تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

مالیات نقل و انتقال خودروهای دست دوم چطور محاسبه می شود؟

یکی از هزینه‌هایی که باید هنگام فروش انواع وسایل نقلیه پرداخت شود، مالیات نقل و انتقال است. بنابراین، برای منتقل کردن مالکیت وسایل نقلیه در کنار ارائه مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو، باید مالیات آن هم به‌طور کامل تسویه شود.

ما در این مطلب درباره مدارکی که برای تعویض پلاک وسیله نقلیه مورد نیاز است، با شما صحبت خواهیم کرد و در ادامه هم در خصوص مالیات نقل و انتقال خودرو و مبلغ آن توضیحاتی خواهیم داد. در بخش پایانی هم به این پرسش پاسخ می‌دهیم که نحوه پرداخت مالیات خودرو چگونه است؟

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو چیست؟

برای انتقال مالکیت وسیله نقلیه و تعویض پلاک آن الزامی است که خریدار و فروشنده مدارک لازم برای تعویض پلاک را ارائه کنند که این مدارک شامل موارد زیر هستند:

برگ سبز خودرو
کارت ماشین
بیمه‌نامه معتبر که تاریخ آن منقضی نشده باشد.
اصل کارت ملی هوشمند خریدار و فروشنده
معاینه فنی معتبر برای خودروهایی که بیش از ۴ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد.
برگه تسویه هزینه عوارض، مالیات فروش و خلافی خودرو

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

بر اساس قانون، فروش هر نوع کالایی (از جمله خودرو) مشمول پرداخت مالیات خواهد بود. از سال ۱۴۰۰ نیز پرداخت این هزینه با عنوان مالیات نقل و انتقال خودرو که فروشنده وسیله نقلیه باید آن را بپردازد، الزامی شده است.

 

مبلغ مالیات نقل و انتقال خودروهای دسته دوم چقدر است؟

میزان مالیات نقل و انتقال خودرو برای انواع وسایل نقلیه متفاوت است و مبلغ آن بر اساس عواملی مثل داخلی یا وارداتی بودن، نوع خودرو و سال تولید آن تعیین می‌شود. بر اساس قانون، هزینه نقل و انتقال خودروهای خارجی ۲ درصد و مالیات وسایل نقلیه داخلی ۱ درصد ارزش روز آن‌هاست. برای هر سالی هم که از تولید خودرو گذشته باشد، ۱۰ درصد از هزینه مالیات آن کاسته می‌شود.

به‌طورکلی هرچه ارزش روز خودرو بیشتر باشد، هزینه مالیات نقل و انتقال آن هم بالاتر خواهد بود. برای مثال، مالیات نقل و انتقال خودرو ۲۰۷ پانوراما مدل ۱۴۰۲ قطعا بیشتر از اتومبیل تیبا ۲ تولیدشده در سال ۹۶ است. تا اینجا به بررسی مبلغ مالیات در خودروهای دست دوم پرداختیم و در ادامه به نحوه پرداخت مالیات خودرو خواهیم پرداخت.

استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو با آیتول

آیتول یکی از سامانه‌های معتبر فعال در حوزه خودرو در ایران است که خدمات متنوعی را در این حوزه به کاربران خود عرضه می‌کند. برای استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو با سامانه آیتول کافی است که مراحل زیر را به‌صورت گام به گام انجام دهید:

مرحله اول: اپلیکیشن آیتول را نصب یا در سایت آن ثبت‌نام کنید.

مرحله دومبا وارد کردن اطلاعات خواسته‌شده در سایت یا اپلیکیشن آن، احراز هویت خود را انجام دهید.

مرحله سومشماره پلاک خودرو مدنظر و کد ملی مالک آن را وارد کنید و روی دکمه استعلام مالیات بزنید.

بعد از دنبال کردن این مراحل مبلغ مالیات نقل و انتقال وسیله نقلیه مدنظر شما به‌طور دقیق نمایش داده می‌شود که در صورت نیاز می‌توانید آن را به‌صورت آنلاین با استفاده از سامانه آیتول پرداخت کنید. استفاده از خدمات خودرویی متنوع آیتول مثل استعلام و پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال وسیله نقلیه یا خلافی آن، مزایای جذابی برای کاربران دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

کاربران برای استفاده از خدمات متنوع آیتول نیازی به مراجعه حضوری به محل مشخصی ندارند و همه این سرویس‌ها به‌صورت آنلاین عرضه می‌شوند.
این سامانه برای عرضه خدمات کاربردی خود حداقل کارمزد را از کاربران دریافت می‌کند. به‌طور مثال برای استعلام و پرداخت مالیات خودرو از طریق این سامانه مبلغ ناچیز ۵۲۰۰ تومان دریافت می‌شود که همین موضوع یکی از مزایای آیتول است.
آیتول دارای اپلیکیشن و سایت با رابط کاربری بسیار جذاب است که همه کاربران با هر سطح از سواد و تحصیلات به‌راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند و سرویس خودرویی مدنظر خود را کاملا ساده و سریع دریافت خواهند کرد.
درصورتی‌که کاربران برای بهره‌مندی از سرویس‌های این مجموعه چالش یا پرسشی داشته باشند، در هر ساعتی از شبانه‌روز به‌راحتی می‌توانند با بخش پشتیبانی آیتول ارتباط برقرار کنند و کمک بگیرند.
سامانه آیتول برخلاف برخی از سامانه‌های دولتی، از جمله درگاه ملی سازمان امور مالیاتی یا سامانه راهور پرداخت، کمتر دچار اختلال و قطعی می‌شود و کاربران در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند از خدمات باکیفیت آن استفاده کنند.

 

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!