تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

طلا یا تقلب؟ چگونه از اصالت جواب بگیرید

طلا، این فلز گرانبها از گذشته تاکنون بین مردم بسیار محبوب بوده است و حتی افراد زیادی به عنوان سرمایه، آن می‌خرند. متاسفانه برخی سودجویان ممکن است که طلای تقلبی یا روکش را به عنوان طلای اصل به فروشندگان بفروشند. در این مقاله از مجله اکالا، روش‌های تشخیص طلای اصل از تقلبی را معرفی خواهیم کرد تا دیگر با خرید طلای تقلبی دچار ضرر مالی نشوید.

۱۵ روش تشخیص طلای اصل از تقلی

در ادامه، روش‌هایی مطمئن برای تشخیص طلای اصل از بدل را معرفی می‌کنیم.

۱- تشخیص طلای اصل از روی کد حک شده روی طلا

یکی از مطمئن‌ترین روش‌های تشخیص طلای اصل از تقلبی، چک کردن کد حک شده روی طلا است. کد مصنوعات طلا شامل اعداد ۳۷۵، ۵۰۰، ۵۸۳، ۵۸۵، ۷۵۰، ۹۱۶، ۹۵۸ و ۹۹۹ هستند. یک نکته مهم درباره کدها این است که این کدها باید به صورت واضح و خوانا روی طلا حک شده باشند. در برخی موارد به جای عدد خالی، حروف K ،KT یا KP نیز همراه با عدد درج می‌شود.

نکته: نبود کد روی طلا همیشه به معنای تقلبی بودن آن نیست، زیرا برخی از طلاهای قدیمی فاقد این کد هستند.

۲- تشخیص طلای اصل با وایتکس

یکی از ترفندهای تشخیص طلای اصل از تقلبی، استفاده از وایتکس است. برای اینکه مطمئن شوید طلای شما اصل است یا خیر، کافی است مقدار کمی وایتکس را روی طلا بریزید. اگر طلا اصل باشد، پس از مدتی ممکن است رنگ آن به قهوه‌ای، قرمز یا سبز تغییر کند. اما اگر رنگ طلا سیاه شد، به احتمال زیاد بدل است.

نکته: توجه داشته باشید که وایتکس می‌تواند به سطح طلا آسیب برساند و باعث خوردگی آن شود.

۳- به رنگ طلا دقت کنید

طلا اگر اصل و خالص باشد، تغییر رنگ نمی‌دهد و درخشندگی اولیه خود را حفظ می‌کند. اما اگر بعد از مدتی رنگ طلا تغییر کرد و کدر شد، به احتمال زیاد طلای شما تقلبی است.

۴- طلا را روی سطح سرامیکی بکشید

یکی از روش‌های تشخیص اصالت طلا، کشیدن آن روی سطح سرامیکی بدون لعاب است. هنگامی که طلای اصل را روی سطح سرامیکی بکشید، خطی با رنگ طلایی روی سرامیک به جا می‌ماند. اما اگر این خط سیاه یا طوسی رنگ باشد، احتمالا طلای شما بدل بوده و حاوی مقدار زیادی نقره است.

بیشتر بخوانید: انگشترهای طلا ساده و ظریف نگین دار

۵- تشخیص طلای اصل از تقلبی با استفاده از سرکه

برای انجام این تست کافی است طلا را به مدت تقریبا ۵ دقیقه در سرکه قرار دهید. اگر رنگ طلا تغییر کرد و سیاه شد، به احتمال زیاد تقلبی است.

۶- شناسایی طلای اصل با استفاده از آمونیاک

برای تشخیص طلای سفید اصل از نقره می‌توانید مقدار کمی آمونیاک روی طلا بریزید. طلای سفید خالص در تماس با آمونیاک تغییر رنگ نمی‌دهد.

۷- تشخیص طلای اصل از بدل با آهنربا

یکی از روش‌های ساده برای تشخیص طلای اصل از بدل، استفاده از آهنربا است. طلا معمولا نباید به آهنربا جذب شود. بنابراین، اگر طلای شما به آهنربا چسبید، احتمالا طلای شما یا بدل یا بسیار ناخالص است. البته ممکن است یک سری استثنائات نیز داشته باشد. بنابراین، صرفا به این روش برای تشخیص طلای اصل بسنده نکنید.

