تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

کشف توانایی شگفت‌انگیز 2 قاشق دانه چیا

دانه چیا خواص شگفت انگیزی برای سلامتی بدن دارد و مصرف آن به خاطر فیبر فراوانی که دارد، به کاهش وزن کمک می‌کند. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با خواص دانه چیا برای سلامت آشنا شوید.

خواص معجزه آسای دانه چیا برای بدن

دانه چیا در واقع دانه‌های کوچک با رنگ سیاه و سفید هستند که از نظر ظاهری شباهت زیادی به تخم شربتی دارند. در هر ۱۰۰ گرم دانه چیا حدود ۱۷ گرم پروتئین وجود دارد و از همین رو بسیار سیر کننده است. مقدار امگا ۳ موجود در دانه چیا ۲ برابر بیشتر از ماهی سالمون است و مصرف آن ۴۱ درصد از فیبر مورد نیاز بدن را در طول روز تامین می‌کند.

مقدار کلسیم موجود در این دانه ۵ برابر بیشتر از شیر است و مصرف ۲ قاشق دانه چیا حدود ۳۲ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین می‌کند. میزان آنتی اکسیدان این دانه ۲ برابر بیشتر از بلوبری است و آهن آن ۳ برابر بیشتر از اسفناج است و حدود ۶۴ درصد بیشتر از موز پتاسیم دارد. در ادامه این بخش به مهم‌ترین خواص دانه چیا برای سلامت اشاره شده است.

۱- کاهش وزن

اگر در مورد خواص دانه چیا برای لاغری چیزهایی شنیده‌اید، باید بدانید که این دانه فیبر زیاد و کالری کمی‌ دارد و از دوران باستان در رژیم غذایی انسان‌ها استفاده می‌شد.

در هر ۲ قاشق دانه چیا حدود ۱۱ گرم فیبر و ۴ گرم پروتئین وجود دارد که تنها حاوی ۱ گرم کربوهیدرات قابل هضم و ۱۳۷ کالری انرژی است. مصرف دانه چیا به شما کمک می‌کند تا احساس سیری بیشتری را تجربه کنید و میل شما به غذا خوردن کاهش پیدا کند.

دانه چیا می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ برابر وزن خود آب جذب کند و از همین رو مصرف آن موجب می‌شود تا حجم معده شما پر شود و احساس گرسنگی نداشته باشید. مقدار پروتئین موجود در این دانه بسیار زیاد است و از همین رو مصرف آن برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو مفید است و مصرف آن به افزایش چربی سوزی بدن کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که مصرف دانه چیا به تنهایی موجب کاهش وزن نمی‌شود، اما استفاده از آن در کنار تغذیه سالم و فعالیت بدنی برای کاهش وزن بسیار مفید است و به افزایش سرعت کاهش وزن شما کمک می‌کند.

۲- جلوگیری از پیری

دانه چیا سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آن از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مصرف این دانه مانع پیر شدن سلول‌های بدن می‌شود و بدن شما را جوان‌تر نگه می‌دارد.

۳- جلوگیری از یبوست

دانه چیا فیبر فراوانی دارد و حدود ۴۰ درصد از حجم آن از فیبر تشکیل شده است. مصرف فیبر موجب افزایش حجم مدفوع و بهبود حرکات روده می‌شود. استفاده از این دانه خطر ابتلا به یبوست را کاهش می‌دهد و موجب بهبود دفع می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص آلو بخارا برای درمان زخم معده

۴- جلوگیری از بیماری‌های قلبی

دانه چیا سرشار از فیبر، پروتئین و امگا ۳ است و مصرف آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مقدار امگا ۳ این دانه از ماهی سالمون نیز بیشتر است.

از همین رو به حفظ سلامت قلب و جلوگیری از افزایش کلسترول و تری گلیسیرید کمک می‌کند. استفاده از دانه چیا موجب کاهش التهاب و کاهش چربی دور شکم می‌شود و برای افزایش کلسترول خوب یا HDL نیز مفید است.

۵- کاهش فشار خون

برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که گنجاندن دانه چیا در رژیم غذایی روزانه موجب کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. به خاطر داشته باشید کسانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند و از قرص‌های ضد انعقاد مثل وارفارین استفاده می‌کنند، نباید از دانه چیا استفاده کنند.

۶- سلامت استخوان‌ها

دانه چیا حاوی مقدار زیاد کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین است که مصرف آن برای سلامت استخوان‌ها ضروری است. استفاده از این دانه بخش زیادی از مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و مقدار کلسیم موجود در آن از شیر و محصولات لبنی نیز بیشتر است. برای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌توانید روزانه از مقداری دانه چیا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خواص شلیل برای سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی

۷- تنظیم قند خون

یکی دیگر از خواص دانه چیا برای سلامتی، کاهش قند خون است. مصرف این دانه قند خون شما را تنظیم می‌کند و از همین رو برای جلوگیری از افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت مفید است. مصرف دانه چیا حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد و برای کنترل قند خون نیز مفید است.

