تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سرگرمی عاطفی: راه‌های کشف لبخند واقعی

آیا تا به حال حس کرده‌اید که کسی به شما لبخند می‌زند اما این لبخند واقعی نیست؟ همه ما گاهی اوقات با لبخندهای ساختگی روبرو می‌شویم. اما چطور می‌توانیم لبخند واقعی را از یک لبخند ساختگی تشخیص دهیم؟

روانشناسی به نام ریچارد وایزمن آزمایشی طراحی کرده که به ما نشان می‌دهد چه لبخندی واقعی و چه لبخندی ساختگی است. در این بخش از مجله اکالا با ما همراه باشید تا با یادگیری روانشناسی لبخند؛ لبخند واقعی را بشناسید.

چگونه لبخندهای واقعی را بشناسیم؟

مطالعه‌ای که توسط روانشناس ریچارد وایزمن انجام شده است، توانایی انسان در تشخیص لبخندهای واقعی و ساختگی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که توانایی تشخیص احساسات دیگران از روی چهره به ویژه تشخیص لبخندهای واقعی با ویژگی شخصیتی همدلی ارتباط مستقیمی دارد.

در این آزمایش از افراد درخواست میشد که اول یک لبخند دروغین و بعد یک لبخند واقعی بزنند. سپس، عکس‌های این دو لبخند را به افراد دیگری نشان می‌دهند و از آن‌ها می‌پرسند کدام لبخند واقعی است. نتایج این مطالعه نشان داد که افراد با سطح همدلی بالاتر، توانایی بهتری در تشخیص لبخندهای واقعی دارند.

وایزمن می‌گوید وقتی لبخند واقعی می‌زنیم، عضلات اطراف چشم‌هایمان بیشتر حرکت می‌کند و این باعث می‌شود که چشم‌هایمان بیشتر چروک شود. پس اگر می‌خواهید بفهمید لبخند کسی واقعی است یا نه حتما به چشم‌هایش دقت کنید.

گروهی از دانشمندان و روزنامه‌نگاران نیز در این آزمایش شرکت کردند. جالب است بدانید که روزنامه‌نگاران بهتر از دانشمندان توانستند لبخند واقعی را تشخیص دهند. با توجه به نتایج می‌توان گفت که برخی از مشاغل خاص بیشتر به احساسات دیگران توجه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: رازهای پنهان در حرکات؛ زبان بدن زنان چه می‌گوید؟

روانشناسی لبخند؛ انواع لبخند‌ها را بشناسید!

لبخندهای که در طول روز روی صورت افراد مختلف می‌بینیم، بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسند. با شناخت انواع مختلف لبخند، می‌توانیم بهتر احساسات دیگران را درک کنیم و ارتباط موثرتری با آن‌ها برقرار کنیم. برخی از رایج‌ترین لبخندها عبارتند از:

۱- لبخند دوچن

وقتی از ته دل خوشحالیم، لبخندی می‌زنیم که به آن لبخند دوچن می‌گویند. در این نوع از لبخند علاوه بر لب‌ها، اطراف چشم‌هایمان هم درگیر می‌شود و چین و چروک‌هایی کوچکی در گوشه چشم‌ها ایجاد می‌شود. این نشان می‌دهد که لبخند ما واقعی و از صمیم قلب است.

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی از طریق رنگ چشم

۲- لبخند مهار شده

لبخند مهار شده، لبخندی است که احساسات واقعی ما را پنهان می‌کند. وقتی که می‌خواهیم احساسات مثبت خود را کم‌رنگ جلوه دهیم از این لبخند استفاده می‌کنیم. در این نوع لبخند، گوشه‌های لب‌ها به سمت بالا کشیده می‌شود، اما عضلات اطراف چشم‌ها درگیر نمی‌شوند و این باعث می‌شود که لبخند ما مصنوعی به نظر برسد.

۳- لبخند اجباری

لبخند اجباری، لبخندی است که در موقعیت‌های ناخوشایند و برای حفظ ظاهر استفاده می‌کنیم. این لبخند معمولا اغراق‌آمیز و طولانی‌تر از یک لبخند طبیعی است. هدف از این لبخند، ایجاد تصویری مثبت و کاهش تنش است.

