. اگر واکسن به مقدار کافی در دسترس نباشد، تزریق به صورت داخل پوستی و در مقدار کمتر انجام می شود.

رضایی ادامه داد: اگر واکسن در بازه زمانی 4 تا 14 روزه به فردی که با یک مورد تایید شده آبله میمون در تماس بوده تزریق شود، می تواند از ابتلای فرد به این بیماری و انتقال آن به دیگران جلوگیری کند.

وی با اشاره به بیماری های نوپدید گفت: این سبک از واکسیناسیون یکی از روش های موفق مبارزه با بیماری های جدید و قابل پیشگیری با واکسن است که از طبیعت وارد جمعیت انسانی شده است.

وضعیت همه گیری آبله میمون در آفریقا

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره همه گیری آبله گفت: تحقیقات نشان می دهد ویروس زیرگروه 1b در جمهوری دموکراتیک کنگو، آفریقای جنوبی و چند کشور آفریقایی در حال انتشار است. این زیرگروه نسبت به اجداد ویروسی خود دارای نرخ جهش و تغییر ژن بیشتری است.

رضایی با اشاره به اظهارات «رئیس مرکز کنترل بیماری‌های آفریقا» تصریح کرد: به گفته وی، کسانی که فکر می‌کنند این بیماری یک معضل بهداشتی محدود به آفریقاست، نه تنها اشتباه می‌کنند، بلکه سیاست درستی را در پیش نگرفته‌اند.

افزایش تعداد مبتلایان در آفریقا

وی با اشاره به تعداد مبتلایان به آبله میمون در آفریقا تاکید کرد: رکورد جدیدی از مبتلایان به آبله میمون در هفته گذشته با ثبت 4 هزار مورد در این قاره ثبت شد. پیش از آن رکورد قبلی برابر با 2500 عفونت در هفته بود. رکورد رشد 1500 نفری حکایت از رشد چشمگیر این بیماری دارد.

لزوم رعایت بهداشت عمومی

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به لزوم حفظ سلامت جامعه در مقابله با آبله میمون اشاره کرد و خاطرنشان کرد: موضوع بهداشت عمومی در اماکن عمومی مانند خوابگاه، هتل، مهدکودک، پادگان از نظر بهداشتی نظافت ملحفه، لباس و بهداشت عمومی یکی از مسائل مهم برای همه کشورهاست

آبله میمون با کرونا فرق دارد

رضایی با بیان اینکه دو کشور سوئد و تایلند اولین موارد ابتلا به آبله میمون های جدید را گزارش کردند، افزود: در هفته اول هشدار بین المللی بهداشتی، دو کشور سوئد و تایلند اولین موارد ابتلا به آبله میمون را به دلیل سفر به افراد آلوده گزارش کردند. کشورها

وی با بیان اینکه آبله میمون 1b تفاوت زیادی با کرونا دارد، گفت: اگرچه آبله میمون جدید با کرونا متفاوت است، اما دست کم گرفتن این بیماری و نادیده گرفتن قابلیت های جدید این ویروس حرکت هوشمندانه ای نیست.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!