تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چگونه گوجه فرنگی های خود را به مدت طولانی تازه نگه دارید؟

آیا کلی گوجه فرنگی در خانه دارید و نگران خراب شدنشان هستید؟ خب اینکه نگرانی ندارد! شما می‌توانید به راحتی و با صرف کمی زمان، گوجه فرنگی‌های خود را برای مدت طولانی نگهداری کنید. در این مقاله از مجله اکالا، ترفندهای تضمینی نگهداری طولانی‌مدت گوجه فرنگی تازه را معرفی کرده و هر کدام را به صورت کامل توضیح می‌دهیم. مطالعه این مقاله را به هر خانم کدبانویی توصیه می‌کنیم.

۴ روش کاربردی برای نگهداری طولانی‌مدت گوجه فرنگی تازه

در ادامه، چند ترفند تضمینی برای نگهداری طولانی‌مدت گوجه فرنگی تازه را معرفی می‌کنیم.

۱- تهیه کمپوت گوجه فرنگی

یکی از ترفندهای تضمینی نگهداری طولانی‌مدت گوجه فرنگی تازه، درست کردن کمپوت گوجه فرنگی است. برای درست کردن کمپوت یا همان کنسرو گوجه فرنگی، ابتدا گوجه فرنگی‌ها را بشویید و به اندازه‌های دلخواه خرد کنید. سپس، آن‌ها را به همراه مقداری فلفل سبز تند و مرزه خرده شده (در صورت تمایل) درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا گوجه‌ها پخته و نرم شوند.

پس از پخت گوجه فرنگی‌ها، مقداری نمک، ادویه‌های مورد علاقه خود و کمی روغن به قابلمه اضافه کنید. پس از چند دقیقه حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید تا گوجه فرنگی‌ها سرد شوند. پس از اینکه گوجه فرنگی‌ها از داغی افتادند و کاملا سرد شدند، آن‌ها را درون ظروف شیشه‌ای تمیز و خشک ریخته و درب آن‌ها را محکم ببندید.

سپس، مقداری آب درون یک قابلمه ریخته و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید. پس از اینکه آب به جوش آمد، شیشه‌ها را درون آب جوش قرار داده و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بجوشانید.

پس از این مدت، شیشه‌ها را از آب جوش خارج کنید. حالا کمپوت گوجه فرنگی شما آماده است. کمپوت گوجه‌ فرنگی را می‌توانید در بیرون یخچال نگهداری کنید اما پس از باز کردن درب شیشه باید آن را درون یخچال قرار دهید تا فاسد نشود.

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات آب گوجه فرنگی+ طرز تهیه آب گوجه فرنگی

۲- فریز کردن گوجه فرنگی تازه

یکی دیگر از روش‌های نگهداری گوجه فرنگی تازه برای مدت طولانی، فریز کردن آن است. چندین روش برای فریز کردن گوجه فرنگی تازه وجود دارد که در ادامه، دوتا از بهترین روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

روش اول نگهداری گوجه فرنگی تازه در فریزر

اولین مرحله برای فریز کردن گوجه فرنگی تازه، شستن آن است. پس از اینکه گوجه‌ها را خوب شستید، پوست آن‌ها را بگیرید و خرد کنید. سپس، یک قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و گوجه‌های خرد شده را درون آن بریزید تا به طور کامل بپزند و نرم شوند.

وقتی که گوجه‌ها نرم شدند، مقداری نمک به آن‌ها اضافه کرده، خوب هم بزنید و در نهایت، شعله را خاموش کنید. پس از اینکه گوجه‌ فرنگی‌ها سرد شدند، آن‌ها را درون کیسه یا ظروف مخصوص فریزر ریخته و درون فریزر قرار دهید.

بیشتر بخوانید: مناسب‌ترین ظرف برای نگهداری از رب گوجه فرنگی

روش دوم نگهداری گوجه فرنگی تازه در فریزر

ابتدا گوجه فرنگی‌ها را شسته، پوست گرفته و خرد کنید. سپس، با توجه به مقدار گوجه فرنگی‌ها، چند عدد پیاز را پوست گرفته و به صورت ریز خرد کنید. درون یک تابه مقداری روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. پس از اینکه روغن داغ شد، پیازها را درون تابه ریخته و تفت دهید تا زمانی که طلایی شوند.

یک قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و گوجه فرنگی‌های خرد شده را به همراه پیازهای تفت داده شده درون قابلمه بریزید. بعد از اینکه گوجه فرنگی‌ها کاملا پختند و نرم شدند، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا سرد شوند. در نهایت، گوجه فرنگی‌های سرد شده را درون ظروف درب‌دار مخصوص فریزر یا کیسه فریزر ریخته و درون فریزر بگذارید.

۳- تهیه پوره گوجه فرنگی

یکی دیگر از روش‌های ساده و تضمینی برای نگهداری طولانی‌مدت گوجه فرنگی‌های تازه، تهیه پوره گوجه فرنگی است. برای تهیه پوره گوجه فرنگی، ابتدا گوجه فرنگی‌های تازه و سالم را بشویید و از وسط به دو نیم تقسیم کنید. سپس، تخم‌ها و قسمت‌های سفید رنگ داخل گوجه فرنگی‌ها را جدا کرده و آن‌ها را خرد کنید.

گوجه فرنگی‌های خرد شده را درون قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کامل بپزند. پس از اینکه گوجه‌ها پختند، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا سرد شوند. در نهایت، گوجه فرنگی‌ها را درون مخلوط‌کن یا غذاساز ریخته و آنقدر مخلوط کنید تا کاملا پوره شوند. پوره گوجه فرنگی را می‌توانید در فریزر برای مدت طولانی نگهداری کنید.

نکته: در صورت تمایل می‌توانید پوست گوجه را نیز جدا کنید.

۴- خشک کردن گوجه فرنگی تازه

آخرین روش پیشنهادی برای نگهداری طولانی‌مدت گوجه فرنگی تازه، خشک کردن آن است. برای این کار، گوجه فرنگی‌های تازه و سفت را شسته و به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید. در صورت تمایل می‌توانید گوجه‌ها را در این مرحله با ادویه‌های دلخواه خود مزه‌دار کنید. ورقه‌های گوجه فرنگی را درون یک سینی قرار داده و در هوای آزاد و زیر نور خورشید بگذارید تا خشک شوند.

البته در این روش ممکن است کمی گرد و خاک و آلودگی روی گوجه فرنگی‌ها بنشیند. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید یک پارچه توری روی گوجه فرنگی‌ها قرار دهید. همچنین، بهتر است شب‌ها سینی را به خانه ببرید و روز بعد مجددا در آفتاب قرار دهید.

اگر به نور خورشید دسترسی می‌توانید گوجه‌ها را روی بخاری، درون فر و یا دستگاه خشک‌کن قرار دهید تا خشک شوند. در نهایت، گوجه فرنگی‌های خشک شده را درون یک ظرف تمیز، خشک و درب‌دار بریزید.

نکته: اگر ورقه‌های گوجه فرنگی به طور کامل خشک نشوند، خیلی زود کپک می‌زنند و غیرقابل مصرف می‌شوند.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا، روش‌های مختلف و تضمینی برای نگهداری طولانی‌مدت گوجه فرنگی‌های تازه را بررسی کردیم. هر یک از این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا گوجه فرنگی‌های خود را برای مدت طولانی نگهداری کنید و دیگر نگران خراب شدن زودهنگام آن‌ها نباشید.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!