۴- لبخند تمسخرآمیز یا تسلط

این نوع از لبخند برای نشان دادن قدرت، تحقیر و برتری استفاده می‌شود. در این لبخند، یک طرف لب بالا می‌رود و طرف دیگر پایین می‌ماند و این باعث می‌شود که چهره فرد حالت تمسخر آمیزی به خود بگیرد. مطالعات نشان داده‌اند که این نوع لبخند می‌تواند تاثیر منفی بر افراد مقابل داشته باشد و باعث افزایش سطح استرس در آن‌ها شود.

۵- لبخند شرمساری

لبخند شرمساری، لبخندی است که هنگام احساس شرم یا خجالت استفاده می‌شود. این لبخند معمولا همراه با پایین انداختن سر و نگاه کردن به پایین است. هدف از این لبخند، کاهش تنش و جلب ترحم دیگران است.

۶- لبخند تحقیر

در فرهنگ‌هایی که نشان دادن عصبانیت رایج نیست از لبخند تحقیر استفاده می‌شود. در این نوع لبخند، فرد با وجود عصبانیت لبخند می‌زند تا احساسات خود را پنهان کند. این لبخند اغلب همراه با سفت شدن عضلات اطراف دهان است.

۷- لبخند مودبانه

وقتی با کسی تازه آشنا می‌شویم یا می‌خواهیم نشان دهیم که به حرف‌های کسی علاقه‌مندیم، معمولا لبخند می‌زنیم که به این نوع لبخند، لبخند مودبانه می‌گویند. این لبخند بیشتر برای حفظ ظاهر و نشان دادن ادب استفاده می‌شود و عمق احساسات واقعی ما را نشان نمی‌دهد. جالب است بدانید که حتی نوزادان هم می‌توانند بین لبخند واقعی و لبخند مودبانه تفاوت قائل شوند.

۸- لبخند غمگین

گاهی اوقات، ما احساسات پیچیده‌ای داریم که در یک کلمه توصیف نمی‌شود. مثلا وقتی به یاد عزیزی که از دست داده‌ایم می‌افتیم، ممکن است هم غمگین باشیم و هم خوشحال به خاطر خاطرات خوبی که با او داشتیم. در این مواقع، لبخندی می‌زنیم که ترکیبی از شادی و غم است. این لبخند به ما کمک می‌کند تا با احساسات خود کنار بیاییم.

۹- لبخند عشوه‌گر

لبخند عشوه‌گر که اغلب به عنوان لبخند مونالیزا شناخته می‌شود برای جلب توجه و ایجاد جذابیت استفاده می‌شود. این لبخند می‌تواند به روش‌های مختلفی مثلا با کج کردن سر، نگاه مستقیم به چشم‌های طرف مقابل، یا بالا بردن ابرو ظاهر شود. زنان اغلب از این نوع لبخند برای نشان دادن علاقه خود به مردان استفاده می‌کنند.

۱۰- لبخند PAM AM

لبخند PAM AM، نام خود را از مهمانداران خطوط هوایی PAM AM گرفته است که به لبخند زدن معروف بودند. این نوع لبخند در مشاغلی که ارتباط مستقیم با مشتری دارند بسیار رایج است. کارکنان این مشاغل آموزش می‌بینند که همیشه لبخند بزنند تا مشتریان احساس خوبی داشته باشند.

با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که لبخندهای واقعی تاثیر بیشتری بر مشتریان دارند و باعث می‌شوند مشتریان تمایل بیشتری به پرداخت انعام داشته باشند.

در این بخش از مجله سبک زندگی تک فانبه معرفی انواع لبخند به خصوص لبخند واقعی پرداختیم تا بتوانید لبخند واقعی را بشناسید. اگرچه لبخندهای واقعی، بهترین ابزار برای ایجاد ارتباطات قوی و مثبت هستند، اما انواع دیگر لبخند هم کاربردهای خاص خودشان را دارند. بد نیست که برای درک اطرافیان خود با انواع لبخندها آشنا باشیم.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!