تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سرنگونی ازفر به عنوان یک عنوان جذاب به تسهیل زندگی با زباله لیمو ترش

تفاله لیمو ترش به قسمت گوشتی باقی مانده از لیمو بعد از آبگیری گفته می‌شود که درست مثل آب لیمو ترش، فواید و کاربردهای زیادی دارد. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با کاربرد تفاله لیمو ترش و روش استفاده از آن آشنا شوید.

۱۴ کاربرد تفاله لیمو ترش

تفاله لیمو ترش، درست مثل آبلیمو طعم ترشی دارد و از همین رو می‌توانید از آن برای مزه دار کردن برخی از غذاها استفاده کنید. از طرف دیگر این تفاله برای پوست و مو نیز مفید است و می‌توانید از آن برای مواردی مثل لکه بری و تمیز کاری نیز استفاده کنید. در ادامه این بخش به ۱۴ کاربرد تفاله لیمو ترش اشاره شده است.

۱- مزه دار کردن دمنوش

اگر به دنبال راهی برای خوشمزه‌تر و خوش عطر شدن انواع دمنوش هستید، می‌توانید از تفاله لیمو کمک بگیرید. عطر و مزه تفاله لیمو بعد از جوشیدن نیز از بین نمی‌رود و از همین رو می‌توانید در زمان آماده کردن دمنوش از مقداری تفاله لیمو استفاده کنید.

۲- درست کردن پودر لیمو

یکی از بهترین کاربردهای تفاله لیمو ترش، درست کردن پودر لیمو است. در این روش باید تفاله لیمو را در سینی بریزید و برای چند روز در برابر نور آفتاب خشک کنید. در ادامه تفاله‌ها را در آسیاب بریزید و خوب پودر کنید.

حالا می‌توانید از این پودر لیموی خوش عطر و طعم برای مزه دار کردن انواع غذا استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای تهیه پودر لیمو حتما هسته لیمو را از تفاله‌ها جدا کنید تا مزه پودر لیمو، تلخ نشود.

۳- مزه دار کردن انواع غذا

یکی دیگر از کاربردهای تفاله لیمو، اضافه کردن آن به انواع خورش، خوراک و سوپ است. تفاله لیمو عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به غذا می‌بخشد و بهتر از آب لیمو، غذای شما را طعم دار می‌کند. قبل از استفاده از تفاله لیمو ترش در خوراکی‌ها حتما هسته لیمو را جدا کنید.

۴- جلوگیری از شفته شدن برنج و ماکارونی

شاید جالب به نظر برسد، اما اضافه کردن مقداری تفاله لیمو به برنج یا ماکارونی در حال جوش، نه تنها طعم بهتری به آن‌ها می‌بخشد، بلکه از چسبیدن ماکارونی و برنج به هم و شفته شدن آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر این کار موجب روشن شدن رنگ برنج و ماکارونی نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: لیمو ترش چگونه به بهبود آسم کمک می‌کند؟

۵- روشن شدن رنگ پوست

اگر به دنبال راهی برای روشن شدن رنگ پوست خودتان هستید، بهتر است از تفاله لیمو به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. در این روش باید مقداری تفاله لیمو را به تنهایی یا همراه با سایر ماسک‌های خانگی روی پوست صورت قرار دهید.

سپس چند دقیقه صبر کنید و بعد پوستتان را با آب خنک بشویید. این کار موجب افزایش طراوت و شادابی پوست می‌شود و رنگ روشن‌تری به پوست شما می‌بخشد.

استفاده از ترکیب تفاله لیمو و عسل نیز یک راهکار فوق العاده برای افزایش نرمی و لطافت پوست و روشن شدن رنگ پوست است. به خاطر داشته باشید که بعد از استفاده از ماسک تفاله لیمو باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

۶- پاکسازی پوست سر

تفاله لیمو خاصیت ضد قارچی و پاک کنندگی دارد و از همین رو می‌توانید از آن برای پاکسازی کف سر و رفع شوره استفاده کنید. ماساژ تفاله لیمو به پوست سر، آلودگی‌های پوست را از بین می‌برد و پوست سر شما را لایه برداری می‌کند.

۷- روشن کردن موها

استفاده از تفاله لیمو یک راهکار ساده برای روشن کردن رنگ موها به صورت طبیعی است. در این روش باید تفاله لیمو را روی موهای رنگ نشده بمالید و سپس ۲۰ دقیقه در برابر نور طبیعی خورشید قرار بگیرید. در ادامه موهایتان را بشویید تا رنگ موهای شما چند درجه روشن‌تر شود.

بیشتر بخوانید: خواص ضدعفونی کننده لیموترش که نمی‌دانستید

۸- درمان خون دماغ شدن

برای درمان و کنترل خون دماغ شدن، می‌توانید یک دستمال یا پنبه را به تفاله لیمو آغشته کنید و آن را داخل سوراخ بینی قرار دهید. این کار خونریزی را متوقف می‌کند و برای درمان خون دماغ شدن بسیار موثر است.