۸- کاهش التهاب در بدن

التهاب موجب بروز بیماری‌های مختلف در بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، انواع سرطان و دیابت را افزایش می‌دهد. دانه چیا خاصیت ضد التهابی دارد و از بدن در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و عوامل بیماری زا محافظت می‌کند.

در یک مطالعه که روی ۲۰ فرد مبتلا به دیابت انجام شد، مشخص شد که مصرف روزانه ۳۷ گرم دانه چیا می‌توانید التهاب را تا ۴۰ درصد در بدن کاهش دهد.

۹- سلامت اعصاب

دانه چیا حاوی مواد معدنی زیادی مثل منیزیم و مس است که مصرف آن موجب بهبود سلامت سیستم عصبی و جلوگیری از بروز استرس و اضطراب می‌شود. مصرف دانه چیا موجب افزایش ترشح هورمون سروتونین می‌شود و در جلوگیری از افسردگی و بهبود حالات روحی موثر است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماسک دانه چیا برای صورت

۱۰- جلوگیری از سرطان

دانه چیا مقدار امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌های فراوانی دارد که مصرف آن از ایجاد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند و برای سلامت بدن مفید است. مصرف این دانه از سلول‌های بدن در برابر آسیب محافظت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می‌دهد.

۱۱- رفع بی خوابی

استفاده از دانه چیا ترشح هورمون ملاتونین را افزایش می‌دهد و برای رفع بی خوابی بسیار مفید است. برای این که شب‌ها خواب راحت‌تری را تجربه کنید، می‌توانید شب‌ها مقداری دانه چیا بخورید.

۱۲- افزایش انرژی

دانه چیا سرشار از ویتامین B3، نیاسین، تیامین و منیزیم است و از همین رو مصرف آن موجب افزایش انرژی بدن می‌شود. استفاده از این دانه موجب ایجاد نشاط و رفع بدخلقی می‌شود و به بهبود حال عمومی شما کمک می‌کند.

۱۳- سلامت پوست و مو

یکی دیگر از معجزات دانه چیا برای سلامتی، افزایش کلاژن سازی و تقویت پوست و مو است. مصرف این دانه از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند و برای افزایش رشد مو و ناخن‌ها نیز مفید است. دانه چیا به رفع التهابات پوست کمک می‌کند و انعطاف پذیری پوست را افزایش می‌دهد.

۱۴- سلامت کبد

دانه چیا سرشار از امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌های مختلف است و از همین رو مصرف آن موجب بهبود عملکرد کبد و کاهش التهاب کبد می‌شود. فیبر موجود در این دانه کبد را از سموم پاکسازی می‌کند.

نحوه مصرف دانه چیا

برای مصرف دانه چیا می‌توانید آن را در آب یا شیر بخیسانید و بعد مصرف کنید یا آن را به صورت خشک در سالاد بریزید و مصرف کنید. یکی از بهترین روش‌های مصرف دانه چیا اضافه کردن آن به اسموتی، حلیم، پودینگ و همچنین نان و شیرینی است.

بهتر است از دانه چیا به صورت روزانه و به صورت ۲ وعده ۲۰ گرمی یا ۱/۵ قاشق غذاخوری استفاده کنید. در این روش بهتر است ۲۰ گرم دانه چیا را پیش از ناهار و ۲۰ گرم از آن را پیش از شام مصرف کنید تا میل شما به غذا خوردن کاهش پیدا کند و جذب مواد مغذی موجود در آن بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: رازهای پنهان پوست لیمو؛ از خواص تا عوارض احتمالی

نکاتی که باید در مورد مصرف دانه چیا بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد مصرف دانه چیا اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

افرادی که به بیماری خاصی مبتلا هستند یا از دارو استفاده می‌کنند، نباید به صورت خودسرانه دانه چیا مصرف کنند.مصرف زیاد دانه چیا موجب بروز مشکلات گوارشی و اسهال می‌شود.افراد مبتلا به سرطان پروستات نباید از این دانه استفاده کنند.مصرف دانه چیا با آب گرم یا سرد هیچ تفاوتی ندارد و می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از آب گرم یا سرد برای خیساندن این دانه استفاده کنید.برای این که دانه چیا به خوبی لعاب دار شود، می‌توانید آن را با مقداری آب جوش ترکیب کنید.برای تهیه پودینگ دانه چیا می‌توانید آن را با کمی شیر را آب ترکیب کنید و کمی صبر کنید. سپس کمی عسل به این پودینگ اضافه کنید و آن را به عنوان صبحانه یا میان وعده مصرف کنید.

در این مقاله از مجله آشپزی تک فانبه مهم‌ترین خواص دانه چیا برای سلامتی اشاره شد. این دانه خواص شگفت انگیزی برای بدن دارد و گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه، می‌تواند بخش زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!