تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

11 راز شگفت‌انگیز انجیر برای درمان دردهای معده + روش مصرف

انجیر یکی از مفیدترین میوه‌ها برای معده درد و رفع مشکلات گوارشی است که مصرف آن به بهبود عملکرد معده و درمان زخم معده کمک می‌کند. این میوه مواد معدنی و ترکیبات فوق‌العاده‌ای دارد که همگی برای معده درد مفید هستند. در این مقاله از بخش آشپزی در مجله اکالا می‌توانید با خواص انجیر برای معده درد و طریقه مصرف آن آشنا شوید.

فواید انجیر برای معده درد

انجیر سرشار از فیبر است و مصرف آن از بروز یبوست و مشکلات مربوط به روده جلوگیری می‌کند. این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B6، منیزیم و پتاسیم است و برای سلامت سیستم گوارش مفید است. در ادامه این بخش به مهم‌ترین خواص انجیر برای معده درد اشاره شده است.

۱- رفع دل ضعفه

اکثر افرادی که به معده درد و مشکلات گوارشی مبتلا می‌شوند، خیلی زود احساس دل ضعفه را تجربه می‌کنند. مصرف انجیر تازه یا خشک می‌تواند احساس گرسنگی کاذب را برطرف کند. انجیر فیبر فراوانی دارد و از همین رو به شما کمک می‌کند تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری را تجربه کنید.

۲- بهبود هضم غذا

اگر به دلیل مشکلات گوارشی، هضم غذا در معده شما به خوبی انجام نمی‌شود، مصرف انجیر می‌تواند کمک کننده باشد. انجیر حاوی ترکیباتی است که مصرف آن موجب بهبود فرآیند هضم می‌شود و از بروز معده درد پس از مصرف غذا جلوگیری می‌کند. ویتامین B6 موجود در این میوه برای بهبود هضم معده مفید است و مانع بروز سوء هاضمه و مشکلات گوارشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات برگ انجیر؛ کاربرد و طریقه مصرف آن

۳- پاکسازی معده از عفونت

اگر معده درد شما ناشی از عفونت است یا به باکتری معده مبتلا شده‌اید، می‌توانید برای درمان از مقداری انجیر تازه یا انجیر خشک خیسانده شده در آب استفاده کنید. انجیر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و عفونت معده را درمان می‌کند.

۴- رفع معده درد

یکی از روش‌های رایج برای درمان معده درد در طب سنتی، استفاده از ترکیب انجیر و گلاب است. مصرف انجیر و گلاب به رفع مشکلات گوارشی، بهبود معده درد و همچنین برطرف کردن یبوست کمک می‌کند. اگر گوارش ضعیفی دارید و دائما دچار معده درد می‌شوید، می‌توانید برای آرام کردن درد معده نیز از این ترکیب استفاده کنید.

برای تهیه این ترکیب باید انجیر خشک را در مقداری گلاب قرار دهید. سپس چند ساعت یا یک روز صبر کنید و بعد از این معجون برای درمان معده درد استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد انجیر همراه با گلاب موجب بروز اسهال و مشکلات گوارشی می‌شود.

۵- درمان نفخ

یکی از رایج‌ترین مشکلات گوارشی که موجب درد معده و شکم می‌شود، نفخ است. انجیر خاصیت التیام بخش دارد و مصرف آن نفخ را برطرف می‌کند. برای درمان درد و نفخ معده می‌توانید از مقداری انجیر تازه یا خشک استفاده کنید. بهتر است ۴ عدد انجیر را در ۲ وعده در روز استفاده کنید تا درد و نفخ معده‌تان به طور کامل برطرف شود.

۶- افزایش باکتری‌های مفید گوارشی

یکی دیگر از مشکلاتی که موجب بروز معده درد می‌شود، کاهش باکتری‌های مفید سیستم گوارش است. مصرف انجیر باکتری‌های مفید گوارش را افزایش می‌دهد و از این طریق به بهبود هضم، سلامت روده و جلوگیری از مشکلات گوارش کمک می‌کند.