۸- شناسایی طلای اصل با گاز گرفتن

یکی از روش‌های قدیمی برای تشخیص طلای اصل از بدل، گاز گرفتن آن است. اگر طلا خالص و اصل باشد، پس از گاز گرفتن، رد دندان‌ها روی آن می‌ماند. البته رد دندان ممکن است خیلی واضح نباشد و برای دیدن آن باید خیلی دقت کنید.

۹- تشخیص طلای اصل از تقلبی با آب

یکی از ساده‌ترین روش‌های شناسایی طلای اصل از بدل، قرار دادن آن در ظرف آب است. اگر طلا به ته ظرف برود یعنی طلای شما اصل است. اما اگر طلا روی سطح آب آمد، به احتمال خیلی زیاد تقلبی است.

بیشتر بخوانید: چگونه گره گردنبند را با ۴ ترفند ساده باز کنیم؟

۱۰- تشخیص طلای تقلبی به کمک ید

یکی از روش‌های سریع برای تشخیص طلای تقلبی، استفاده از ید است. کافی است مقداری ید روی سطح طلا بریزید و چند لحظه صبر کنید. اگر پس از مدتی، لکه‌ ید روی طلا باقی ماند، طلای شما بدل است. اما اگر اثری از لکه روی طلا باقی نماند، طلای شما اصل است.

۱۱- تشخیص طلای اصل با یخ

یکی از روش‌های سریع تشخیص طلای اصل در خانه، استفاده از یخ است. کافی است یک تکه یخ روی طلا قرار دهید. اگر یخ به سرعت ذوب شد، احتمالا با یک طلای اصل روبه‌رو هستید.

۱۲- طلا را وزن کنید

وزن طلا یکی از فاکتورهای مهم برای تشخیص اصل بودن آن است. ابتدا وزن طلا را با ترازو اندازه‌گیری کنید. سپس، یک ظرف پر از آب را روی ترازو قرار داده و ترازو را صفر کنید. در ادامه، طلا را درون آب فرو ببرید و وزن جدید را یادداشت کنید. در نهایت، وزن اول را به وزن دوم تقسیم کنید. اگر رقم به دست آمده ۱۹.۳۲ باشد، طلا خالص و اصل است.

بیشتر بخوانید: ۵۰ مدل گوشواره گل فلزی میخی ترند ۲۰۲۴

۱۳- تشخیص طلای اصل با سنگ محک

سنگ محک، ابزاری برای تشخیص اصالت طلا است. برای استفاده از این روش، طلا را محکم روی سنگ بکشید. اگر طلا اصل باشد، خطی پررنگ و به رنگ طلایی روی سنگ ایجاد می‌شود. البته، استفاده از این روش زیاد توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند به سطح طلا آسیب برساند.

۱۴- تشخیص طلای اصل از تقلبی با سکه مسی

یک سکه مسی را روی سطح طلا بکشید. اگر روی طلا خط افتاد، طلای شما اصل است.

۱۵- به طلا ضربه بزنید

آخرین روش برای تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی، گوش کردن به صدای طلا است. برای انجام تست صدا، یک فلز را برداشته و به طلا ضربه بزنید. اگر صدایی شبیه زنگ ایجاد شد و ۱ الی ۲ ثانیه ادامه داشت، طلای شما اصل است.

در این بخش از مجله دانستنی اکالا، ۱۵ روش تشخیص طلای اصل از تقلبی را آموزش دادیم. اگر به اصل بودن طلاهای خود شک دارید می‌توانید با استفاده از این ترفندها به راحتی از اصالت طلای خود مطمئن شوید. البته، برخی از این روش‌ها ممکن است به طلا آسیب برسانند، بنابراین بهتر است از روش‌هایی که به طلا آسیب نمی‌زنند استفاده کنید و اگر باز هم به نتیجه نرسید به طلافروشی مراجعه کنید.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!