تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

آیا می‌توان به هر سنی دست زد و مسیر زندگی را تغییر داد؟

بسیاری از کسانی که خواستار تغییراتی در زندگی خود هستند، به خاطر سنشان تغییرات را ناممکن یا بسیار سخت تصور می‌کنند. بعد از دوره جوانی، تقریباً بعد از ۴۰ سالگی، یک ثبات نسبی در زندگی آدم‌ها از نظر عاطفی، اجتماعی و شغلی به وجود می‌آید که تغییر را دور از واقعیت نشان می‌دهد. اما بسیاری از روان‌شناسان یا کارشناسان توسعه فردی، معتقدند هیچ سنی برای تغییر کردن دیر نیست. در این مقاله از مجله اُکالا می‌خواهیم در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

چرا هیچ وقت برای تغییر شرایط زندگی‌تان دیر نیست؟

وقتی کاری را برای مدت طولانی انجام داده باشید، وضعیت موجود می‌تواند تنها گزینه باشد. آیا واقعاً می‌توانید همه چیز را در ۳۰، ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ سالگی به هم بزنید و انتظار داشته باشید که مسیر زندگی خود را تغییر دهید؟

روان‌شناسان معتقدند که شما می‌توانید. زیرا چه در دهه بیست، چهل و یا شصت خود باشید، اصول تغییر یکسان است. در واقع شما با درک قدرت تغییر، مواجهه رودررو با ترس‌ها و تردیدها، تعیین اهداف روشن و جستجوی حمایت، می‌توانید راه خود را برای سفری متحول‌کننده هموار کنید.

شما باید خودشناسی، پشتکار و انعطاف پذیری داشته باشید، از شکست دلسرد نشوید و به این موضوع معتقد باشید که تغییر یک فرایند مادام‌العمر است.

با یک سوال ساده شروع کنید: چه چیزی را می‌خواهید در زندگی خود تغییر دهید؟

آیا امیدوار هستید که روزی در فرم بدنی بهتری باشید، یک دونده، یک نویسنده، یک هنرمند، یک طراح گرافیک، یک برنامه‌نویس، یک معلم، یک پدر و مادر بهتر، یک کارآفرین موفق یا یک متخصص در چیزی خاص؟

چگونه می‌توانید به هدف خود برسید؟ آیا آن را به کائنات و شانس می‌سپارید یا برای آن کاری می‌کنید که قطعا وقت و انرژی و هزینه‌هایی نیاز دارد؟
آیا هدف مشخصی برای خود تعیین می‌کنید که ظرف یک سال یا در عرض سه سال به آن برسید؟ چند بار این برنامه‌ریزی‌های بلند مدت شما را به نتیجه دلخواهتان رسانده است؟

این پرسش‌ها به ذهن شما کمک می‌کند که شفاف‌تر فکر کنید و با خودتان روراست باشید. در ادامه می‌خواهیم از اصولی صحبت کنیم که قدم به قدم به شما کمک خواهد کرد، در هر سنی مسیر زندگی خود را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه تغییر کنیم؟ بهترین راه‌های تغییر کردن

اصول کلیدی تغییر

اصول کلیدی تغییر کردن به شرح زیر است:

خودشناسی در هر سنی

زندگی سفری برای کشف خود است و هیچ‌وقت برای یادگیری بیشتر درباره خود دیر نیست. به علایق، نقاط قوت و ارزش‌هایتان فکر کنید و از آنچه واقعاً از زندگی می‌خواهید درک عمیق‌تری به دست آورید.

خودآگاهی اولین قدم برای ایجاد تغییراتی است که با وجود شما هماهنگ است و شما را راضی و خوشحال می‌کند. آیا کارتان را واقعاً دوست دارید؟ آیا اگر به همین روال به زندگی خود ادامه دهید، در پایان عمر از خودتان راضی خواهید بود؟

به این نکته فکر کنید که حتی ممکن است قادر نباشید به آن اهداف جدیدی که می‌خواهید برسید، اما ضررش چیست؟! بر می‌گردید به نقطه اول، اما حداقل تلاش خود را کرده‌اید و بابت این تغییر از خودتان راضی خواهید بود.

درک قدرت تغییر

تغییر یک امر ثابت در زندگی است که پذیرش این موضوع، مسیر زندگی ما را روشن و خوشایند می‌کند. اما مهم است که بدانید پذیرش مسئولیت تغییر برای داشتن یک زندگی رضایت بخش ضروری است. هیچ وقت برای بازتعریف مسیر و تعیین اهداف جدید دیر نیست اگر به تمامی مسئولیت آن را بپذیرید، در واقع خودتان مشتاق تغییر باشید و برای آن هزینه و زمان بگذارید.