۷- درمان میکروب معده

میکروب معده یا همان هلیکوباکتر پیلوری موجب می‌شود تا فرد مشکلات گوارشی متعددی را تجربه کند. بسیاری از بیماری‌های گوارشی مثل زخم معده، ضعف و ناراحتی‌های معده ناشی از این باکتری هستند.

مصرف انجیر موجب افزایش باکتری‌های مفید در معده می‌شود و احتمال بروز مشکلات ناشی از این باکتری را به حداقل می‌رساند. از طرف دیگر مصرف انجیر خشک خط ابتلا به میکروب معده را نیز به حداقل می‌رساند و برای جلوگیری از بروز این مشکل نیز مفید است.

۸- درمان زخم معده

اگر در مورد خواص انجیر خشک برای زخم معده چیزهایی شنیده‌اید، باید بدانید که در طب سنتی از انجیر خشک برای درمان مشکلات گوارشی از جمله زخم معده استفاده می‌شود. مصرف انجیر علائم زخم معده را کاهش می‌دهد و برای درمان زخم معده نیز مفید است.

این میوه حاوی ترکیباتی است که از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های معده جلوگیری می‌کند و مانع بروز زخم معده می‌شود. مصرف انجیر خشک با عسل برای معده درد مفید است و به مرور زخم معده را درمان می‌کند.

۹- کاهش رفلاکس

یکی از مهم‌ترین دلایل رفلاکس معده، افزایش اسیدیته معده است. مصرف انجیر خشک با کنترل میزان اسید معده، مانع رفلاکس می‌شود و برای جلوگیری از بازگشت اسید از معده به مری مفید است. برای درمان رفلاکس می‌توانید مقداری انجیر خشک را در آب و یا ترکیب آب و عسل بخیسانید و بعد میل کنید.

۱۰- درمان عفونت معده

عفونت معده به دلایل مختلفی مثل مصرف خوراکی‌های ناسالم و آلوده یا مصرف آب آلوده ایجاد می‌شود و علائمی مثل التهاب، اسهال، استفراغ و دل درد را در فرد ایجاد می‌کند.

برای درمان عفونت معده و همچنین پیشگیری از بروز این مشکل می‌توانید از مقداری انجیر خشک خیسانده شده در آب یا چند عدد انجیر خشک استفاده کنید. مصرف انجیر سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای جلوگیری و بهبود عفونت معده بسیار مفید است.

۱۱- درمان ورم معده

ورم معده یا گاستریت یکی دیگر از مشکلات رایج مربوط به معده است که موجب درد و ناراحتی معده می‌شود. مصرف انجیر ورم معده را برطرف می‌کند و برای رفع التهاب معده بسیار مفید است.

این میوه با کاهش PH معده، مانع اسیدی شدن آن می‌شود و از سوء هاضمه و نفخ معده جلوگیری می‌کند. برای درمان ورم معده بهتر است روزانه چند عدد انجیر را به صورت ناشتا مصرف کنید.

طریقه مصرف انجیر برای معده درد

برای درمان معده درد با انجیر می‌توانید از این میوه به صورت خشک یا تازه استفاده کنید. معمولا انجیر خشک خواص بیشتری برای معده درد دارد و در طب سنتی توصیه می‌شود از انجیر خشک برای درمان استفاده کنید. بهتر است انجیر خشک را به دقت بشویید و در مقداری آب بخیسانید. در ادامه از این انجیر و آب آن استفاده کنید. بهترین زمان مصرف انجیر برای معده درد صبح‌ها به صورت ناشتا است.

به خاطر داشته باشید که نباید روزانه بیشتر از ۷ تا ۱۰ عدد انجیر خشک یا تازه استفاده کنید. انجیر کالری زیادی دارد و زیاده‌روی در مصرف آن موجب افزایش وزن و همچنین بالا رفتن قند خون می‌شود.

در این مقاله به مهم‌ترین خواص انجیر برای معده درد و همچنین طریقه استفاده از آن اشاره شد. اگر تجربه استفاده از انجیر خشک برای درمان مشکلات گوارشی را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!