تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چگونگی تقویت سیستم ایمنی با خواص گوجه فرنگی پخته

گوجه فرنگی، سرشار از مواد مغذی مفیدی از جمله پروتئین، ویتامین C، آهن، فیبر و پتاسیم است که هر کدام برای بدن ضروری هستند. اما آیا می‌دانستید، پختن گوجه فرنگی می‌تواند خواص آن را افزایش دهد؟ در واقع، پختن گوجه فرنگی نه تنها باعث کاهش ارزش غذایی آن نمی‌شود بلکه خواص آن را افزایش دهد. در این مقاله از مجله اکالا با ما همراه باشید تا خواص گوجه فرنگی پخته را برایتان شرح دهیم.

۱۴ خواص شگفت‌انگیز گوجه فرنگی پخته

در ادامه، برخی از مهم‌ترین خواص گوجه فرنگی پخته را معرفی می‌کنیم.

۱- بهبود سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی

گوجه فرنگی پخته به دلیل دارا بودن مقادیر بالای لیکوپن، بتاکاروتن و فلاونوئیدها به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. لیکوپن با کاهش سطح کلسترول بد خون از بروز سکته قلبی پیشگیری می‌کند. علاوه بر این، بتاکاروتن و فلاونوئیدهای موجود در گوجه فرنگی مانع از تجمع پلاکتی شده و از قلب محافظت می‌کنند.

۲- بهبود سلامت معده و دستگاه گوارش

گوجه فرنگی پخته منبع غنی از کلرید است که یکی از اجزای ضروری و مهم شیره‌های گوارشی محسوب می‌شود. کلرید در حفظ سلامت معده و پیشگیری از سرطان معده نقش به سزایی دارد. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در گوجه فرنگی پخته باعث کاهش التهاب معده شده و از این طریق به سلامت پوشش داخلی معده کمک می‌کنند.

همچنین، برخلاف گوجه فرنگی خام که ممکن است برای افراد مبتلا به مشکلات معده مانند زخم معده ایجاد ناراحتی کند، گوجه فرنگی پخته به دلیل عدم تحریک معده، برای این افراد مناسب‌تر است و از بروز رفلاکس معده یا تشدید علائم زخم معده جلوگیری می‌کند.

۳- پیشگیری از سرطان

گوجه فرنگی پخته به دلیل داشتن لیکوپن، نقش مهمی در پیشگیری از انواع سرطان ایفا می‌کند. مصرف گوجه فرنگی پخته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های پروستات، سینه، معده، ریه و تخمدان را کاهش دهد. علاوه بر لیکوپن، کاروتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی نیز نقش مهمی در پیشگیری از سرطان پستان ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص هویج در دوران بارداری

۴- کنترل قند خون و دیابت

یکی از خواص مهم گوجه فرنگی پخته، کنترل دیابت است. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و E و آهن است که به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو که از عوارض شایع دیابت هستند کمک شایانی می‌کند.

۵- محافظت از چشم و پیشگیری از بیماری‌های چشمی

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی پخته از چشم در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و مانع از بروز بیماری دژنراسیون ماکولا می‌شود. علاوه بر لیکوپن، گوجه فرنگی پخته حاوی لوتئین و بتاکاروتن نیز هست که برای تقویت بینایی ضروری هستند.

۶- تقویت استخوان‌ها

گوجه فرنگی پخته به دلیل داشتن ترکیبات ارزشمندی همچون بتاکاروتن، ویتامین C، K و D3، نقش بسزایی در سلامت استخوان‌ها ایفا می‌کند. بتاکاروتن موجود در گوجه فرنگی در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A یک ویتامین ضروری برای رشد و تقویت استخوان‌ها است.

ویتامین C نیز در تشکیل استخوان‌ها نقش حیاتی دارد و کمبود آن می‌تواند مانع از رشد استخوان‌ها شود. ویتامین‌های K و D3 نیز با افزایش تراکم استخوان‌ها، از پوکی استخوان جلوگیری کرده و احتمال شکستن استخوان را کاهش می‌دهد.

۷- پیشگیری از یبوست

یکی از فواید گوجه فرنگی پخته، تقویت عملکرد روده و پیشگیری از یبوست است. فیبر موجود در گوجه فرنگی به عنوان یک ملین عمل کرده و به حرکت منظم غذا در روده کمک می‌کند. با مصرف منظم گوجه فرنگی پخته می‌توانید علاوه بر تقویت عملکرد دستگاه گوارش، از بروز یبوست نیز پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز آلو بخارا برای درمان زخم معده

۸- کاهش وزن

گوجه فرنگی پخته می‌تواند به شما در رسیدن به تناسب اندام کمک کند. فیبر موجود در گوجه فرنگی پخته باعث ایجاد احساس سیری شده و میل به خوردن غذا را کاهش می‌دهند. بنابراین، شما با مصرف گوجه فرنگی پخته، تا ساعت میل به خوردن غذا نخواهید داشت و از این طریق، کالری دریافتی شما کاهش می‌یابد.

۹- تقویت سیستم ایمنی

گوجه فرنگی پخته به دلیل سرشار بودن از ویتامین C و بتاکاروتن، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. ویتامین C به افزایش تولید گلبول‌های سفید کمک کرده و در نتیجه، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌نماید. بتاکاروتن موجود در گوجه فرنگی پخته نیز در بدن تبدیل به ویتامین A شده و از این طریق به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص کلاهک بادمجان برای دیابت

۱۰- کاهش التهاب

بتاکاروتن موجود در گوجه‌ فرنگی پخته، در کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری‌های التهابی نقش موثری دارد. علاوه بر بتاکاروتن، لیکوپن موجود در گوجه فرنگی پخته نیز دارای خواص ضدالتهابی قوی است.

۱۱- بهبود سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر

بتاکاروتن، لیکوپن و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی پخته با خنثی‌ کردن رادیکال‌های آزاد، از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: خواص شلیل برای سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی

۱۲- خواص گوجه فرنگی پخته برای زنان باردار

ویتامین C فراوان موجود در گوجه فرنگی پخته، نقش مهمی در حفظ سلامت مادر و جنین ایفا می‌کند. این ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین شده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

همچنین، ویتامین C از بروز کم‌خونی و فقر آهن در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، این ویتامین به تولید کلاژن در بدن جنین کمک کرده و باعث استحکام استخوان‌های جنین می‌شود.

۱۳- بهبود سلامت کبد

گوجه فرنگی پخته به دلیل دارا بودن لیکوپن برای سلامت کبد بسیار مفید است. علاوه بر لیکوپن، ویتامین‌های گروه B موجود در گوجه فرنگی نیز نقش مهمی در حفظ سلامت کبد ایفا می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف گوجه فرنگی پخته می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی از جمله سرطان کبد را کاهش دهد.

۱۴- کمک به حفظ سلامت و شادابی پوست

یکی از خواص کم‌تر شناخته شده گوجه فرنگی پخته، افزایش تولید کلاژن و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست است. علاوه بر این، گوجه فرنگی پخته از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا، ۱۴ خواص شگفت‌انگیز گوجه فرنگی پخته را شرح دادیم. اگر تا به الان گوجه فرنگی را فقط به صورت خام میل می‌کردید، پیشنهاد می‌کنیم که یک بار آن را به صورت پخته امتحان کنید تا از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!