۹- رفع خشکی لب

برای برطرف کردن خشکی لب می‌توانید مقداری تفاله لیمو را روی لب‌ها قرار دهید و بعد از ۲۰ دقیقه لب‌ها را بشویید. این کار موجب نرم شدن پوست لب می‌شود. اگر روی پوست لب شما زخم وجود دارد، به هیچ عنوان از تفاله لیمو استفاده نکنید، زیرا این کار موجب سوزش شدید لب‌ها می‌شود.

۱۰- تمیز کردن مایکروویو

اگر به دنبال یک راهکار ساده برای از بین بردن چربی‌های داخل مایکروویو هستید، می‌توانید مقداری تفاله لیمو را در یک لیوان بریزید و بعد لیوان را با آب پر کنید. حالا این لیوان را داخل مایکروویو قرار دهید و دستگاه را روشن کنید.

بخار اسیدی حاصل از این ترکیب به راحتی لکه‌های چربی را نرم می‌کند و بعد می‌توانید با یک پارچه سطح داخلی مایکروویو را تمیز کنید تا لکه‌ها محو شوند. این کار به از بین بردن بوی بد داخل مایکروویو نیز کمک می‌کند.

۱۱- تمیز کردن شیرآلات

برای تمیز کردن شیرآلات آشپزخانه و روشویی می‌توانید یک پارچه را به تفاله لیمو آغشته کنید. در ادامه شیرآلات را با این پارچه تمیز کنید تا لکه‌ها و آلودگی‌ها به طور کامل تمیز شوند. لیمو ترش ظاهری براق به شیرآلات می‌بخشد و لکه‌ها را محو می‌کند.

بیشتر بخوانید: رازهای پنهان پوست لیمو

۱۲- تمیز کردن ظروف مسی

یکی دیگر از کاربردهای تفاله لیمو، تمیز کردن ظروف مسی است. در این روش می‌توانید برای سفید و تمیز کردن ظروف مسی از مقداری تفاله لیمو استفاده کنید. در ادامه ظرف را با اسکاچ تمیز کرده و آبکشی کنید.

۱۳- از بین بردن لکه‌ها

برای از بین بردن لکه‌های زننده مثل لکه چای و قهوه می‌توانید مقداری تفاله لیمو را با آب ترکیب کنید و بعد آن را روی لکه مورد نظر بریزید. حالا محل لکه را با یک پارچه تمیز کنید تا لکه به طور کامل محو شود.

۱۴- کاهش وزن

روش استفاده از تفاله لیمو ترش برای لاغری بسیار ساده است. در این روش باید تفاله لیمو را در قوری بریزید و سپس قوری را با آب داغ پر کنید. آن را برای حدود ۳ دقیقه روی بخار کتری بگذارید و سپس قوری را بردارید و اجازه دهید دمنوش شما برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سرد شود.

حالا می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید و این نوشیدنی را هر روز صبح به صورت ناشتا میل کنید. مصرف این نوشیدنی موجب افزایش چربی سوزی و تسریع روند کاهش وزن می‌شود.

روش استفاده از تفاله لیمو ترش

برای استفاده از تفاله لیمو ترش می‌توانید آن را به صورت تازه، خشک یا منجمد شده به غذاها استفاده کنید. بهترین روش نگهداری تفاله لیمو ترش برای طولانی مدت، خشک کردن آن است. در این روش باید تفاله لیمو را در سینی بریزید و در معرض نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود و سپس از آن برای مزه دار کردن غذا و نوشیدنی استفاده کنید.

راهکار بعدی برای استفاده طولانی مدت از تفاله لیمو، فریز کردن آن است. در این روش باید تفاله‌های لیمو را در قالب‌های کوچک یخ بریزید و در فریزر قرار دهید. زمانی که تفاله‌ها به طور کامل منجمد شدند، آن‌ها را از قالب خارج کنید و در کیسه فریزر قرار دهید و در فریزر بگذارید تا فضای کمتری اشغال کنند.

برای گرفتن تلخی تفاله لیمو می‌توانید مقداری نمک به آن اضافه کنید و حتما هسته‌های لیمو را از تفاله جدا کنید تا بعد از استفاده در انواع غذا، طعم تلخ نداشته باشد. به طور کلی بهتر است از تفاله لیمو در انتهای پخت غذا یا برای تهیه شربت استفاده کنید، زیرا جوشیدن تفاله لیمو موجب تلخ شدن مزه آن می‌شود.

در این مقاله از مجله آشپزی تک فانبه کاربردهای تفاله لیمو و روش‌های استفاده از آن اشاره شد. شما از تفاله لیمو چطور استفاده می‌کنید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!