تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

جشنواره‌ی عصر جدید؛ گنجایش گیاهانی با خواص شگفت‌انگیز توفو

توفو یا پنیر سویا، یک پروتئین گیاهی است که در سال‌های به خصوص در بین افراد گیاه‌خوار اخیر بسیار محبوب شده است. این ماده غذایی به افراد وگان و کسانی که پروتئین حیوانی مصرف نمی‌کنند کمک می‌کند تا پروتئین‌های مورد نیاز بدن خود را از یک منبع کاملا گیاهی دریافت کنند. در این مقاله از مجله اکالا به معرفی کامل توفو و خواص و عوارض آن برای بدن می‌پردازیم.

توفو چیست؛ تاریخچه توفو

توفو یک غذای گیاهی است که ریشه آن به کشور چین برمی‌گردد و قدمتی چند هزار ساله دارد. این پروتئین گیاهی سفید و جامد از طریق فشردن شیر سویای غلیظ به دست می‌آید.

توفو در انواع مختلفی همچون توفو ابریشمی، توفو متوسط، توفو سفت و توفو تخمیر شده تولید می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در تقویم میلادی، ۲۶ ژوئیه به عنوان روز جهانی توفو نامگذاری شده است.

۱۵ خواص شگفت‌انگیز توفو

توفو، به عنوان یک منبع غنی از پروتئین‌های مفید برای بدن، آمینواسیدهای ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی، خواص زیادی برای بدن دارد. برخی از مهم‌ترین خواص توفو عبارتند از:

۱- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

توفو به دلیل داشتن وجود ایزوفلاون برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بسیار مفید است. ایزوفلاون‌ها با کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و تنظیم فشار خون از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند.

۲- تسکین علائم آزاردهنده یائسگی

توفو به دلیل دارا بودن فیتواستروژن‌ می‌تواند به تسکین علائم آزاردهنده یائسگی مانند گر گرفتگی کمک کند. علاوه بر این، کلسیم و ویتامین‌های گروه B موجود در توفو، نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش اختلالات عصبی مانند افسردگی ناشی از یائسگی ایفا می‌کنند.

۳- بهبود عملکرد مغز

مصرف منظم توفو می‌تواند به بهبود عملکرد و سلامت مغز به‌ ویژه در افراد مسن کمک کند. لسیتین موجود در توفو نقش مهمی در تولید فسفولیپیدهایی مانند فسفاتیدیک اسید و فسفاتیدیل سرین ایفا می‌کنند. این ترکیبات برای حفظ سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر ضروری هستند.

۴- درمان میگرن

توفو سرشار از منیزیم بوده و از این طریق در کاهش شدت و تعداد حملات میگرنی نقش موثری دارد.

بیشتر بخوانید: آیا رژیم‌های گیاهخواری سالم‌ترین رژیم هستند؟

۵- پیشگیری از پوکی استخوان

توفو به واسطه داشتن کلسیم، به تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از مشکلاتی مانند پوکی استخوان کمک می‌کند.

۶- بهبود گردش خون و پیشگیری از کم‌خونی

توفو یک منبع طبیعی از آهن و مس بوده و از این طریق در بهبود گردش خون نقش به سزایی دارد. مصرف کافی آهن به پیشگیری از کم‌خونی و بهبود گردش خون نقش کمک می‌کند. مس نیز در تشکیل هموگلوبین نقش دارد و به بدن در جذب و استفاده از آهن کمک می‌کند.

۷- بهبود وضعیت کلیه

یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف توفو، بهبود عملکرد کلیه‌ها است. طبق مطالعات انجام شده، افراد دارای بیماری‌های کلیوی که در رژیم غذایی خود از توفو استفاده می‌کنند، سطح کراتینین خون آن‌ها پایین‌تر از افرادی است که از پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت قرمز استفاده می‌کنند. بنابراین، توفو برای بهبود عملکرد کلیه‌ها به خصوص در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است.

۸- کاهش وزن

همانطور که گفتیم توفو یک پروتئین گیاهی بوده و از این رو مصرف آن باعث ایجاد سیری طولانی مدت شده و همچنین، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. این ویژگی‌ها در کنار کالری کم توفو، آن را برای کاهش وزن بسیار مناسب می‌کند.

۹- بهبود وضعیت سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

توفو به دلیل خواص منحصر به فردش می‌تواند به بهبود سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) کمک کند. ترکیبات ایزوفلاون موجود در توفو می‌تواند به تنظیم هورمون‌های بدن کمک کرده و از این طریق، علائم PCOS را کاهش دهد.

۱۰- پیشگیری از برخی سرطان‌ها

وجود ترکیباتی مانند جنستئین و آنتی‌اکسیدان‌های قوی در توفو، مانع از رشد سلول‌های سرطانی شده و از بروز برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پستان و سرطان پروستات پیشگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد پروتئینی تخم مرغ

۱۱- تنظیم و کنترل قند خون

یکی از خواص توفو، تنظیم قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت است. طبق برخی مطالعات، ترکیبات موجود در توفو ممکن است بتوانند قند خون را تنظیم کنند و مانع از ابتلا به دیابت شوند.

۱۲- درمان ریزش مو

اگر ریزش مو دارید، توفو مصرف کنید. پروتئین‌های موجود در توفو با تقویت فولیکول مو، ریزش مو را به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

۱۳- کاهش چین و چروک صورت

مصرف توفو به صورت منظم و مداوم باعث کاهش چین و چروک پوست شده و قابلیت ارتجاعی پوست را نیز افزایش می‌دهد.

۱۴- درمان و پیشگیری از نقرس

توفو به دلیل کمک به دفع اسید اوریک خون از طریق کلیه‌ها می‌تواند به بهبود بیماری نقرس و درمان آن کمک می‌کند.

۱۵- کاهش التهاب

امگا ۳ موجود در توفو به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و از این طریق، در پیشگیری و بهبود بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید بسیار موثر است.

عوارض و مضرات توفو

توفو علاوه بر فویاد فراوانی که برای بدن دارد، دارای معایب و عوارضی نیز است که در ادامه، به ۲ تا از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌‌کنیم.

۱- تحریک تومورهای پستان

برخی متخصصان معتقدند که مصرف زیاد توفو ممکن است برای افرادی که تومورهای حساس به هورمون استروژن در پستان دارند خطرناک باشد.

۲- تشدید مشکلات تیروئیدی

توفو به دلیل داشتن ترکیباتی به نام گواتروژن ممکن است برای افرادی که دچار مشکلات تیروئیدی هستند، مشکل ایجاد کند. با این حال، مطالعات اخیر سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا نشان می‌دهد که مصرف توفو تاثیر قابل توجهی بر عملکرد تیروئید ندارد.

در این بخش از مجله دانستنی اکالا، توفو را معرفی کردیم و خواص و عوارض آن را شرح دادیم. اگر تاکنون فرصت امتحان کردن توفو را پیدا نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که این غذای سالم و خوشمزه را امتحان کنید تا از مزایای بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. البته اگر شرایط خاص پزشکی دارید بهتر است قبل از مصرف توفو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!