تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

رمز وجود گیاهان در سرنگ شیشه

آیا می‌دانستید برخی گیاهان می‌توانند در خرده شیشه رشد کنند؟ شاید باورش برایتان سخت باشد، اما برخی گیاهان به دلیل مقاومت و سازگاری بالایی که دارند قادر هستند در محیط‌های سخت و غیرمعمول مانند خرده شیشه رشد کنند. در این مقاله از مجله اکالا، گیاهانی که در خرده شیشه رشد می‌کنند را معرفی می‌کنیم. پس اگر دوست دارید با این گیاهان آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید.

گیاهانی که در خرده شیشه رشد می‌کنند

در ادامه، ۶ تا از گیاهانی که در خرده شیشه رشد می‌کنند را معرفی می‌کنیم.

۱- گیاه پرتوکا

گیاه پرتوکا یا همان گوش‌ماهی نه تنها در محیط‌های خشک و نامساعد رشد می‌کند بلکه توانایی رشد در خرده شیشه را نیز دارد.

۲- گیاه کراسولا

گیاه آپارتمانی کراسولا به دلیل توانایی منحصر به فردش در ذخیره آب، یکی از مقاوم‌ترین گیاهان است. این گیاه حتی در شرایط نامساعد و محیط‌هایی مانند خرده شیشه نیز می‌تواند به رشد خود ادامه دهد.

۳- گیاه آسپرولا

آسپرولا به ویژه انواع صخره‌ای آن، گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط سخت است. مقاومت بالای آسپرولا در شرایط نامساعد باعث شده که این گیاه در خرده شیشه نیز رشد کند و سرحال بماند.

بیشتر بخوانید: گیاهانی که نباید در اتاق خواب نگهداری شوند

۴- کاکتوس‌ها

کاکتو‌س‌ یکی از مقاوم‌ترین گیاهان بوده و قادر است که در شرایط کم‌‌آبی و گرمای زیاد نیز رشد کند. برخی گونه‌های کاکتوس حتی در محیط‌های غیرمعمول مانند خرده شیشه نیز قادر به رشد و ادامه زندگی هستند.

۵- ساکولنت‌ها

ساکولنت‌ها، گیاهانی مقاوم در برابر شرایط سخت و کم‌آبی هستند. این ویژگی سبب شده که این گیاهان بتوانند در خرده شیشه نیز زنده بمانند و رشد کنند.

۶- خزه‌ها

یکی دیگر از گیاهانی که می‌توانند در شرایط سخت و محیط‌هایی غیرعادی مانند خرد شیشه رشد کنند، خزه‌ها هستند. این گیاهان در برابر شرایط نامساعد بسیار مقاوم بوده و به خوبی می‌توانند با شرایط محیط سازگار شوند.

نکات مهم برای نگهداری و رشد گیاهان در خرده شیشه

برای نگهداری گیاهان در خرده شیشه و افزایش طول عمر آن‌ها، رعایت چند نکته زیر ضروری است:

۱- ایجاد تهویه مناسب برای گیاهان

یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری گیاهان در خرده شیشه، ایجاد تهویه مناسب است. تهویه مناسب باعث می‌شود که عمر گیاه طولانی‌تر شود.

بیشتر بخوانید: راه‌های نجات گیاهان از گرمای طاقت‌فرسا

۲- آبیاری منظم گیاهان

اگر قصد دارید گیاهانی که بالاتر معرفی کردیم را در خرده شیشه نگهداری کنید باید به آبیاری آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. بستر خرده شیشه نمی‌تواند آب را به خوبی در خود حفظ کند و به همین دلیل اگر از آبیاری گیاه غافل شوید، ممکن است گیاه خشک و پژمرده شود. بنابراین، یادتان باشد که فواصل و میزان آبیاری به گونه‌ای باشد که گیاه نه خشک شده و نه غرق در آب شود.

۳- کوددهی منظم

گیاهان برای رشد و زنده ماندن به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند. گیاهانی که در محیطی مانند خرده شیشه نگهداری می‌شوند معمولا نسبت به گیاهان دیگر زودتر مواد مغذی خود را مصرف و از دست می‌دهند. بنابراین، برای جلوگیری از خراب شدن گیاه باید به صورت منظم به آن‌ها کود بدهید تا مواد مغذی لازم را دریافت کنند.

۴- ایجاد محیطی مناسب برای رشد گیاه

درست است که برخی گیاهان می‌توانند در خرد شیشه رشد کنند، اما خرده شیشه به تنهایی نمی‌تواند یک محیط مناسب برای نگهداری طولانی‌مدت گیاهان باشد. زیرا این محیط فاقد مواد معدنی و مواد مغذی بوده و توانایی نگهداری آب را نیز برای مدت طولانی ندارد. بنابراین، بهتر است مخلوطی از پیت ماس، خاک باغچه و پرلیت را به خرده شیشه اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای جلوگیری از زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

۵- تمیز کردن بستر گیاه

برای حفظ سلامت گیاهان در محیط خرده شیشه، باید به صورت مداوم آن‌ها را بررسی کنید. بستر خرده شیشه، محیطی مساعد برای رشد قارچ‌ها و جلبک‌ها فراهم می‌کند که می‌توانند به گیاهان آسیب رسانده و باعث بیماری آن‌ها شوند. بنابراین، بررسی و پاک کردن منظم بستر گیاهان برای پیشگیری از این مشکل بسیار مهم است.

در این بخش از مجله دانستنی اکالا، گیاهانی را که در خرده شیشه رشد می‌کنند را معرفی کرده و نکات مهمی را برای نگهداری درست از آن‌ها ارائه دادیم. اگر هنوز هم باورتان نمی‌شود که یک گیاه بتواند در خرده شیشه رشد کند، پیشنهاد می‌کنیم خودتان دست به کار شوید و یکی از گیاهان معرفی شده در این مقاله را در بستر خرده شیشه پرورش دهید تا از نتیجه آن شگفت‌زده شوید.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!