بیشتر بخوانید: چگونه نگرش خود را به زندگی تغییر دهیم؟

مواجهه با ترس و شک

همه آدم‌ها در هر سنی در مسیر تغییر دچار شک و تردید می‌شوند. این کاملا طبیعی است. لازم است که احساسات خود را بپذیرید و با خود همدلی کنید؛ اما نباید اجازه بدهید احساسات کنترل تصمیمات شما را به دست بگیرند. مهم‌ترین پیشرفت‌ها زمانی رخ می‌دهند که با وجود ترس به راه خود ادامه دهید و از منطقه امن خود بیرون بروید.

تعیین اهداف و اقدام

بدون توجه به سن، باید بدانید که تعیین اهداف واضح و قابل دستیابی بسیار مهم است. اهداف خود را به مراحل کوچک‌تر و قابل فهم تقسیم کنید چرا که مدیریت آنها آسان‌تر می‌شود و متوجه واقعی یا غیرواقعی بودن آنها می‌شوید. شاید حتی مسیر شما به کل عوض شود.

تمرکز بر یک تغییر کوچک

یک تغییر کوچک ایجاد و آن را به روتین روزمره زندگی تبدیل کنید. این قدم کوچک هر چه که باشد در مسیر تغییر نوعی امیدواری ایجاد می‌کند که شما از پس آن برآمده‌اید. به هر حال حتی قدم کوچک به اندازه‌ای شما را به هدفتان نزدیک‌تر کرده است.

بیشتر بخوانید: با این ۸ قدم، دوباره از نو شروع کن

ساخت یک سیستم پشتیبانی

تغییر می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما با وجود یک سیستم پشتیبانی آسان‌تر است. به دنبال افراد همفکری بگردید که اهداف و رویاهای مشترکی با شما دارند. ارتباط با دوستان، مربیان یا گروه‌های حمایتی به شما کمک می‌کند که با انگیزه و پاسخگو بمانید.

پذیرش شکست به عنوان یک سنگ پله

به خودتان یادآوری کنید که شکست بخشی طبیعی از سفر به سوی تغییر است. به جای اینکه اجازه دهید شکست شما را دلسرد کند، آن را به عنوان یک فرصت یادگیری ارزشمند بپذیرید. هر شکست برای شما درس‌هایی آورده است که شما را به جلو سوق می‌دهد.

پایداری و تاب‌آوری

انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری به شما کمک خواهد کرد که در مسیر بمانید. در هر سنی، برای تغییر دادن مسیر زندگی، نیاز به پافشاری هست. پافشاری به اندازه اهمیتی که یک تغییر برای شما دارد لازم است. چالش‌ها را به عنوان فرصت‌هایی برای قوی‌تر شدن و انعطاف‌پذیرتر شدن ببینید.

فکر کردن به آرزوهایتان

اگر واقعاً خواستار تغییر کردن هستید، از یاد نبرید که سن تنها یک بهانه است و شما در هر سنی قدرت تغییر کردن و شکل دادن به سرنوشت را در درون خود دارید. اگر با ترس‌هایتان رو به رو شوید می‌توانید برای ساخت آینده‌ای جدید و رسیدن به آرزوهایتان اقدام کنید. با وجود سخت بودن مسیر و گاهی شکست خوردن، چنین کاری به زندگی شما معنای بیشتری خواهید داد.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اُکالا اصولی از تغییر را خواندید که در هر سنی به یاد داشتن آنها لازم است. در نهایت ما عمر کوتاهی داریم و حیف است که حتی لحظه‌ای از آن را هدر دهیم.

به قول معروف حتی اگر یک روز به پایان زندگی ما مانده باشد، بهتر است به سمت آنچه که می‌خواهیم و برای زندگی ما معنا می‌آفریند برویم. شما چه راهی برای تغییر کردن می‌شناسید؟ آیا کسانی را دیده‌اید که در سنین بعد از دوره جوانی، شجاعت و جسارت تغییر کردن را داشته باشند؟ نظر و تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.

من هستی دفتری هستم، دانش آموخته روزنامه‌نگاری، روانشناسی و علوم اعصاب شناختی. بزرگترین دغدغه من در حوزه کاری، شناخت انسان‌ها و کمک بهشون برای داشتن ذهن و روانی سالم و تواناست. در مسیرم چیزهای زیادی هم از کتاب‌ها و نظریه‌ها و هم از تجربه‌های دیگران یاد گرفتم و اینجا سعی دارم دریافت خودم از بعضی مسائل رو به زبان ساده برای شما بنویسم. امیدوارم که نوشته‌هام بتونه اندکی راهنما و کارگشا باشه.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!